Zoeken naar het juiste evenwicht bij hybride samenwerken

4 min

 

Zoeken naar het juiste evenwicht bij hybride samenwerken

De komende periode bij hybride samenwerken staat in het teken staan van het zoeken naar het juiste evenwicht tussen collectief en het individu. Dat stelt Janneke Koeleman van Brink tijdens een Round Table over dit onderwerp.

Ze licht het toe: “Als Brink zijn we een opleidingsbedrijf. Daarbij merken we nu dat als we ieder individu de keuze laten dat niet per se goed is voor het collectief. Als senior adviseurs ervoor kiezen om veel thuis te werken omdat ze dat prettig vinden is dat lastig voor de mensen die net zijn aangenomen en juist op kantoor naast een senior willen zitten om van hen te leren. De komende periode zal in het teken staan van het zoeken naar het juiste evenwicht.”

Tijdens de Round Table geeft Koeleman aan het een wat negatieve, kort door de bocht benadering te vinden, om er vanuit te gaan dat controle de reden is om mensen ‘terug te halen’ naar de werkplek: “Ik vind het een wat negatieve, kort door de bocht benadering, om er vanuit te gaan dat controle de reden is om mensen ‘terug te halen’ naar de werkplek. Ik hoor namelijk veel dat vanuit sturing en leiding geven keuzes gemaakt worden om medewerkers wel of niet naar kantoor te laten komen. Ik zie echter dat medewerkers veel meer naar kantoor worden teruggehaald vanwege het ontbreken van ‘zachte’ organisatiekenmerken als innovatie en creativiteit en ik vind dat die aspecten – zeker bij kennisintensieve bedrijven – de komende jaren veel aandacht mogen krijgen. Ook een cultuurverandering is lastig digitaal voor elkaar te krijgen.”

Maatwerk

Vervolgens pleit Koeleman voor maatwerk: “Ik zie dat het in nieuwsberichten vooral gaat over de verhouding thuis-kantoor, dat alles over hybride werken over één kam wordt geschoren en dat organisaties vooral vragen aan ons hoe andere organisaties het aanpakken. Terwijl een belangrijke les van de afgelopen jaren juist is geweest dat individuele voorkeuren een belangrijke rol zijn gaan spelen. Die voorkeuren zijn steeds verder uit elkaar gaan lopen, binnen een organisatie maar ook tussen organisaties. Je kunt een topdown-bedrijf namelijk niet vergelijken met een kennis- of netwerkorganisatie waar het informele contact belangrijker is. Ons vakgebied moet ook duidelijk de boodschap uitdragen dat er bij hybride werken niet een ‘one size fits all’-aanpak is voor Nederland.”

Keus

De Round Table zoomt ook in op de keus waar de workplace manager zich voor gesteld ziet: moet ik faciliterend en ondersteunend zijn of juist lerend en ontwikkelend? Koeleman ziet daarbij een spanning ontstaan: “Enerzijds wordt de stuurbaarheid steeds minder, anderzijds worden de kosten voor vrijwel alle bedrijfsvoeringsprocessen wel hoger. Neem huisvesting: medewerkers werken aan de ene kant meer thuis, aan de andere kant worden op kantoor de pieken en dalen extremer. En ook de mobiliteitsbewegingen gaan weliswaar naar beneden, maar tegelijkertijd zijn er nog weinig goede flexibele oplossingen en zitten bedrijven met vaste kosten voor leasecontracten en OV-abonnementen die doorlopen. Denk daarnaast aan de extra kosten voor bijvoorbeeld ICT en communicatie en je ziet dat dit op de lange termijn niet houdbaar is. En dat maakt het lastig, want je wilt eigenlijk ook de vrijheid opzoeken en processen laten ontstaan.”

Wanneer een deelnemer ervoor pleit dat organisaties teams een grotere rol gaan geven, maakt Koeleman een kanttekening: “Het lastige daarbij is dat veel organisaties steeds minder in vaste teams werken, maar juist met teams die continu van samenstelling veranderen. Daarom is het ook een continu verandertraject en moet het niet worden aangepakt als een project met een begin- en einddatum. Bovendien moet een organisatie het aanjagen wanneer het niet vanuit teams zelf gebeurt.”

Head of Change

Interessant vindt Koeleman het pleidooi van een deelnemer voor een Head of Change: “Ik zie namelijk dat weliswaar de integraliteit wordt opgezocht, maar dat dit tegelijkertijd leidt tot een opeenstapeling van veranderingen die moeten plaatsvinden. Vervolgens is de regie daarover echter zoek. Evenals het inzicht in de prioriteit van de veranderingen en in het absorptievermogen van een organisatie.”

Ze sluit haar bijdrage aan de Round Table af met een hartenkreet: “Nu zijn de grenzen erg vervaagd tussen werk en privé. Mijn persoonlijke hoop is dat we de losse onderdelen werk en privé weer terugkrijgen. En dat we elkaar als meer gaan zien als alleen functioneel en dat er weer een loyaliteit komt met de werkfamilie, want dat element heb ik tijdens corona erg gemist.”

Deelnemers Round Table

Bert Wessels, Strategisch adviseur Huisvesting en Workplace Innovator bij de Belastingdienst.

Janine Kleverwal, Business Partner Facility Services bij Essent.

Janneke Koeleman, Senior manager huisvesting- en organisatiestrategie bij Brink.

René Keijzer, Hoofd Facilitair Management bij DCMR Milieudienst Rijnmond.

Pieter van der Laan, Veranderkundige en Partner bij YNNO.

Sander Munsterman, Co-Founder FlexApp Approxx.

Ilya Devèrs, Co-Founder Reworc.

Wim Kooyman, Directeur Smart WorkPlace.

Click hier voor het complete verslag van de Round Table.

Delen:

Meer nieuws

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Terug naar boven