Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan bijhouden

2 min

 

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan bijhouden

De workplace manager bij grote organisaties krijgt er mogelijk op korte termijn een taak bij: hij moet de emissies van woon-werkverkeer en zakelijke reizen van de werknemers gaan bijhouden. Dat meldt het FD.

De nieuwe taak komt voort uit de ambitie van het kabinet om het klimaatdoel van 2030 – 60 procent minder broeikasgassen – te halen. Zakelijke mobiliteit kan daar een forse bijdrage aanleveren. Uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving uit 2019 (pre-corona) bleek namelijk dat de mobiliteitssector 35 miljoen ton CO2 uitstootte, bijna 20 procent van de totale uitstoot. Reizen van en naar het werk (woon-werkverkeer) en reizen die een werknemer voor de baas moet maken (zakelijke reizen), zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van alle mobiliteitsuitstoot in Nederland. 

Drie stappen

Het kabinet voorziet drie stappen bij het terugdringen van de uitstoot van zakelijke mobiliteit:

-        Tot 2026 moeten bedrijven alleen de uitstoot meten.

-        Vanaf 2026 wil het kabinet een norm voor CO2-uitstoot opleggen voor zakelijke reizen om zo meer reizen per trein, bus, fiets en elektrische auto te stimuleren.

-        In de laatste fase moet er een norm komen voor woon-werkverkeer, die gecontroleerd moet worden door regionale omgevingsdiensten.

De regeling is bedoeld voor bedrijven met meer dan 100 werknemers. Dat zijn er naar schatting in Nederland circa 7000. Eigenlijk had de regeling per 1 januari 2022 in moeten gaan, maar omdat de kabinetsformatie zo lang heeft geduurd, heeft de nieuwe regering er nog niet mee kunnen instemmen. 

Hugo Houppermans is directeur van Anders Reizen, een coalitie van ruim 70 grote organisaties met een vertegenwoordiging van 500.000 medewerkers. De gemeenschappelijke ambitie van Anders Reizen is de CO2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren in 2030 (ten opzichte van 2016). Houppermans laat in het FD weten dat het volgens hem haalbaar is voor werkgevers om in kaart te brengen hoe een werknemer voor zijn werk reist en hoeveel uitstoot dat veroorzaakt, door gegevens over de manier van reizen mee te nemen wanneer iemand zijn reiskosten declareert. Het gemakkelijkste is om werknemers te laten aangeven met welk vervoersmiddel ze komen, maar omwille van de privacy kan een werkgever ook met gemiddelden van het Centraal Bureau voor de Statistiek rekenen, aldus Houppermans.

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven