Optimalisatiekansen voor het thuiswerken uit onderzoeken

5 min

 

Optimalisatiekansen voor het thuiswerken uit onderzoeken

Thuiswerken zal ook bij het hybride werken belangrijk blijven. Daarom zet Smart WorkPlace expert Rianne Appel een aantal onderzoeken op een rijtje.

Nu we weer in een thuiswerk-verplichting zitten, leek het me waardevol om nog eens te kijken naar die thuiswerkplek. We hebben al hybride werken in onze hoofden zitten als het nieuwe normaal, maar zover is het helaas nog niet. En ook dan zal het thuiswerken en daarmee ook de thuiswerkplek voor veel mensen belangrijk blijven, lijkt de trend. Daarom zet ik de belangrijkste resultaten van de thuiswerk onderzoeken waar ze tijdens deze pandemie bij betrokken is geweest op een rijtje.

Allereerst natuurlijk gezondheidseffecten, want daar doen we het thuiswerken tenslotte allemaal voor momenteel. Met zijn analyse van de data van ruim 25.000 respondenten van het WeWerkenThuis project – een samenwerking van Center for People & Buildings, Aestate, TU Eindhoven & TU Delft –  ontdekte TU/e masterstudent Thijs Voulon dat onze gezondheid in het algemeen tijdens de pandemie steeds redelijk goed werd bevonden. Niettemin, gaf slechts 43% van de respondenten aan dat ze tijdens het thuiswerken in de weken voorafgaand aan de survey geen extra spier- en/of gewrichtsproblemen hadden gekregen. Dat gold dus ook voor degenen die pas in het najaar van 2020 de survey invulden, wat een continue stijgende lijn van RSI klachten suggereert. Qua geestelijk welzijn bleef de score over het algemeen goed, zelfs in latere cohorten (najaar 2020). Desondanks gaven de respondenten aan dat ze het informele contact met hun collega's en het samenzijn in dezelfde fysieke ruimte met hen misten. Hierdoor stegen gevoelens van een beroepsmatig isolement en bleek dus vooral het sociale well-being te leiden. De volledige masterscriptie vindt u hier.

Met Bouke Boegheim (TU/e) keek ik specifiek naar de mentale gezondheid in relatie tot het binnenklimaat van de thuiswerkplek (temperatuur, licht, geluid en CO2-gehaltes). Samen met Smart WorkPlace partner TwijnstraGudde gaven we medewerkers desk-based gebouwsensoren mee naar huis om metingen te registreren. Vooral het objectief gemeten geluidsdrukniveau thuis en de door mensen subjectief ervaren geluidsoverlast bleken de mentale gezondheid te beïnvloeden. Net als op kantoor, lijkt dus ook thuis geluidsoverlast de meest storende factor van de werkplek te zijn en stress te verhogen; wel was dit slechts een kleine steekproef van 36 consultants. Meer vindt u hier.

Parallel aan dit onderzoek had ik ook Céline Maris (TU/e) al aan het werk gezet met het thema van afleidingen thuis. Uit een grotere steekproef dit keer (n=271) met kenniswerkers van een hightech bedrijf kwam hetzelfde beeld naar voren. Vooral geluid leidde tot afleiding en dat beïnvloedde alle mentale gezondheidsaspecten die waren gemeten (van vermoeidheid, slaap en stress, tot engagement en performance). De vraag is dus of mensen die thuis geluidsoverlast ervaren wel op een gezonde manier kunnen thuiswerken. Wat is dan de kans van slagen van het hybride werken straks voor deze mensen? Overigens heeft je persoonlijkheid (vooral hoe conscientieus en neurotisch je bent) het grootste effect op ervaren afleidingen en gezondheidsproblemen. Ook deze scriptie kunt u downloaden uit de TU/e bibliotheek.

Omdat de genoemde WeWerkenThuis dataset nog veel meer mooie informatie bevat, gingen er nog meer afstudeerders mee aan de slag. Zo analyseerden we met Jeroen Looijen (TU/e) het kennisdelen en communiceren tijdens het thuiswerken. Uit de analyse bleek dat mensen zich thuis productief voelden en over het algemeen tevreden waren met hoe vaak er contact was met collega’s en de kennis die dan gedeeld werd. Niettemin werd spontaan contact gemist en waren mensen die van teamwerk afhankelijk waren significant minder positief over het thuiswerken. Bernice Kieft (afgestudeerd aan de TU Delft) liet bovendien zien in haar onderzoek dat die ervaren productiviteit zeker ook samenhangt met de fysieke werkplek thuis. Het bleek dat niet alleen een ergonomisch ingerichte plek en een eigen werkkamer, maar ook andere ontwerpvariabelen een rol kunnen spelen. Dus zet vooral een (nep)plantje op die werkkamer thuis, hang wat leuks aan de muur en zorg voor wat kleur. Alle beetjes helpen in deze rare tijden.

Tenslotte dan toch alvast een blik vooruit op het hybride werken. Met Amke van de Water (TU/e) bevroeg ik medewerkers van Cushman & Wakefield (n=218) over hun kantoorwerk en thuiswerk voorkeuren bij diverse communicatie/concentratie scenario’s. Uiteraard kwam uit het onderzoek een algemene tendens naar voren om concentratiewerk thuis te doen en communicatiewerk op kantoor. Niettemin bleek de grootste groep toch erg graag naar kantoor te komen; zelfs ook op dagen met veel concentratie-werkzaamheden. Bovendien, lijkt het er op dat medewerkers die van het ‘1,5-meter kantoor’ geproefd hebben, ook in de toekomst graag zo’n ruimere opstelling op de werkvloer behouden. Aangevuld met een ruim voldoende aanbod van ruimtes om je in terug te trekken voor concentratie of communicatie-werkzaamheden. Daarmee lijkt het afstoten van kantoormeters dus niet een door werknemers geprefereerde optie, maar eerder het anders inrichten van die meters. Zo niet, kan het wel eens zo zijn dat die groep die in bijna alle scenario’s liever thuiswerkt, straks hun kennis niet meer spontaan komt delen op kantoor. En dat zou toch zonde zijn!

Ik zou hier graag ‘de oplossing’ voor het hybride werken opschrijven, maar dat is wat mij betreft koffiedik kijken. Zolang Corona ons steeds weer dwingt thuis te werken, kunnen we te weinig ervaring opdoen met hybride om te beleven hoe het gaat. Pas als we echt kunnen proeven aan het hybride werken, zal duidelijker worden hoe het vastgoed daarop moet reageren. Mijn advies is dus: ‘eerst beleven en dan pas naar optimalisering van die werkplek streven.’ In een vervolg op het WeWerkenThuis project, hoop ik samen met het Center for People & Buildings en de TUDelft ook daarover weer veel interessant onderzoeksresultaten met u te delen.

Delen:
Rianne  Appel-Meulenbroek

Rianne Appel-Meulenbroek

Universitair hoofddocent Corporate Real Estate & Workplace, TU Eindhoven

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven