Workplace managers: doe niets!

4 min

 

Workplace managers: doe niets!

Workplace managers moeten nu niet overhaast handelen, maar kunnen beter driekwart jaar wachten nadat hopelijk in september 2021 de kantoren weer opengaan. Dat betoogt Smart WorkPlace expert Nils Bonder.

We zijn nu meer dan een jaar verder in de Coronacrisis, we hebben allemaal in meer of mindere mate thuisgewerkt en mijn LinkedIn stroomt vol.

Nu geef ik meteen toe dat LinkedIn mij ongetwijfeld een selectieve bubbel laat zien, maar ik verbaas mij oprecht over hoe er wordt ingesprongen op de ‘Future of Work’. We zijn inmiddels gewend aan thuiswerken. Bedrijven die technisch achter lagen hebben (gelukkig) een grote stap gezet en ook ‘Teams’ omarmd, en zie daar... Thuiswerken is here to stay. En wat mij betreft is dat een goed iets. In theorie is dat beter voor werk/privé balans en productiviteit en zelfs onze carbon footprint.

Wat mij echter opvalt is de mate waarop de Future of Work nu wordt gepresenteerd: Technisch en Economisch. Meubelfabrikanten rollen over elkaar heen om te zeggen dat ‘the office as we know it, dead is’. We hebben clubhuizen nodig, en dus vooral veel nieuwe meubels, hippe ‘sharing’ beeldschermen, en als Microsoft het zegt, dan zal het wel zo zijn.

En de ene naar de andere webinar gaat hierover. Je ‘office’ als clubhuis. Werken doe je maar thuis. Terwijl studies hierover toch een heel ander beeld schetsen. Er zullen jongeren zijn die hun nog minder complexe (en dus theoretisch prima thuis uit te voeren) werk graag in de fysieke nabijheid van een oudere collega willen uitvoeren. Er is een legio aan mogelijkheden waarom iemand in zijn huis juist NIET die geconcentreerde werkomgeving kan creëren. Men weet inmiddels wel dat creatieve processen uitvoeren samen beter gaat, maar in mijn optiek wordt erg onderschat wat ‘het naar kantoor gaan’ (en gewoon in nabijheid van een collega je eigen werk doen) bijdraagt aan saamhorigheidsgevoel en bedrijfscultuur.

En als we het dan toch over cultuur hebben; hybride werken (het combineren van thuiswerken, op kantoor werken en wellicht nog op andere locaties) zal een enorme logistieke puzzel opleveren, zeker in onze Nederlandse cultuur. Zolang de basisschool eerder uit is op woensdagen, zullen de parttimedagen of thuiswerkdagen worden opgenomen op de woensdag en vrijdag. Een ‘weekstart’ ‘kan’ onmogelijk op een donderdag en een MT niet op vrijdag.

En ik maak mij ook zorgen over de economische invalshoek van ‘hybrid working’. Onze bedrijfseconomen zien in hybride werken vooral een bezuinigingskans. Hop, de flexfactor naar 0,5, een flexwerkvergoeding geven, reiskostenvergoeding opheffen en we kunnen een hoop kantoren sluiten.

Mijn vrees is dat we (net als bij het eerste ‘Het Nieuwe Werken’ meer dan 20 jaar geleden), de daadwerkelijke medewerker weer uit het oog verliezen. Dat we een fantastisch gedesigned kantoor krijgen, dat nu nog overvoller is op dinsdagen, en waar mensen ontheemd rondlopen omdat door de flexfactor de groepen die in dat kantoor gehuisvest zijn, zich geen collega’s meer van elkaar voelen.

De werkelijkheid is namelijk: We weten we het gewoon (nog) niet! Alle onderzoeken ten spijt. Als we straks weer naar kantoor mogen, hebben we werkelijk geen idee. Komt er een Pavlov reactie naar oude tijden? Werkt deels virtueel vergaderen wel als je als ‘inbeller’ de dynamiek van die paar collega’s op kantoor toch mist? Welk gedrag gaat er vertoond worden door managers? En volgen medewerkers dan? We.Weten.Het.Niet.

En toch wordt nu gehandeld. Er wordt verbouwd, hips aangeschaft, software naar binnen gehaald en er wordt vooral veel in excel geschoven met geld, want ja, de kosten voor die thuiswerkplek moeten wel in een businesscase worden verklaard en het liefst door miljoenen aan kantoorhuur te besparen.

En toch, zoals ook al door mij in eerdere columns beschreven, een bedrijf levert zijn beste prestatie indien haar medewerkers het meest gemotiveerd en productief zijn. En niet omdat er een clubhuis is gemaakt en de gewone werkplekken allemaal in de container zijn beland. Ten minste; dat denk ik, dat WEET ik niet.

Dus daarom hier mijn oproep; doe nou niks. Als we (hopelijk) in september 2021 na een bevrijdend zomerreces weer allemaal naar kantoor mogen, ga het dan eens ervaren. Heb het lef om niks te doen, houd je vastgoedportefeuille, houd je bestaande inrichting en ga dan monitoren. Ga vragen stellen. En dan, nadat we zeker driekwart jaar weer aan het werk zijn, zo rond juli 2022, bepaal dan waar het schuurt en wat je moet veranderen. En of, en welke overmaat aan vastgoed je hebt. En doe dat met het presteren, het ‘erbij horen’ en wellbeing van je medewerkers in het achterhoofd. Want medewerkers, zijn zoveel belangrijker dan vierkante meters of design inrichting.

Delen:

Meer artikelen van Nils Bonder

Meer nieuws

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Terug naar boven