Flexibiliteit als troef: technologie ter ondersteuning van de hybride werkplek

5 min

 

Flexibiliteit als troef: technologie ter ondersteuning van de hybride werkplek

Hoe kun je technologie inzetten ter ondersteuning van de hybride werkplek? Daarover schrijft Nicole Weygandt van Smart WorkPlace partner Spacewell een serie blogs.

Intussen is er een jaar om sinds de pandemie uitbrak. De vaccinatiecampagne is volop aan de gang en de terugkeer naar de normaliteit lonkt. Daarom zoeken bedrijven minder naar coronabestendige kantooroplossingen en richten ze hun aandacht op de toekomst van hun werkplekken. Medewerkers willen graag een deel van de tijd blijven thuiswerken. Om hieraan tegemoet te komen, verdiepen bedrijven zich in de ‘hybride werkplek’ en hoe ze zich het best kunnen voorbereiden op de veranderende werkomgeving.

Een hybride werkplek is een werkplek die medewerkers de mogelijkheid biedt om hun taken zowel in het bedrijf als op afstand te verrichten. Hoelang en wanneer het personeel op afstand werkt in plaats van op kantoor, varieert naargelang het bedrijf en de medewerker. Maar zo’n verschuiving kan de ruimtebehoeften van bedrijven ingrijpend veranderen, zeker als medewerkers vooral vanuit satellietkantoren werken in plaats van het hoofdkantoor. Bepalen hoeveel ruimte nodig is, ligt voor de hand. Een andere uitdaging is de vraag welk type ruimte medewerkers de beste beleving biedt als ze naar kantoor komen, zodat ze optimaal kunnen presteren.

Ruimtebeheer in een hybride kantoor

Veel bedrijven zijn door de pandemie tot het inzicht gekomen dat medewerkers zich thuis doorgaans net zo goed, zo niet beter, op hun taken kunnen concentreren als op kantoor. Dat neemt natuurlijk niet weg dat persoonlijke interactie beter is voor bepaalde vormen van samenwerking en sociale omgang, zeker bij nieuwe collega’s die zich nog moeten inwerken. Daarom gaan veel bedrijven ervan uit dat ze in de toekomst aanzienlijk meer vergaderzalen, ontmoetingslokalen en andere samenwerkings- of flexibele ruimtes zullen inrichten om tegemoet te komen aan nieuwe manieren van werken.1

Maar zelfs als bedrijven het kantoor als een spil voor samenwerking inrichten, weten ze helemaal niet zeker hoeveel lokalen van elk type ze moeten uitrusten. Bovendien weten ze niet hoe intensief de medewerkers die ruimtes zullen gebruiken en in welke mate hun behoefte daaraan is veranderd door de anderhalvemetersamenleving. Theorieën bedenken over de toekomst van het kantoor is niet de beste manier om deze kwesties aan te pakken. Het is beter om technologie in te zetten waarmee ruimtebeheerders precies kunnen volgen hoe hun ruimte werkelijk wordt gebruikt en die hen voortdurend in staat stelt om optimaal in te spelen op het veranderende kantoorgebruik.

Naast de mogelijkheid tot samenwerken, onderscheiden hybride kantoren zich doorgaans ook door hun flexibele zitplaatsen of flexplekken. Het is mogelijk om deze verschuiving van vaste naar tijdelijke zitplaatsen te beheren met reserveringen of de plekken via een in- en uitchecksysteem toe te wijzen wanneer de medewerker zich aanmeldt. Flexibele werkconcepten bestaan al langer, maar veel organisaties voeren ze nu pas in. Daarom moeten ze krachtige reserveringssystemen en idealiter zelfs sensoren installeren om ze goed te laten functioneren. Onderzoek heeft uitgewezen dat een goed georganiseerde, flexibele aanpak de perceptie van de werkplek en de prestaties aanzienlijk kan verbeteren. Maar ook dat veel bedrijven er nog niet voldoende werk van hebben gemaakt.2

De beleving van medewerkers op een hybride werkplek

Werkplekbeheerders willen niet alleen lokalen optimaal inrichten en voor voldoende ruimte zorgen. Ze streven er ook naar om een omgeving te scheppen waarin de medewerker centraal staat. Om van het kantoor een aantrekkelijke en veilige werkplek te maken, rusten bedrijven de ruimte uit met nieuwe voorzieningen die de beleving van de medewerkers verbeteren.

Daarom kiezen veel bedrijven onder meer voor werkplekapplicaties waarmee de gebruikers van gebouwen zitplaatsen kunnen reserveren en collega’s vinden. Ze bieden ook de optie om diensten, schoonmaak en onderhoud aan te vragen, naast het oproepen van gegevens over de binnenluchtkwaliteit in de ruimte. De apps maken het mogelijk om informatie te delen en processen te stroomlijnen. Hierdoor ervaren medewerkers de werkplek aangenamer en werken ze productiever. Ze geven de medewerkers ook een groter gevoel van controle bij de terugkeer naar het kantoor. Met de opkomst van het hybride kantoor zullen deze oplossingen ongetwijfeld nieuwe functies krijgen om medewerkers op afstand en in het bedrijf beter met elkaar te verbinden.

Waarom investeert u nu het best in werkplektechnologieën?

Investeren in kantoortechnologie in een tijd dat we minder personeel op de werkplek verwachten, gaat misschien tegen alle logica in. Waarom geld uitgeven om een ruimte te monitoren waarvan slechts de helft van uw medewerkers zal gebruikmaken? Maar ruimtebeheerders die willen weten in welke mate ze hun huurcontract kunnen terugschroeven of aanpassen en manieren zoeken om hun ruimte optimaal opnieuw in te inrichten, hechten veel belang aan deze gegevens. Ook voor bedrijven die willen inzetten op flexibiliteit en de beleving van de medewerkers betekenen technologieën die reserveringen stroomlijnen, het welzijn bevorderen en medewerkers helpen om te gaan met de complexiteit van het hybride kantoor, misschien het verschil tussen een vlotte terugkeer naar het werk en chaos. Trends volgen die voorspellen hoe een ‘typische’ terugkeer naar kantoor zou kunnen zijn, is misschien verleidelijk. Maar beslissingen nemen op basis van uw eigen gebruiksgegevens is volgens ons de sleutel tot succes. Net zoals het effect van thuiswerken varieert naargelang de bedrijfsactiviteit en de demografische groep, zal3 de terugkeer naar kantoor voor elk bedrijf anders verlopen.

Noten

  1. Kane et al. (2/10/2021). “Redesigning the Post-Pandemic Workplace” MIT Sloan Management Review, Geraadpleegd via https://sloanreview.mit.edu/article/redesigning-the-post-pandemic-workplace/
  2. Gensler Research Institute (2020). “U.S. Workplace Survey 2020”. Geraadpleegd via https://www.gensler.com/research-insight/workplace-surveys
  3. Cushman & Wakefield (2020). “The Future of Workplace: how will COVID-19 and data shape the new workplace ecosystem?”. Geraadpleegd via https://www.cushmanwakefield.com/en/insights/covid-19/the-future-of-workplace

 Nicole Weygandt, Ph.D. is Hoofd Strategische Ontwikkeling bij Spacewell.

Delen:

Meer nieuws

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

dinsdag 18 februari

Wil je ontdekken hoe je je verouderde systemen kunt uitdagen door inclusieve, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace</span>

Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace

dinsdag 18 februari

Workplaced voegt zich bij Smart WorkPlace met een duidelijke missie: we nemen de onzekerheid uit het debat over de terugkeer ...

Lees meer

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

maandag 17 februari

Al jarenlang staat een ding centraal op kantoor, het kopje koffie. Ditzelfde kopje koffie is echter ook al sinds jaar en ...

Lees meer

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven