‘Chaos van reboarding voorkomen met het gebruik van digitale middelen’

 

‘Chaos van reboarding voorkomen met het gebruik van digitale middelen’

Hoe kun je met digitale middelen voorkomen dat reboarding een chaos wordt? Daarover schreef Smart WorkPlace partner Measuremen onderstaande blog.

Voorzichtig komen medewerkers weer terug naar kantoor terwijl andere medewerkers nog lekker lang genieten van het thuiswerken. De meningen over het thuiswerken zijn verdeeld en bezoedeld door de hele situatie eromheen. Met het thuiswerken van de afgelopen periode kwam vaak ook het lesgeven van de kinderen, veranderde bij veel medewerkers hun takenpakket en heerste er een algeheel gevoel van onzekerheid. Maar nu medewerkers weer rustig aan naar kantoor gaan, in de nieuwe omstandigheden, zal dat de beleving van kantoorwerk en thuiswerken veranderen.

De komende periode wordt een periode van aftasten waarbij allemaal feedback loops gaan spelen, bezettingsgraden gaan pieken en dalen en ervaringen en voorkeuren gaan veranderen. In flexibele organisaties bijvoorbeeld, gaat de bezetting invloed hebben op de bezetting. Als het kantoor te druk wordt, zullen medewerkers het weer fijner vinden om thuis te werken, waardoor het kantoor weer leeg wordt en mensen weer naar kantoor komen. Maar wil natuurlijk ook iedereen op woensdag en vrijdag thuiswerken waardoor het druk wordt op de dinsdagen en donderdagen. We kunnen hierom turbulente bezettingsgraden verwachten in de benauwende capaciteiten van het kantoor.

Het zal een tijd duren voordat het kantoor weer een stabiele bezetting krijgt die als prettig ervaren wordt. In die tijd zullen er gevoelens van veiligheid, drukte en stress spelen die allen invloed hebben op de welzijn en productiviteit van de medewerkers. Daarom is het - om dit proces in goede banen te laten lopen - verstandig om de bezetting nauwgezet te volgen en waar en wanneer nodig direct maatregelen te nemen.

Maar met het volgen van bezetting hebben we liever geen mensen die langs de bureaus lopen in verband met besmettingsgevaar. De voorkeur ligt in eerste instantie bij het gebruik van sensoren. Sensoren geven objectief betrouwbare informatie (met een één of nul) wanneer de pieken in bezetting plaatsvinden. Sensoren missen de subjectieve kant van de werkplekervaring. Een (naar Post COVID-19 norm) hoge bezetting wil nog niet direct zeggen dat medewerkers de werkplek ook als druk en onveilig ervaren.

‘Chaos van reboarding voorkomen met het gebruik van digitale middelen’

Met vragenlijstjes kun je dit soort aspecten direct onderzoeken en kun je bepalen of piekbezettingen een probleem zijn. Daarnaast kun je medewerkers ook vragen op welke dagen zij volgende week naar kantoor komen, zonder dat je hier complexe algoritmes op hoeft los te laten. Maar één keer een lange vragenlijst eruit gooien geeft vrij weinig zinvolle informatie in deze veranderlijke tijden. De ervaring met thuiswerken en aanwezig zijn op kantoor zal de komende maanden veranderen.

Door juist frequenter korte vragenlijstjes af te nemen (ook wel experience sampling genoemd) middels een smartphone app krijg je realtime, subjectieve informatie: ervaring in welzijn en de ervaring met de huidige werkplek. Waarbij ook het verschil tussen thuiswerken en op kantoor werken heel duidelijk wordt. Je hoeft je medewerkers niet continu lastig te vallen met fysieke observaties op kantoor en/of een eenmalige lange vragenlijst, maar je geeft ze een toegankelijk platform waar ze op elk moment terecht kunnen. Tevens biedt dit een wekelijkse reflectie gericht op hun welzijn heeft voordelen voor beide partijen.

Door de veranderende verhoudingen tussen thuis- en kantoor werken wordt het faciliteren en het monitoren van de thuiswerkplek ook steeds belangrijker. Na een aantal maanden thuiswerken nemen bijvoorbeeld de RSI-klachten weer toe omdat mensen toch geen goede thuiswerkplek hebben. Dit hoeft natuurlijk niet dagelijks worden gemeten en geïnventariseerd, maar daarvoor zijn juist periodieke digitale vragenlijsten weer handig.

Al met al is het duidelijk dat zowel het kantoor- als thuiswerken een andere rol gaat krijgen en is de kans groot dat terugkomst naar kantoor voorafgaat aan een periode van (relatieve) chaos als dit niet in goede banen wordt geleid. Het gebruik van sensoren, apps met experience sampling en/of vragenlijsten is daarom aan te raden zodat medewerkers zich veilig en gezond voelen op hun eigen werkplek en zich ongestoord kunnen inzetten voor hun organisatie.

Delen:

Meer nieuws

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Terug naar boven