Treed uit je comfortzone!
Hoe onderneem je in tijden van de coronacrisis? Volgens Jack Stuifbergen van Breedweer in SWP #6 is de belangrijkste les om te overleven: treed als organisatie uit je comfortzone en kijk naar het maatschappelijk probleem.
Stuifbergen ziet als voornaamste uitdaging voor organisaties bij het werken tijdens het coronavirus om goed met elkaar in contact te blijven. “Hoe blijf je toch communiceren zoals je dat voorheen deed. Je mist namelijk de wandelganggesprekken en er is een barricade opgeworpen omdat je nu moet gaan bellen in welke vorm dan ook.”
Vitale sectoren
Voor Breedweer is de uitdaging nog groter omdat het bedrijf opereert in een van de vitale sectoren. “We werken veel in zorginstellingen. Daar zien we dat de anderhalve meter soms beperkend werkt. Bovendien moeten we veel inzoomen in aankleed- en omkleedprotocollen met onvermijdelijk veel vertraging tot gevolg. Tegelijkertijd kun je er niet omheen, want de veiligheid van zowel onze medewerkers als van onze medemens staat voorop.”
Om op deze uitdagingen in te spelen, doet Breedweer veel aan training. Daarnaast wijst Stuifbergen op de belangrijke rol van het middenkader bij de juiste communicatie.
Impact
Vanaf de start van Breedweer is altijd een van de belangrijkste uitgangspunten geweest om zoveel mogelijk impact te maken. “Je ziet dat we daardoor ook andere mensen kunnen helpen. Zo zetten we nu samen met het Leger des Heils prostituees in die nu vanwege de coronacrisis geen inkomsten hebben en geen alternatief. Wij willen ze uit de sector halen, ze ontwikkelen en ze uiteindelijk een baan met een opleiding en diploma geven in de schoonmaak. Onder het motto ‘never waste a good crisis’.”
Het is illustratief voor de filosofie die Stuifbergen hanteert: “Als je uitgaat van je bedrijfseigen situatie, kom je er niet zo snel. Als je echter kijkt naar het maatschappelijk probleem – in dit geval de coronacrisis – dan kom je tot hele creatieve oplossingen, die uiteindelijk ook hun weerslag hebben op je bedrijfseigen situatie.”
Samenwerking
Ook samenwerking is daarbij belangrijk. Stuifbergen zou deze samenwerking ook graag zien bij de partners van Smart WorkPlace: “Ieder heeft zijn eigen expertrol en eigen discipline. Vervolgens zouden we samen moeten nadenken over wat het maatschappelijk probleem is – in dit geval de coronacrisis en de overbelasting in de zorg – en hoe kunnen bijdragen aan een oplossing. Door te kijken waar de grootste pijn zit en hoe we daar als partners kunnen ontzorgen.”
Lees het volledige interview met Jack Stuifbergen van Breedweer in SWP #6. SWP #6 bevat daarnaast nog veel meer lezenswaardige artikelen. Nieuwsgierig? SWP #6 is hier te downloaden. Wilt u ook toekomstige digitale uitgaven van Smart WorkPlace ontvangen? Click dan hier.
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zaterdag 23 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...