Gelukkige medewerker blijven tijdens coronacrisis

 

Gelukkige medewerker blijven tijdens coronacrisis

Hoe blijf je tijdens de coronacrisis een ‘gelukkige’ medewerker? Daarover schreef Renske van der Heide, Happy Workplace Evangelist bij Smart WorkPlace partner TOPdesk, onderstaand blog.

De voornaamste uitdaging bij het werken tijdens het coronavirus is om fysiek én mentaal gezond te blijven. We moeten allemaal een beetje extra ons best doen om nu ‘gelukkige’ medewerkers te kunnen zijn.

Je ziet dat de eerste twee weken medewerkers vooral bezig waren met het inrichten van een prettige werkplek. Studenten die graag wilden blijven werken brachten bureaustoelen, monitoren en andere kantoormiddelen rondt. En iedereen werd met online instructies geholpen bij het instellen van de werkplek. Het is prettig om een soort scheiding te houden tussen werk- en relaxomgeving als dat mogelijk is. Daarnaast is het ook verstandig om zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden en een routine op te bouwen. Je werk-privé balans is waarschijnlijk helemaal ontregelt en vraagt om een nieuwe structuur. Je kunt bijvoorbeeld de ‘werkdag’ beginnen en eindigen met een wandeling, om toch het gevoel van verplaatsen te simuleren.

Vergeet ook niet gezond te blijven eten en voldoende te drinken. Wij hebben een lunch challenge in het leven geroepen omdat we merkten dat veel mensen ‘even snel’ achter de laptop lunchten of het zelfs helemaal vergaten. En onze catering heeft recepten voor lekkere lunchgerechten rondgestuurd. Tot slot is ook voldoende bewegen een belangrijk aandachtpunt. Ik probeer zelf met behulp van mijn stappenteller erop te letten dat ik iedere dag 10.000 stappen zet. Ik wandel bijvoorbeeld even tussen twee afspraken in of tijdens een telefoongesprek. Zo’n walk & talk meeting geeft letterlijk en figuurlijk een andere dynamiek aan een gesprek! 

Naast deze fysieke uitdagingen zijn er minstens zoveel mentale uitdagingen. Je moet er rekening mee houden dat bij iedereen het basis stressniveau door de onzekere en onbekende situatie net iets hoger ligt dan normaal. Daarnaast zijn online afspraken ook net wat vermoeiender omdat je je beter moet focussen en naar een beeldscherm kijkt. Helemaal niet gek dus, dat je je net wat sneller moe of futloos voelt dan anders. Het is dan ook belangrijk om tussendoor voldoende rustmomenten in te lassen om je energieniveau op pijl te houden. Even tien minuten mediteren kan ook erg goed helpen. Ik weet dat een collega een hangmat heeft opgehangen in haar kamer om het makkelijker te maken om tussendoor even een paar minuten te ontspannen. Ik gebruik de wandelingen om even mijn hoofd leeg te maken. Ook ben ik begonnen met het bijhouden van een dagboek. Het helpt me om gedachten van me af te schrijven en dan kan ik later nog eens teruglezen hoe ik deze situatie ervaren heb. Erover praten met een collega, een vriend of familielid kan ook verlichtend werken. Zorg er in elk geval voor dat je teamleider op de hoogte is van jouw persoonlijke situatie zodat hij/zij met je mee kan denken. En andersom is het voor teamleiders nu zaak om net wat vaker te vragen aan je teamleden hoe het met ze gaat. 

Het meest uitdagend is op dit moment het (gebrek aan) sociaal contact. We missen onze vrienden, familie en collega’s. We missen het ‘samen leuke dingen doen’. Pizza eten of naar de kroeg kan opeens niet meer. Gelukkig zijn er veel leuke creatieve alternatieven mogelijk: een online pubquiz of andere game, tegelijk dezelfde film kijken, samen wandelen met gepaste afstand en natuurlijk online borrelen. Ook op je werk moet je gezelligheid bewuster opzoeken en lol maken moet je gaan plannen. Online vergaderingen zijn immers vaak efficiënter en zakelijker. Plan daarom ook met collega’s informele koffiemomentjes of borrels in. Een collega heeft zelfs een tool ontwikkeld die je iedere dag aan een willekeurige collega koppelt om toevallige ontmoetingen bij het koffieapparaat te stimuleren. En iedere twee weken komen al onze medewerkers van alle kantoren virtueel bij elkaar om informatie uit te wisselen en samen successen te vieren. In het volgende blog zal ik wat meer ingaan over communicatie en met elkaar in contact blijven op het werk. 

Voor ouders (van jonge kinderen) kan de huidige situatie extra belastend kan zijn. Mijn ervaring is dat organisaties en collega’s het over het algemeen veel begrip hebben voor ouders. Het maakt het voor collega’s inzichtelijker als je in je agenda aangeeft wanneer je beperkt of niet beschikbaar bent. En je kunt eventueel je out-of-office reply aanzetten wanneer je je kinderen aan het helpen bent met schoolwerk en het beantwoorden van mail wat langer kan duren. Maar het allerbelangrijkste is misschien nog wel dat ouders zelf leren accepteren dat ze op dit moment nou eenmaal minder productief kunnen zijn. Je hebt nou eenmaal wat minder tijd en bent sneller afgeleid. Kortom, leg de lat voor jezelf wat lager en communiceer dat duidelijk met anderen.

Ook mensen die helemaal alleen zijn hebben het soms extra lastig en zij kunnen zich erg eenzaam voelen. Voor hun is het extra belangrijk om sociaal contact te blijven opzoeken. Kleine momenten kunnen al helpen: een praatje over de schutting met de buurman of even naar de bakker op de hoek. Ken je iemand die nu alleen thuis zit? Bel of app dan een keertje extra om te vragen hoe het gaat en te laten weten dat je aan hem/haar denkt.

Voor onze klanten draait alles zo veel mogelijk gewoon door. Aangezien we een SaaS-oplossing bieden, kunnen klanten nog steeds gebruik maken van onze software. Wijzigingen met een wat hoger risico of mogelijk grotere impact laten we nu liever achterwegen, om eventuele extra werkzaamheden bij onze klanten te voorkomen. Ook alle support en consultancy diensten draaien vanuit huis zo veel mogelijk door. Training en instructie wordt nu online aangeboden. Onze collega’s in Amerika en Canada waren al veel meer gewend aan online sales en consultancy, dus zij hebben binnen no-time onze Nederlandse medewerkers kunnen voorzien van de nodige tips & tricks. Voor veiligheidsregio’s en onze klanten in de zorgsector bieden we nu aanvullende diensten om hun zoveel mogelijk te kunnen helpen en ontlasten. Het voelt goed om een kleine, bescheiden bijdrage te kunnen leveren in de gezamenlijke strijd tegen het coronavirus. 

In deze bijzondere periode hebben we gezamenlijk de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we fysiek en mentaal gezond blijven. De stafafdelingen spelen hierin een cruciale rol en hebben het thuiswerken mogelijk gemaakt. Zij zorgen ervoor dat alles zo goed mogelijk door blijft draaien, zoals je ook in hun blog kunt lezen. Nog meer dan voorheen vormen alle stafafdelingen één geheel en zetten zij zich samen in om hun collega’s zo goed mogelijk te ondersteunen.  

Delen:

Meer nieuws

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

vrijdag 14 maart

Vanaf 1 februari 2025 maken Ictoria en Xtoria deel uit van DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. ...

Lees meer

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

vrijdag 14 maart

De facilitair manager van de toekomst is flexibel, kostenbewust en op de hoogte van technologie. Dit blijkt uit het Facility ...

Lees meer

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Terug naar boven