Corona Impact Assessment brengt uitdagingen in kaart

 

Corona Impact Assessment brengt uitdagingen in kaart

Welke uitdagingen brengt het met zich mee als je je kernactiviteiten opeens grotendeels thuis, zonder directe collega’s moet uitvoeren? Dat wil Smart WorkPlace partner WPA Analytics in kaart brengen.

WPA Analytics meette tien jaar voor honderden organisaties wereldwijd hoe men werk organiseerde. Daarbij werkte gemiddeld tussen de 5-10% van de 100.000’en medewerkers thuis. Nu is het tijdelijk de omgekeerde wereld. Bij opdrachtgevers van WPA Analytics werken 90% van de medewerkers thuis. En dat roept vragen op. Wat is er in zo’n situatie nodig per organisatie en team? En liever niet over een paar maanden maar morgen? Waar loopt het spaak en wat speelt er echt nadat Teams is uitgerold en iedereen die bureaustoel heeft (of nog niet).

Die vragen speelden de afgelopen weken steeds meer op. Daarom is er voor opdrachtgevers en partners van WPA Analytics nu de CIA WPA - Corona Impact Assessment. Deze WPA-versie richt zich op de uitdagingen die het met zich meebrengt als je je kernactiviteiten opeens grotendeels thuis, zonder directe collega’s moet uitvoeren.

De eerste CIA WPA heeft inmiddels afgelopen week gedraaid bij een specifieke opdrachtgever en leverde de volgende inzichten op.

Zo werkte 13% van de mensen nog nooit thuis. Dit vergt dus voor die doelgroep een steile leercurve om niet een paar uurtjes maar meerdere dagen thuis te werken.

De vier grootste ontevredenheidspunten voor deze thuiswerkende organisatie waren:

  • Gebrek aan goede randapparatuur (muis, scherm, toetsenbord, etc)
  • Concentratie tijdens de werkzaamheden
  • Ergonomie van de werkplek
  • Afstemming in de privésituatie om voldoende uren te maken

Daarnaast ervaarden de meeste mensen uit dit onderzoek de ochtendperiode als het meest productief.

Bij de medewerkers met kinderen werkte 25% in de slaapkamer, tegen 11% zonder kinderen.

Het grootste gemis op dit moment was voor deze eerste CIA gebruikers:

  • een goede bureaustoel (1 op 5)
  • een beeldscherm (1 op 7)

Belangrijk is dat bij de CIA WPA er onderscheid wordt gemaakt tussen onder andere:

  • Verschil in ervaring met thuiswerken
  • Generaties (waar staan mensen in het leven/woonsituatie)
  • Gezinssamenstelling: dit heeft grote impact op de mate van concentratie en planning en dus op effectiviteit.

Het doel van de CIA WPA is om organisaties morgen te laten te starten en binnen één of twee weken voor honderden of duizenden mensen een peilstok te hebben hoe het er nu voor staat. Wat heeft de meeste impact op de effectiviteit en wat levert voor mensen nu de meeste stress op? Een must voor goed werkgeverschap.

Eelco Voogd (foto), Chief Happy Customers bij WPA Analytics: “Deze tijd is bijzonder leerzaam. Leerzaam op korte termijn om te begrijpen hoe de komende maanden gelukkiger en effectiever kunnen zijn voor de medewerkers van de organisatie. Maar ook om na deze ‘crisis’ te begrijpen hoe deze nieuwe ervaring kan bijdragen aan flexibele manieren van werken.”

WPA heeft de CIA gestandaardiseerd. Belangrijk is daarbij dat men naar de data van de eigen organisatie kijkt in een visueel dashboard wat twaalf maanden beschikbaar blijft. Door de filtermogelijkheden kan elk team in gesprek gaan over hoe ze beter kunnen samenwerken en zichzelf organiseren op basis van hun teamresultaten.

Delen:

Meer nieuws

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

vrijdag 14 maart

Vanaf 1 februari 2025 maken Ictoria en Xtoria deel uit van DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. ...

Lees meer

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

vrijdag 14 maart

De facilitair manager van de toekomst is flexibel, kostenbewust en op de hoogte van technologie. Dit blijkt uit het Facility ...

Lees meer

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Terug naar boven