Aanpassingsvermogen cruciaal

 

Aanpassingsvermogen cruciaal

Op 24 februari werd in De Monitor de kantoortuin aangewezen als een grote boosdoener bij ziekteverzuim. Experts van Smart WorkPlace geven hierop een reactie. In de vijfde aflevering Ronald Geukema van Tarkett.

Het is al verschillende jaren punt van discussie: de kantoortuin. Het concept is ontstaan met de intentie om de werksfeer minder formeel te maken, samenwerking te stimuleren en de arbeidsverhoudingen te veranderen. Afgelopen tijd was er wederom veel negatief nieuws over kantoortuinen. Een open kantoor zou zorgen voor klachten zoals hoofdpijn, spanningsklachten en zelfs burn-outverschijnselen. Deze conclusie werd door de makers van het tv-programma De Monitor getrokken na een rondvraag onder 90 bedrijfsartsen. Als het gaat om het bereiken van optimale productiviteit, is het 'hoe' al lang het onderwerp van fel debat. En hierbij speelt kantoorinrichting een belangrijke rol. Maar hoe tevreden zijn Nederlandse medewerkers eigenlijk over hun werkplek? En welke zorgen noemen zij zelf? Lees het in dit artikel.

Hoe tevreden zijn Nederlandse medewerkers?

Uit ons recente onafhankelijke onderzoek naar het werkleven blijkt dat Nederlandse kantoorwerkers gemiddeld genomen behoorlijk tevreden zijn met hun huidige werkruimte. Wel gelooft de meerderheid (67%) toch dat hij/zij het productiefst is op kantoor, wat erop wijst dat een speciale werkplek nog altijd wenselijk en noodzakelijk is. Een plek om naartoe te gaan, maar dan wel met aandacht voor ieders individuele wensen.

Wat zijn de grootste zorgen van werknemers?

Medewerkers in Nederland behoren tot de gelukkigste in Europa, maar dankzij ons onderzoek weten we dat er nog veel te doen valt. De factoren gezondheid en welzijn zijn bijzonder belangrijk voor Nederlandse werknemers, evenals in de rest van Europa. Bij het meten van de gezondheid op kantoor zijn er diverse componenten om rekening mee te houden, naast de fysieke en lichamelijke gezondheid van medewerkers. Uit ons onderzoek bleek dat punten van zorg op kantoren geluidsoverlast (28%), slechte kwaliteit van de binnenlucht (24%) en inspiratieloze inrichting (16%) zijn. Factoren als te weinig daglicht, slechte akoestiek en de eeuwige ‘temperatuurdiscussie’ kunnen voor een hoger ziekteverzuim zorgen.

Een aantal goede artikelen die ik kan aanbevelen die dieper ingaan op deze zorgen:

In hoeverre worden kantoortuinen in de praktijk gewaardeerd?

Een aantal van de hierboven genoemde zorgen lijken vooral te spelen in kantoortuinen. In theorie moedigen open kantoren samenwerking aan. In plaats van teams die in silo’s werken, zijn kantoortuinen ontworpen om spontane gesprekken en discussies te ondersteunen. In een recent onderzoek van Ethan S. Bernstein en Stephen Turban van Harvard University is de relatie tussen werken in ruimtes met open lay-outs, samenwerking en productiviteit echter opnieuw in twijfel getrokken.

Ethan S. Bernstein en Stephen Turban stellen in hun onderzoek dat open ruimtes niet noodzakelijkerwijs samenwerking stimuleren. Ten eerste bevorderen overgangen naar kantoortuinen niet ‘open interactie’. Consistent met het fundamentele menselijke verlangen naar privacy, kan het de ‘open communicatie’ juist verminderen, omdat werknemers andere manieren vinden om hun privacy te behouden. Dit suggereert dat werknemers meer geneigd zijn om alternatieve communicatiemethoden te vinden, zoals elkaar e-mailen in plaats van te spreken, en zichzelf op andere manieren af ​​te sluiten, zoals het dragen van een koptelefoon.

Per situatie bekijken wat de meeste optimale ruimte is op kantoor

Uit ons onafhankelijke onderzoek blijkt ook dat niet iedere werknemer de voorkeur geeft aan een open ruimte. Maar liefst 40% van de medewerkers heeft het liefst een eigen kamer. Echter is ook gebleken dat een deel van de werknemers wel de voorkeur geeft aan een open ruimte, namelijk 30%. Ongeacht waar mensen in dit debat staan, lijkt keuze de sleutel te zijn.

Hoewel sommige mensen liever samen werken, en anderen onafhankelijk, is de werkdag uiteindelijk gevuld met een veelheid aan taken die verschillende niveaus van concentratie vereisen – iets dat gedragswetenschapper Anja Jamrozik gelooft dat het werkruimteontwerp moet informeren. In een recent artikel van Fast Company stelt ze: “The two most common types of tasks are focused work and collaborative work, and they need spaces that prioritise and optimise the setting for each.”

Multifunctionele kantoren creëren

Er is al een schat aan designers die een weg banen in het creëren van multifunctionele kantoren, die zich richten op alle werkstijlen en taken. Dit wordt bereikt door het selecteren van veelzijdige meubels – van geluiddichte cabines en privacy stoelen voor zelfstandig werk, tot speciaal ingerichte ruimtes voor groepstaken.

Terwijl het debat tussen open kantoren en productiviteit aanhoudt, is de belangrijkste conclusie die we uit ons onderzoek kunnen trekken dat aanpassingsvermogen cruciaal is. Als organisaties kiezen voor een ‘open plan’, moeten ze ook overwegen om stillere ruimtes aan te bieden of de optie om thuis te werken. Door te investeren in uw personeel, kunnen financiële prestaties stijgen. Immers heeft de tevredenheid van werknemers invloed op de productiviteit en de kwaliteitsoutput en kan het zorgen voor een lager personeelsverloop.

Lees ook: 

Delen:

Meer nieuws

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Terug naar boven