‘Autofabrikanten hebben moeite met afscheid verbrandingsmotor’

 

‘Autofabrikanten hebben moeite met afscheid verbrandingsmotor’

Fleetmanagers moeten hun vloot verduurzamen. Maar autofabrikanten hebben vaak moeite met afscheid nemen van de verbrandingsmotor, zo blijkt uit de blog van Max Erich op E-drivers.com, het platform voor e-mobility.

In 2012 stelde de toenmalige CEO van VW – Martin Winterkorn – vol overtuiging: “Voorlopig is er geen alternatief voor brandstofmotoren.” Sindsdien is de wereld sterk veranderd en is het einde van de verbrandingsmotor meer dan ooit in zicht. Uit een inventarisatie van e-drivers.com blijkt dat veel autofabrikanten moeite hebben zich hieraan over te geven.

Andere wereld voor autofabrikanten

Het afgelopen decennium veranderde er nogal wat voor de auto-industrie. Dieselgate, toenemende zorgen over klimaatverandering, strengere milieuwetgeving en de opkomst van Tesla. Rondom de uitspraak van Winterkorn, in 2012, verschenen namelijk ook de eerste productie exemplaren van de Model S. Het bleek de auto te zijn die batterij-elektrisch vervoer serieus op de kaart zette.

Wie past zich aan?

Voor autofabrikanten is elektrificatie inmiddels onontkoombaar. Naast de vele voordelen van elektrisch rijden eisen ook steeds meer overheden een overgang naar emissievrije auto’s. Toch blijkt het voor diverse autofabrikanten lastig de verbrandingsmotor op te geven. E-drivers.com doet een rondje langs de velden om te zien waar autofabrikanten staan als het gaat om hun visie op elektrische auto’s.

VW en Daimler gaan strijd aan met Tesla

Zeker voor de grote Duitse autofabrikanten is het naderende einde van de brandstofmotor pijnlijk. Duitsland is het geboorteland van de interne verbrandingsmotor en loopt al jarenlang voorop als het gaat om de ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren. Toch heeft Volkswagen besloten dat het vol voor elektrisch gaat. Onder aanvoering van de nieuwe CEO, Herbert Diess, investeert het tientallen miljarden in de ontwikkeling van batterij-elektrische auto’s. VW gaat daarmee de strijd aan met Tesla en denkt in 2025 jaarlijks 3 miljoen elektrische auto’s te verkopen, goed voor 20% van de totale verkoop.

Ook Daimler (Mercedes) streeft naar een leidende positie in elektrisch. Het is druk bezig haar modellen te elektrificeren, van hybride tot volledig elektrisch. Van die laatste soort moeten minimaal 10 modellen op de markt komen. Daarbij gaat het zowel om batterij-elektrisch als brandstofcel aandrijving. In tegenstelling tot VW kijkt Daimler namelijk ook naar waterstof. In 2025 verwacht Daimler dat elektrische auto’s goed zijn voor 15%-25% van de totale verkoop.

BMW houdt scepsis

Hoewel BMW een soortgelijke doelstelling heeft als Daimler, maakt het bedrijf een voorbehoud. BMW stelt dat het behalen van dat target afhankelijk is van overheidsbeleid, regulering en de ontwikkeling van laadinfra. BMW leek eerder een pionier te worden in elektrische auto’s. Het bedrijf was er vroeg bij met de i3. Daarna volgden echter vooral plug-in modellen. Dat lijkt ook de richting voor de komende jaren te zijn als het aan R&D-baas Klaus Frölich ligt. Volgens hem willen consumenten geen EV’s en hebben brandstofmotoren nog zeker 30 jaar toekomst in zich.

Japan tussen waterstof en batterij

Lange tijd waren Japanse fabrikanten, met uitzondering van Nissan, vooral geïnteresseerd in hybride aandrijving. Voor de lange termijn werd ingezet op waterstof. Iets wat past in het grotere denkbeeld van het land, dat zich wil ontwikkelen tot waterstof economie. Inmiddels voelen Toyota en Honda de druk om op het vlak van batterij-elektrisch in actie te komen. Beide fabrikanten brengen daarom nu BEV’s op de markt. Toch blijft de brandstofmotor belangrijk(er). Zo ziet Honda CEO Hachigo elektrificatie vooral als een manier om het brandstofverbruik te drukken en zo aan emissieregels te voldoen. Volgens hem is de toekomst hybride en zal de vraag naar volledig elektrische auto’s voorlopig niet toenemen.

Nissan, ooit leidend in batterij-elektrisch met de Leaf, raakte de laatste jaren achterop in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het wil echter weer volop meedoen. Elektrische modellen zijn in aantocht op een – in samenwerking met het Franse Renault – nieuw ontwikkeld elektrisch platform.

PSA en FCA: noodgedwongen inhaalrace

Elders in Frankrijk, bij PSA, bleef het op elektrisch vlak lange tijd stil. Vanaf dit jaar worden echter ook hier batterij-elektrische auto’s op de weg gezet. Dat moet in de toekomst ook gaan gebeuren bij fusiepartner FCA, dat nog aan het begin staat van elektrificatie. Voorlopig zal bij beide fabrikanten veel moeten komen van plug-in hybride modellen. Er wordt ingezet op platformen die in zowel brandstofaandrijving (en hybride) als batterij-elektrisch kunnen voorzien. PSA CEO Tavares was eerder zeer kritisch op het Europese beleid ten aanzien van aanscherping van emissie-eisen. Het lijkt bij PSA-FCA nog altijd meer op moeten in plaats van willen.

Hyundai en Kia nog (te) bescheiden

Meer voortvarend in batterij-elektrische auto’s zijn Hyundai en stalgenoot Kia. Het afgelopen jaar boekten beide merken veel succes in Nederland met volledig elektrische modellen. In Nederland verwacht Hyundai dat 60% van de auto’s die het merk in Nederland verkoopt, BEV’s zullen zijn. Hyundai denkt in 2025 tot de top drie te horen als het gaat om EV’s. Jaarlijks wil het concern wereldwijd dan 670.000 elektrische auto’s verkopen, waarvan 560.000 voorzien van batterijen (daarnaast brandstofcel auto’s). Daarmee is het qua ambitie bescheiden ten opzichte van VW, Daimler en Tesla. Laatstgenoemde wil al in 2020 zo’n half miljoen BEV’s produceren. De directeur van Hyundai Nederland heeft wel aangegeven dat het concern uit zijn schulp begint te kruipen en de bescheidenheid van zich af wil schudden.

GM en Ford in schaduw Tesla

In de VS staan de giganten van vroeger, General Motors en Ford, steeds meer in de schaduw van Tesla. De beurswaarde van Tesla is hoger dan die van GM en Ford tezamen. Toch hopen zowel GM als Ford het tij te kunnen keren. GM kondigde eind 2017 al aan dat het in 2026 jaarlijks 1 miljoen EV’s wil verkopen. Daarvoor worden minsten 20 nieuwe batterij-elektrische (BEV) en brandstofcelmodellen (FCEH) ontwikkeld. Ford wachtte lang met haar plannen, maar is nu volop in beweging. Dankzij de samenwerking met VW beschikt het nu ook over een batterij-elektrisch platform. Eind 2022 zal meer dan de helft van de Ford verkopen een vorm van elektrificatie kennen. Hoeveel daarvan volledig elektrisch worden is onbekend.

Chinese opmars

Lange tijd waren Chinese autofabrikanten vooral bezig hun eigen markt van auto’s te voorzien. De laatste jaren werd daarbij meer en meer ingezet op batterij-elektrisch. China is ook verreweg de grootste producent van oplaadbare batterijen voor EV’s. Nu de Chinese automarkt is afgekoeld wint export aan belang. Het afgelopen jaar bracht SAIC de MG ZS EV naar Europa en Aiways volgt binnenkort met de U5.

Onderschat de Chinese autofabrikanten niet!

De fabrikanten BYD, BAIC en SAIC behoren, na Tesla, tot de grootste producenten van batterij-elektrische auto’s ter wereld. In de bussenmarkt, die razendsnel elektrificeert, domineren de Chinese fabrikanten. China beschikt, in tegenstelling tot andere landen, nu al over de middelen om ook personenauto’s op grote schaal te elektrificeren. Daarom zou je je ook af kunnen vragen of de grootste concurrentie voor de Europese autofabrikanten in de toekomst niet van Tesla maar van de Chinese autofabrikanten komt.

Delen:

Meer nieuws

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

vrijdag 14 maart

Vanaf 1 februari 2025 maken Ictoria en Xtoria deel uit van DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. ...

Lees meer

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

vrijdag 14 maart

De facilitair manager van de toekomst is flexibel, kostenbewust en op de hoogte van technologie. Dit blijkt uit het Facility ...

Lees meer

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Terug naar boven