Baggerprofielen

 

Baggerprofielen

Het valt Jasper Steffens van Smart WorkPlace partner ThunderMinds op hoe slecht het gemiddelde profiel voor het invullen van een toprol is als je de wetten van CX mee laat wegen. In onderstaande blog legt hij uit waarom.

Deze week was ik te gast bij Kirkman Company in Baarn. Een héérlijk transformatie-bedrijf, waar ik op uitnodiging geregeld met C-level managers sessies mag bijwonen over onderscheidende onderwerpen die de wereld een beetje beter maken. 

Een van de onderwerpen was de lancering van De CX Travel Guide, geschreven door Nienke Bloem, Evelien van Damme en Karolien van der Ouderaa. Een prachtig compact en actueel handboek over CX (Customer Experience). Als je de inhoud van het boek op je in laat werken, trek je natuurlijk direct paralellen naar je eigen business; Executive Search en innovatie in een snel veranderende wereld. Het ultiem vinden, binden en boeien van talent.

CX heeft in korte tijd een enorme vlucht genomen. Steeds meer organisaties zijn bezig hun klantbeleving te formuleren en organiseren. Bij het werven van toptalent gaat het vooral ook over die reis. Van optimaal verleiden in een wereld vol van verlokking tot het onboarden.

Immers: ‘Great customer experiences don’t happen by accident’.

In een krappe arbeidsmarkt niet anders. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel topmanagers mag coachen naar een nieuwe rol op basis van hun werkelijke drijfveren. Veel mooie en warme persoonlijkheden. Op zoek naar echtheid en waarheidsvinding. In het proces van jobhunting kijken we dan vaak samen naar vacante posities en profielen van andere Executive Search bureaus.

En dan valt ons op als je de wetten van CX mee laat wegen, hoe slecht het gemiddelde profiel voor het invullen van een toprol is. Dat zou immers een ware onderdompeling in een organisatie moeten zijn. Met gevoel. Waar je een open deep-dive kunt doen in cultuur en je jezelf een beeld kunt vormen van je (potentieel) toekomstige collega’s. Met een ‘smoelenboek’ en foto’s van het pand en interieur. Gewoon om je echt met de cultuur van je toekomstig ‘clubhuis’ te kunnen identificeren. Het zou eigenlijk een ‘verkoopbrochure’ kunnen zijn.

Niets van dat alles. Een droge opsomming van feiten, op basis waarvan je dan zou moeten kunnen besluiten of een organisatie echt bij jou past. En erger; waarbij een reeks aan sollicitanten in sommige gevallen het beeld moet vormen wat een organisatie nou werkelijk voor persoonlijkheid en competenties aan boord wenst te halen.

Headhunters zijn gemiddeld genomen géén story-tellers en merkbouwers. Dat staat inmiddels wel vast, als ik de profielen zie van topbureaus. Koud. Zonder emotie. Te weinig duiding van werkelijk gevraagde competenties. Vertellen het open en eerlijke verhaal onvoldoende. En wil je dat op voorhand ‘ophalen’ alvorens op een rol te reageren, geeft men als tijdelijk verlengstuk van de PR-afdeling van een onderneming niet thuis… Een slechte zaak.

En dat terwijl elke organisatie behoefte heeft aan echtheid, vertrouwen en warmte om het beste uit mensen te kunnen halen. Maximaal rendement uit de personal Why van leiders en medewerkers. En hoe kan een slecht profiel dan de basis zijn voor een optimale match? Ik denk dat dat één van de oorzaken is waarom het vak gemiddeld zo’n slechte pers heeft. De wet van de toegepaste luiheid.

‘I have learned that people will forget what you said, they forget what you did, but they never forget how you made them feel’.

Hoe mooi is het dat ik vooral van levenspartners van kandidaten die ik benader eigenlijk altijd wel terugkrijg: “WoW, zo’n profiel heb ik echt nog nooit gezien. Wat gaaf. En wat past dit goed bij jou”.

Dan weet je dat je qua CX en duiding op het juiste spoor zit om bedrijven echt verder te brengen. En voor het maken van zo’n profiel is veel waarheidsvinding nodig. Oprechte interesse en een enorme investering in tijd die uiteindelijk voor de organisatie een geweldige ROI kan opleveren. Pas dan ben je bevlogen met je vak bezig. Zonder geld als primaire driver.

Een goed profiel volgens de wetten van CX:

1.      Verkenning: Goede voorbereiding is het halve werk! Dompel je onder in de kleinste details van het echte merk van een organisatie. Geef duiding. Zodat het helder is wat werkelijk gevraagde competenties zijn.

2.      Bestemming: Beschrijf het gevoel wat jij sollicitanten zou willen meegeven.

3.      Pad: Bepaal een heldere roadmap van het proces en wat er nodig is.

4.      De reis: Hoe hou je koers op het uitgestippelde pad?

Wil je méér weten over CX, hoe jij de koppeling naar CX kunt maken en details die ertoe doen voor jouw bedrijf? Het ISBN-nummer van De CX Travel Guide, een avontuurlijk handboek om aan de slag te gaan met Customer Experience, is: 978-94-6301-262-1.

Delen:

Meer nieuws

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

vrijdag 14 maart

Vanaf 1 februari 2025 maken Ictoria en Xtoria deel uit van DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. ...

Lees meer

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

vrijdag 14 maart

De facilitair manager van de toekomst is flexibel, kostenbewust en op de hoogte van technologie. Dit blijkt uit het Facility ...

Lees meer

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Terug naar boven