“Duurzaamheid is license-to-operate”
In 2019 bracht Smart WorkPlace de ‘Gids 2020’ uit met als thema ‘Quality of WorkLife’. Daarin stonden vier thema’s centraal. Onlangs organiseerde SWP een Round Table hierover. Bij deze de reflectie over het eerste thema.
Thema 1: Max Verstappen plant een boom
Bij het eerste thema, in ‘Gids 2020’ fraai samengevat in de titel ‘Max Verstappen plant een boom’, gaat het over de spagaat tussen commercie, innovatie, voortgang en techniek enerzijds en circulariteit en zingeving anderzijds. Daarbij werd de vraag gesteld hoe de verschillende afdelingen binnen een organisatie – Mobiliteit, FM, Vastgoed, HR, IT – deze spagaat het beste kunnen managen. Volgens Walter Okhuijsen is dat vooral een kwestie van mindset. “Je moet tegenwoordig als organisatie wel met duurzaamheid bezig zijn, anders tel je niet mee. Het is simpelweg een license-to-operate. En de business verwacht dat het facilitair bedrijf dit oppakt, omdat het ook het imago van het bedrijf bepaalt. Dat kan op allerlei manieren. Zo rijdt bijvoorbeeld een groot deel van onze leaseauto’s inmiddels elektrisch. Andere organisaties, bijvoorbeeld grote verzekeraars, kunnen zich met een groen gebouw onderscheiden in de war on talent.”
Walter Okhuijsen (foto): “Duurzaamheid is license-to-operate”
Daniël Koningen vindt bij duurzaamheid ‘practice what you preach’ belangrijk. “Dat geldt zeker voor ons als adviseurs. Elektrisch rijden en paperless werken bijvoorbeeld is voor ons vanzelfsprekend, en dat straal je ook uit. Als je opdrachtgevers wilt ondersteunen bij de enorme mindshift die nodig is voor minder fossiele brandstoffen en meer circulariteit dan gaan wij eerst op zoek naar kleine haalbare veranderingen, om zo het vliegwiel in beweging te krijgen.” Een mooi voorbeeld daarvan is volgens Seth Halkes de nieuwjaarsspeech van Dick Benschop, CEO van Schiphol, die stelde “dat het niet meer of minder van hetzelfde moet, maar het moet anders”. Halkes: “Dit geldt ook voor ons vakgebied. Wij kijken naar de hele supply chain en kiezen afhankelijk van de klant en sector onze rol. Daarbij moeten we soms nog echt de aanjager zijn en bewustzijn creëren. Want verandering slaagt alleen als je de urgentie ervan kunt aantonen.”
Seth Halkes: “Verandering slaagt alleen als je de urgentie ervan kunt aantonen”
David Menkveld haalt de term ‘woke’ (je bewust zijn van wat er in de maatschappij speelt) aan en stelt de vraag in hoeverre duurzaamheid en circulariteit echt intrinsiek begrippen zijn waar een bedrijf of mens voor staat. Hij haalt het voorbeeld aan van het kledingbedrijf Patagonia, dat besloot om alleen nog maar zaken te doen met bedrijven die net als zij duurzaamheid en circulariteit op nummer een hebben staan. Hij plaatst daarbij wel een kanttekening: “Natuurlijk is het een krachtig statement, maar je moet wel als organisatie kijken wat je kunt waarmaken in de markt.” Ook Fred Kloet, directeur Smart WorkPlace, is kritisch: “Ik zie te vaak ‘user washing’: iets wordt gedaan onder het mom van een hoger doel, maar eigenlijk draait het om de business.” Okhuijsen haalt tenslotte nog de bekende 10-80-10 verdeling uit de veranderkunde aan: “Daarbij omarmt 10% een verandering direct op het idee, is 80% neutraal en is 10% per definitie tegen. Nu wordt vaak de fout gemaakt om op de tegenstanders te focussen, terwijl je veel beter de 10% voorlopers als ambassadeurs kunt inzetten om de 80% positief te beïnvloeden.”
David Menkveld: “Duurzaamheid en circulariteit is een krachtig statement, maar je moet wel als organisatie kijken wat je kunt waarmaken in de markt.”
Deelnemers Round Table
- Walter Okhuijsen, manager Business Development & Innovation bij Strukton Worksphere.
- Daniël Koningen, directeur/eigenaar van Aestate/ontrafelexperts.
- Seth Halkes, director Sales, Excellence & Corporate Affairs bij ISS Facility Services.
- David Menkveld, senior consultant Corporate Real Estate Solutions bij Colliers International
- Wim Kooyman, directeur Smart WorkPlace.
- Fred Kloet, directeur Smart WorkPlace.
Verslag: Peter Bekkering. Fotografie: Michael Kooren.
Het volledige verslag van de Round Table Quality of WorkLife leest u in de volgende E-Zine, die in februari verschijnt.
Download hier de ‘Gids 2020’ met als thema ‘Quality of WorkLife’.
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...