De route naar een circulaire categorie kantoorinrichting

 

De route naar een circulaire categorie kantoorinrichting

Hoe kom je tot een circulaire categorie kantoorinrichting? Daartoe is een rapport opgesteld als eerste stap in visievorming, kansenverkenning en met aanbevelingen voor een circulaire categorie.

Het rapport ‘De route naar een circulaire categorie kantoorinrichting; verandering in perspectief van circulair product tot circulaire categorie’ is tot stand gekomen met een kernteam bestaande uit de categoriemanager en de contractmanager van de categorie, inkopers, experts uit diverse Rijksoverheden, PIANOo (expertisecentrum aanbesteden van het Ministerie van Economische Zaken) en Turntoo (architect van de nieuwe economie). Het rapport dateert weliswaar uit 2016, maar heeft ook vandaag de dag nog zijn waarde.

De categorie Kantoorinrichting, verantwoordelijk voor de Rijksbrede inkoop van kantoormeubilair, organisatorisch ondergebracht bij het Inkoop Uitvoerings Centrum (IUC) van Rijkswaterstaat (RWS) en opdrachtgever voor dit rapport, wil circulair worden waarbij het behoud en de waarde van materialen wordt geborgd door zo min mogelijk nieuw meubilair in te kopen en daar waar alleen nieuw meubilair de behoefte kan invullen, dit met verantwoordelijkheid voor de toekomst in te kopen.

De grootste economische potentie voor een circulaire categorie schuilt volgens het rapport op korte termijn in het gebruik van de krimp van het aantal werkplekken binnen de Rijksoverheid. Een tweede bron voor besparingen op korte en middellange termijn is het verlengen van de levensduur van het huidige meubilair. Gecombineerd kan dit leiden tot een totale besparing voor het Rijk van € 8-11 miljoen per jaar.

Implementatie

Voor de implementatie zijn relevante thema’s onder meer: functioneel behoeftes formuleren, gebruiksduurverlenging, inzicht in voorraad, interne roulatie van meubilair, onderhoud, reparatie, logistiek en opslag.

Binnen de categorie kan gewerkt worden aan:

Nieuwe raamcontracten Kantoorinrichting invullen met de nieuwe visie en ambitie:

-        eisen stellen aan ontwerp, materiaal, productie, verpakking, logistiek;

-        sturen op een mix van nieuw en gebruikt meubilair;

-        inzicht in voorraad;

-        herinzet van ten minste eigen merken van de leverancier.

Naast lopende raamcontracten Kantoorinrichting aanvullende raamcontracten afsluiten voor diensten die complementair zijn:

-        preventief & correctief onderhoud;

-        opslag & logistiek.

Creëren van draagvlaak door communicatie naar klanten en andere stakeholders over het potentieel en behaalde successen.

Buiten het invloedsveld van de categorie betekent dit:

Beleid voor interne roulatie meubilair (afneem- en leververplichting, vermindering budgetten inkoop nieuw meubilair);

Draagvlak onder facilitaire afdelingen en gebruikers (herinzet is net zo goed als nieuw en vaak voordeliger);

Middelen voor logistiek, onderhoud en tijdelijke opslag van overtollige voorraad.

Succesfactoren

De belangrijkste succesfactoren voor de transitie van een lineaire naar een circulaire categorie zijn:

Actieve verankering van kennis over en draagvlak voor circulariteit in de organisatie;

Bundeling van kennis, inzicht en data over de bestaande voorraad en de afstemming tussen vraag naar en aanbod van overtollig meubilair. Dit zou vanuit een centrale organisatie of per departement/Concern Dienstverlener (CDV)10 gerealiseerd kunnen worden;

Verankering in zoveel mogelijk beleids- en processtukken, zoals het categorieplan en ministerieel beleid;

Een integrale werkwijze, ook budgettair, tussen Inkoop en Facilitair waarin de hele levenscyclus van het meubilair geregisseerd wordt;

Interdepartementaal overleg om oplossingen te zien voor mogelijke drempels;

Herziening van een aantal financiële ‘spelregels’:

-        de strikte scheiding tussen investerings- en exploitatiebudgetten belemmert het beschikbaar stellen van onderzoeksbudgetten;

-        de overgang voor alle departementen naar een baten-lasten stelsel waardoor er een positieve prikkel voor besparingen ontstaat.

Delen:

Meer nieuws

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Terug naar boven