Het mobiliteitsbudget; alles wat je weten wil

 

Het mobiliteitsbudget; alles wat je weten wil

Wat is een mobiliteitsbudget en wat heb je er als werknemer aan én als organisatie? Expert Jelle Oosterhoff van Smart WorkPlace legt het uit, samen met Johan Schallenberg van Shuttel.

Allereerst; wat is het mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “Simpel gesteld is het een budget dat aan de medewerker wordt verstrekt om de reiskosten mee te dekken. De medewerker vult zelf de manier in waarop hij of zij reist en kan de vervoersvorm kiezen die het beste bij hem past.”

Waarom zou je overstappen op een mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “De eerste vraag die wij steevast stellen is: Waarom wil je een mobiliteitsbudget? Het hóeft namelijk niet altijd. Het is een supertool om mobiliteit breed in de organisatie aan te bieden en om de verantwoordelijkheid bij de gebruikers neer te leggen. Je gebruikt een mobiliteitsbudget vooral als je gedrag wilt sturen; je wilt bijvoorbeeld dat medewerkers meer de fiets pakken, meer met het OV reizen, of juist meer met de auto.”

Wat zijn de voordelen van een mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “Je kunt bij ons alle mobiliteitsoplossingen afnemen. Voor een financiële afdeling is dat bijvoorbeeld ideaal, want je krijgt maar één factuur. Het mooie van al die oplossingen in huis is dat je niet naar het ene bedrijf hoeft voor je fietsen, daarna naar een organisatie voor mobiliteitskaarten en vervolgens naar een ander bedrijf voor de deelauto’s. En dat moet elkaar maar net vinden; drie platforms, drie apps, drie bedrijven met overhead die hun kosten moeten terugverdienen. Dat is ons grote voordeel. Wij willen maar wat graag het stigma doorbreken dat wij vaak nog gezien worden als sec importeur van auto’s.”

Schallenberg: “We hebben de markt steeds meer te bieden. We maken optimaal gebruik van alle contacten die we hebben. Dat is het fijne als je onderdeel bent van zo’n groot bedrijf; er zijn altijd mensen die iets kunnen. Los van het feit dat we altijd producten hebben die ergens ‘op passen’. Alles is binnen handbereik zonder dat we hier primair op sturen.”

Waar moet je op letten als je overstapt op een mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “Een mobiliteitsbudget hoeft niet per se een Heilige Graal te zijn voor bedrijven. Belangrijk is om te weten wat je intrinsieke behoefte is. Dat kan werknemerstevredenheid zijn; mensen die midden in de stad wonen en geen behoefte hebben aan een auto voor de deur. Het kan ook flexibiliteit zijn of het vergroenen van je mobiliteit. Het mooie van het mobiliteitsbudget is dat het niet alleen maar voor die populatie leaserijders is, maar ook voor de niet-leaserijder.”

Schallenberg: “Een goed voorbeeld is FrieslandCampina. Zij hebben een behoorlijk geavanceerd mobiliteitsbeleid met het mobiliteitsbudget als onderdeel. Zo zijn ze gestart met de leaserijders en inmiddels rijdt een groot deel van de medewerkers met een budget rond. De meesten weten precies wat de doelstellingen van hun werkgever zijn; vooral groener en veiliger reizen. Wij zien dat mensen geld overhouden aan het eind van het jaar door bewuste keuzes te maken. Zo’n financiële prikkel werkt gewoon.”

Kun je nog een succesvol voorbeeld noemen?

Oosterhoff: “Dan zeg ik, sturen op tanken van de snelweg af. Heel simpel, dat scheelt je zomaar 10 cent per liter. Dat maal al die duizenden liters die er doorheen gaan bij een gemiddeld wagenpark. Als de berijder dat verschil in zijn zak krijgt aan het eind van de rit, dan is dat best leuk.” Schallenberg vult aan: “Let wel, we hebben in Nederland 4200 tankstations waarvan er maar 200 langs de snelweg zitten. Iedereen heeft lokaal wel een pomp waar hij langskomt.” Oosterhoff vervolgt: “Het is een som der delen. Als de Shuttel kaart dan ook nog eens een brandstofpas is, tja dan verdwijnt er weer een stukje plastic uit je portemonnee.”

Schallenberg: “Een ander voorbeeld heeft met IFRS te maken, de nieuwe accountingstandaard. Bij grotere ondernemingen worden de auto’s die je leaset geactiveerd op de balans. Er wordt gekeken naar wat die auto’s kosten. Als je wilt dat medewerkers goedkopere auto’s gaan rijden zonder dat je ze beperkt, dan zeg je: Als je nou in een goedkopere auto gaat rijden, dan is wat je overhoudt van je budget, voor jou. Stel, je mag voor 1.000 euro een auto uitzoeken en je doet het voor 800, dan is die 200 euro voor jou. Die 1.000 wilde je als bedrijf toch al uitgeven. Die auto van 800 euro heeft een lagere waarde waardoor je een minder grote aanslag op je balans hebt. Dit zijn van die voorbeelden waarmee je je bedrijfsdoelstellingen in een mobiliteitsbudget kunt vatten en de verantwoordelijkheid hiervoor bij je medewerkers neerlegt.”

Wat is jullie gouden tip voor bedrijven die een mobiliteitsbudget willen invoeren? Waar moet je op letten?

Schallenberg: “Zoals gezegd, doe het vooral gefaseerd en in kleine stapjes. Maar ook: begin gewoon door iedereen een Shuttel kaart te geven. Dan kun je kennismaken met het OV, met de deeleconomie en met de brandstofpas die gewoon gekoppeld is aan je bestaande leaseauto. Het jaar erna, als iedereen is gewend, dan gaan we over op het mobiliteitsbudget. Bedrijven willen vaak te grote stappen zetten, willen in één keer naar het eindpunt, maar dat werkt meestal simpelweg niet. Alleen zo kun je alle betrokkenen binnen een bedrijf meekrijgen.”

Oosterhoff: “Cruciaal is ook de communicatie: hoe breng je het? Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Neem de tijd om het bij medewerkers te laten 'landen'. Het is een breuk met wat ze gewend zijn, dus het kost tijd voordat iedereen aan boord is. Maar wanneer je het goed en helder communiceert en aangeeft dat er duidelijke doelstellingen zijn die voor iedereen helder zijn, dan gaat het gewoon werken.”

Jelle Oosterhoff was tot en met oktober werkzaam voor Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility. Sinds november is hij werkzaam voor ALD Automotive Nederland.

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven