Verwachte groei optimaal huisvesten

Verwachte groei optimaal huisvesten

Hoe faciliteer je groei in een bestaande kantooromgeving en zorg je tegelijkertijd ervoor dat de werkomgeving prettig blijft. Over deze uitdaging bij bol.com leest u in het zojuist verschenen Smart WorkPlace 5.

bol.com groeide de afgelopen jaren fors en verwacht dat de groei ook de komende jaren zal doorzetten. Daarom wil het bedrijf er nu op anticiperen. Aanvankelijk werd ook gekeken naar andere locaties, maar in mei 2019 werd besloten om de huisvesting in het huidige onderkomen aan de Papendorpseweg in Utrecht uit te breiden.

Daarbij waren twee SWP-partners betrokken. JLL helpt bol.com onder meer bij het inzicht krijgen in de capaciteit, de behoeftes van de teams en waar deze het beste in het gebouw kunnen worden gepositioneerd. Measuremen meet de drukte en de bezettingsgraad.

De data zijn volgens Dorien van Ierschot, Senior Workplace Management Specialist, zeer waardevol: “De data geven informatie over werkplekbezetting, maar ook over bijvoorbeeld vergadercultuur.”

Dit najaar startte bol.com met het project ‘Cosy’. Van Ierschot: “Het project ‘Cosy’ omvat alles wat nodig is om in dit pand te blijven zitten. Zoals werkplekonderzoek, uitbreiding van faciliteiten en manieren van werken. Een belangrijk uitgangspunt is dat medewerkers meer vanuit hun agenda gaan kijken waar ze gaan zitten.”

bol.com besteedt ook veel aandacht aan de work-life balance en de vitaliteit van medewerkers. “Dat heeft te maken met de gemiddelde leeftijd van onze medewerkers, 35 jaar. Dat is een specifieke groep, voor wie de work-life balance en vitaliteit belangrijke items zijn. Daarom spelen we op allerlei manieren erop in. Medewerkers vinden het ook belangrijk dat ze het onder werktijd kunnen doen. Daardoor zijn ze ook echt klaar als ze het pand verlaten. En dat is weer belangrijk vanwege de work-life balance.”

Van Ierschot ziet het als de grootste uitdaging de komende jaren om te midden van alle veranderingen ervoor te zorgen dat bol.com een prettige werkomgeving blijft. “Medewerkers en de business moeten eigenlijk niet voelen waar we achter de schermen op het gebied van huisvesting mee bezig zijn. De werkomgeving bij bol.com heeft altijd een bepaalde dynamiek gehad en we willen graag dat die dynamiek overeind blijft. En dat de werkomgeving veilig en prettig blijft. Het project heet niet voor niets ‘cosy’, het Engelse woord voor gezelligheid. Want die gezelligheid heeft altijd in het DNA van bol.com gezeten en we willen graag dat die ook behouden blijft.”

SWP 5 bevat naast het artikel over bol.com nog veel meer lezenswaardige artikelen. Wilt u daarom een exemplaar bestellen? Stuur een mail naar info@smartwp.nl. U krijgt het exemplaar dan toegestuurd.

Leest u SWP liever digitaal? Click dan hier voor een doorbladerbare PDF.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven