‘Mag ik een bureaulamp a.u.b.?’

 

‘Mag ik een bureaulamp a.u.b.?’

Dim het omgevingslicht en zet gewoon op iedere werkplek een bureaulamp neer. Dat is de oproep van Henk Smit van Smart WorkPlace partner Humanscale. In onderstaande blog legt hij uit waarom.

Licht heeft een diepgaand effect op hoe mensen zich voelen. Verlichting speelt daarom een belangrijke rol bij het creëren van een aangename en gezonde werkomgeving. Het stuurt natuurlijke bioritmen, beïnvloedt stemmingen en schept een gevoel van welbevinden. Goede verlichting maakt het verschil tussen wel of geen hoofdpijn krijgen, vermoeidheid of alertheid, futloos of productief zijn. Uiteraard is daglicht een belangrijk ingrediënt, maar daglicht alleen is in de meeste kantoren niet voldoende, zodat er ook kunstlicht nodig is.

Nu zijn kantoren al snel over-verlicht. In ruimtes waar kantoortaken worden verricht worden namelijk armaturen geïnstalleerd die een minimale verlichtingssterkte genereren van 500 lux. Minimaal 500 lux…, dat is echt behoorlijk wat licht. Die 500 lux norm is namelijk gebaseerd op het lezen van papieren documenten, terwijl voor het lezen vanaf papier 4 tot 5 keer meer licht nodig is dan voor het lezen vanaf een beeldscherm. Maar wie doet dat nog? Wie werkt er op kantoor niet primair op een beeldscherm? Lezen vanaf een beeldscherm is prettiger met iets meer contrast, dus juist met minder omgevingslicht. Daar zit je dan dus de hele dag op kantoor in dat felle licht te knijpen, als een konijntje in het licht van een koplamp.

Voor werknemers van boven de 40 jaar neemt de behoefte aan meer licht en een groter contrast nog eens substantieel toe. Hoe om te gaan met dit dilemma? Het antwoord is simpel: dim het omgevingslicht en zet gewoon op iedere werkplek een bureaulamp neer. Dan kan iedere kantoortijger op de uniforme flexplek de gewenste hoeveelheid licht zelf bepalen. Ik zie alleen nooit bureaulampen op een kantoor. Op zo’n eeuwige Tolomeo na die vooral als decoratie lijkt te dienen.

Een bureaulamp – in het kantoorinrichtersjargon ook wel ‘individueel verstelbare werkplekverlichting’ genoemd – is dus een heel goed idee. Het licht wordt precies daar gebracht waar het nodig is, namelijk op het papieren concept en op het toetsenbord. Waarbij het licht door de medewerker ook nog zelf kan worden gedimd als dat als prettiger wordt ervaren. Heeft de kantoorwerker eindelijk weer eens zelf iets in de hand. Moderne LED-bureaulampen verbruiken een minimale hoeveelheid stroom en beschikken daarnaast ook nog eens over aanwezigheidssensoren zodat ze vanzelf uitgaan als er geen activiteit op de werkplek is.

En er is meer. Al brengt de bureaulamp het licht precies daar waar het nodig is, toch blijft omgevingsverlichting nodig om grote contrasten te voorkomen. Maar het kan wel aanzienlijk worden gedimd. Van de genoemde 500 lux tot al snel 250 tot 300 lux. Met een substantiële besparing op de energierekening tot gevolg. Werkplekverlichting is zo ergonomisch én duurzaam en ook nog eens goedkoper.

Delen:

Meer nieuws

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

vrijdag 14 maart

Vanaf 1 februari 2025 maken Ictoria en Xtoria deel uit van DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. ...

Lees meer

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

vrijdag 14 maart

De facilitair manager van de toekomst is flexibel, kostenbewust en op de hoogte van technologie. Dit blijkt uit het Facility ...

Lees meer

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Terug naar boven