Hoe overleef ik een kantoortuin?

 

Hoe overleef ik een kantoortuin?

Op 17 oktober organiseerde Smart WorkPlace partner Humanscale in Pakhuis De Zwijger het event ‘Beyond Agile Working’. Japke-d. Bouma, columniste bij NRC Handelsblad, gaf er enkele hilarische tips.

Japke-d. Bouma, door Henk Smit van Humanscale aangekondigd als goeroe, rockstar en kantooramazone – omdat ze zichzelf voor de grap zo noemt op LinkedIn – vond het bijzonder dat ze in een gezelschap van kantoorinrichters mocht gaan vertellen hoe ongelooflijk slecht veel kantoortuinen zijn ingericht.  “Want de kantoren waar we dagelijks naartoe gaan, zijn vaak totaal ongeschikt om er te werken. Als je namelijk echt iets af wilt hebben, is kantoor de laatste plaats waar je moet zijn.”

Dat komt, zo vertelde Japke, en we moesten haar de ‘vrijpostige metafoor maar vergeven’, omdat ‘ons brein nogal een sletje is’.  “Ons brein heeft namelijk voortdurend honger heeft naar nieuwe informatie en is daarom steeds op zoek is naar afleiding.” En die is in de meeste kantoortuinen in ruime mate voorhanden. Geschat wordt dat een medewerker in een kantoortuin gemiddeld 240 keer per dag wordt afgeleid. “Zeg dat het elke keer ongeveer  een halve minuut kost om weer in je concentratie te komen, en dat is nog weinig, dan ben je elke dag dus twee uur per dag aan het verspillen met afgeleid worden. Twee uur per dag!” Werken in een kantoortuin is daarom volgens Japke “de hel” en het stimuleert volgens haar zeker niet de creativiteit.

Ook bij de redenering dat kantoortuinen goedkoper zijn zette ze vraagtekens. Ze sprak er ooit met psycholoog Mark Tigchelaar over en hij gelooft dat eerder het tegengestelde waar is, onder meer door de afgenomen concentratie en het toegenomen ziekteverzuim in veel kantoortuinen.

Japke hield daarom een pleidooi om te stoppen met kantoortuinen om zo te voorkomen dat iedereen een burn-out krijgt. Ze had daarbij een aantal tips – vaak met een knipoog – voor werkgevers en werknemers.

Tips voor werkgevers

Tip 1: Zet minder mensen in een ruimte.

Japke haalde daarbij Wim Pullen aan, die na onderzoek kwam tot een maximum van acht personen in een ruimte.

Tip 2: Laat je mensen hun mond houden.

Dit moet een werkgever opleggen, aldus Japke, want als mensen het onderling moeten regelen gebeurt het niet. Ze haalde voorbeelden aan van stiltezones (ABN AMRO) en stilte-uren (uitgeverij). Het belangrijkste was echter het besef dat ongestoorde uren zo kostbaar zijn dat ze de norm moeten zijn.

Tip 3: Laat mensen alleen naar kantoor komen als ze er iets te zoeken hebben.

Nu zijn kantoortuinen volgens Japke te vaak sociale werkplaatsen met bezigheidstherapie. Voor managers die medewerkers altijd in de buurt willen hebben om ze te kunnen controleren had ze als boodschap: geef vertrouwen, dan krijg je vertrouwen terug.

Tip 4: Investeer in geluiddemping.

Tip 5: Stop met vergaderen.

Dit werkt volgens Japke concentratieverhogend. Bovendien kost het klauwen met geld, volgens haar. “Er zijn – zo is wetenschappelijk bewezen – betere manieren om te overleggen en om ideeën te genereren.” Ze wees echter ook op een nadeel: “Als je stopt met vergaderen ben je helaas wel al om 1 uur ’s middags klaar met je werk.”

Tips voor werknemers

Maar werknemers kunnen natuurlijk ook veel doen om gezonder te worden en te blijven op kantoor, betoogde Japke.

Tip 1: Verander de naam ‘Het Nieuwe Werken’ in ‘Het Oude Werken’.

“Als je iets oud en passé noemt is het er namelijk snel mee gedaan, want werkgevers willen altijd achter de laatste managementhypes aan hollen.”

Tip 2: Spoel je telefoon door het toilet.

Dat is de grootste bron van afleiding.

Tip 3: Ga op woensdag en vrijdag op kantoor werken.

De reden, aldus Japke: “Er is dan helemaal niemand.” En de kinderen dan? Ook daar had Japke een oplossing voor: “Regel een leuke student of studente als oppas.”

Tip 4: Win de Staatsloterij.

“Het voordeel is dat je dan je eigen tijd kunt indelen. Ik snap dus niet waarom niet veel meer mensen dat doen.”

Tip 5: Koop oordopjes tegen het jargon.

Volgens Japke leidt jargon er namelijk toe dat energie uit medewerkers wegvloeit en dat werkgeluk wordt bedorven. Haar stelling is: “Als een medewerker jargon hoort, gaan zijn hersenen uit.” Ze gaf enkele hilarische voorbeelden zoals ‘kwaliteitskaders inregelen’, ‘samen sturen op publieke waarden’ en ‘je rol pakken’.

Tip 6: Neem rust.

Japke legde daarbij uit dat een boek lezen, je telefoon checken, een sudoku maken, een podcast luisteren en zelfs mediteren geen rust nemen is, omdat je je hoofd en hersenen toch ergens op moet richten. Echte rust is alleen staren, dagdromen of niets doen, aldus Japke. Ze vatte het vervolgens treffend samen onder het motto ‘wees eens vaker een ouwe zak’.

Tip 7: Ga wandelen.

Deze laatste was volgens Japke ‘de koning onder de tips’. Ze adviseerde daarom om het elke dag te doen. “Ook als je geen tijd hebt of als het regent. Juist dan!”. Dit wandelen kan ook op kantoor. Japke gaf daarbij nog een handzame tip: “ga rondwandelen op kantoor met een dikke dossiermap met verschillende kleuren post-its onder je arm. Dan denken anderen dat je belangrijk bent.”

Na deze tips sloot Japke haar bijdrage af met de dringende oproep aan werkgevers om geen kantoortuinen meer in stand te houden en aan werknemers om niet meer naar de kantoortuinen te gaan. “Werknemers willen respect en een werkplek waar ze zich thuis voelen. Op het moment dat je als werkgever een onpersoonlijke werkplek aanbiedt, krijg je ook onpersoonlijk werk. En ik durf te wedden dat als we de flexplek afschaffen het aantal burn-outs als sneeuw voor de zon zal verdwijnen.”

Zie kantoor in plaats daarvan als een gezellige plek waar je af en toe collega’s ontmoet, als een café, betoogde Japke. “Een kantoor als café levert bovendien aanzienlijke besparingen op.”

En werken dan? “Dat doe je maar thuis”, aldus Japke.

Delen:

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven