Vijfde editie Smart WorkPlace heeft als thema 'Bron van Gezondheid'
Smart WorkPlace editie 5 is uit! Met als thema ‘Bron van Gezondheid’. En een duidelijke boodschap richting de markt: “Goed Werken ontstaat door Goed Leven”.
Wat daarmee bedoeld wordt, legt Fred Kloet in een column uit. Volgens hem is niet langer het voortbestaan van organisaties leidend, maar de Aarde en een gezonde omgeving. Maar hoe kom je dan uiteindelijk tot Goed Werken? Kloet pleit ervoor om daarin de Spaanse filosoof Fernando Savater te volgen en jezelf de vraag te stellen ‘Wat is het Goede Leven dat ik mijn zoon of dochter gun?’. “Want als meer mensen, medewerkers, leiders deze vraag kunnen beantwoorden wordt Goed Werken mogelijk”, aldus Kloet.
Maar daarmee ben je er nog niet. Stefan van de Stigchel, hoogleraar Cognitieve Psychologie aan de Universiteit van Utrecht, kijkt in zijn column terug op Het Nieuwe Werken, waarbij kantoortuinen en continue bereikbaarheid essentiële onderdelen zijn. Volgens hem gaat het daarbij mis op het punt van continue afleiding. Zowel voor de continue bereikbaarheid als de continue afleiding heeft hij dezelfde oplossing: maak goede afspraken en onderhoud deze ook.
SWP 5 heeft ook een artikel met zorgverzekeraar Menzis. Het bedrijf heeft als missie om de leefkracht van ieder mens te versterken. Dit vraagt, aldus Bart In ’t Velt, adviseur huisvesting en welzijn bij Menzis, om een gezonde organisatie, waar medewerkers hun energie en talenten goed kunnen inzetten. De nieuwe werkomgeving, die Menzis vanaf 2017 realiseerde, faciliteert dit met het accent op drie pijlers: leefkracht, samenwerking en flexibiliteit.
Het artikel over de Round Table die SWP organiseerde over HR Benefits in huisvestingscontracten en waarbij Smart WorkPlace directeur Wietse Walinga als moderator optrad, borduurt hier verder op voort. Een pand waarin HR Benefits mede uitgangspunt zijn levert namelijk toegevoegde waarde op. Zo stelt Nils Bonder, manager Healthy Urban Living bij AM en directeur concernhuisvesting bij BAM: “We zijn er intrinsiek van overtuigd dat het pand daadwerkelijk bijdraagt aan het hebben en houden van mensen.” Barbara van Poelgeest, Head of HR bij Colliers International, ziet dat bevestigd wanneer ze medewerkers spreekt over de nieuwe huisvesting: “Het is niet een pand, waar je naartoe moet, maar waar je wilt zijn.”
Natuurlijk bevat SWP 5 nog veel meer interessante artikelen. Wilt u daarom een exemplaar bestellen? Stuur een mail naar info@smartwp.nl. U krijgt het exemplaar dan toegestuurd.
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...