Afspraken over kantoortuinen en bereikbaarheid essentieel

 

Afspraken over kantoortuinen en bereikbaarheid essentieel

Is het grote kantoorexperiment geslaagd? Daarover spreekt hoogleraar cognitieve psychologie Stefan van der Stigchel tijdens het event ‘Beyond Agile Working’ van Smart WorkPlace partner Humanscale.

Van der Stigchel heeft er een duidelijke mening over. Het Nieuwe Werken met kantoortuinen en continue bereikbaarheid gaat in zijn ogen mis op het punt van continue afleiding. Van der Stigchel hield in november 2018 in de NRC een pleidooi voor het afschaffen van kantoortuinen en is een van de sprekers tijdens het Humanscale-event ‘Beyond Agile Working’ op 17 oktober in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tijdens het event draait het om de vraag ‘worden we gelukkiger van flexibel werken of is de work-life balance nog ver te zoeken?’.

Volgens Van der Stigchel is concentratie hartstikke moeilijk maar ook super waardevol als je tot een mooi product wilt komen of iets wilt bereiken. “Bij de kantoortuinen hoor je vaak dat mensen moeite hebben om zich te concentreren. En dat het minste of geringste ze kan afleiden: sociale media of een notificatie in de vorm van een nabije collega die een gesprek begint.”

Op de tegenwerping dat kantoortuinen zijn voorzien van speciale concentratieplekken om bovenstaande te voorkomen, geeft Van der Stigchel aan dat de praktijk weerbarstiger is. “Dat komt omdat er vaak geen goede afspraken zijn gemaakt over gewenst gedrag in kantoortuinen. Bijvoorbeeld over het bezet houden van concentratieplekken en het starten van gesprekken in de nabijheid van collega’s. Als die regels er wel zijn, worden ze vaak niet onderhouden. Bovendien wordt een collega aanspreken op zijn gedrag als moeilijk ervaren, omdat mensen niet als ‘aansteller’ willen worden gezien. Daarnaast houden kantoortuinen te weinig rekening met de verschillen tussen mensen die er werken.” 

Volgens Van der Stigchel zijn er wel goede voorbeelden. “Ik denk bijvoorbeeld aan een kantoor van ABN AMRO waar je verschillende zones hebt – zones waar niet mag worden gesproken en zones waar dat wel mag – en waar medewerkers elkaar ook aanspreken.”

Naast de kantoortuinen is ook de continue bereikbaarheid belangrijk. “Daarbij is omdenken belangrijk, omdat collega’s bereikbaarheid vaak met betrouwbaarheid van mensen associëren. Als je in je concentratiewerkplek niet op hun mail reageert, denken ze dat je niet aan het werk bent. Terwijl ze ook zouden kunnen denken dat je juist hard aan het werk bent.”

Van der Stigchel vindt dat er op de werkplek veel meer gesproken moet worden over het belang van concentratie: “Als je weet hoe belangrijk dat is, respecteer je het ook meer.”

Van der Stigchel vindt dat zo’n gesprek al moet beginnen bij de inrichting van de kantoortuin. “Op dat moment moet je als organisatie hier al een visie op hebben. En dat begint met een inventarisatie van de type werkzaamheden en het beantwoorden van de vraag of je die werkzaamheden wel of niet in een kantoortuin kunt verrichten. Is het antwoord bevestigend, dan kun je met schotten al deels inspelen op de verschillende behoeften van medewerkers.” Is de kantoortuin eenmaal ingericht, dan is het volgens Van der Stigchel cruciaal dat de kantoortuin onderhouden wordt. En daarvoor is regie nodig. “De realiteit laat zien dat je dit niet aan medewerkers zelf kunt overlaten. Dit werkt niet bottom-up, het moet echt top-down.”

Bereikbaarheid is ook van belang als medewerkers elders werken: thuis of op een coworking plek. “Medewerkers laten dan vaak extra goed weten dat ze aan het werk zijn. Dat doen ze ook door bijvoorbeeld extra snel te reageren op berichten. Omdat ze niet willen dat collega’s denken: wat is hij of zij daar aan het doen. Er zou ook meer gestuurd moeten worden op output in plaats van op aanwezigheid of bereikbaarheid. Daarnaast zijn ook hier afspraken belangrijk. Communiceer duidelijk met je collega’s over je onbereikbaarheid. Dat zal ook mijn missie zijn tijdens het event op 17 oktober: ga met elkaar het gesprek aan over gedrag in kantoortuinen en over bereikbaarheid! En blijf dat doen, want die afspraken hebben ook onderhoud nodig.”

Afspraken over kantoortuinen en bereikbaarheid essentieel

Voor het Humanscale-event ‘Beyond Agile Working’ op 17 oktober in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Aanmelden kan via [email protected].

Delen:

 

Meer nieuws

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Terug naar boven