Performance blueprint voor werkomgeving

Hoe creëer je een werkomgeving die motiveert, inspireert en medewerkers in staat stelt het beste uit zichzelf te halen? Het Duitse Adidas heeft er al 70 jaar ervaring mee.

Ze stelden daarom een performance blueprint op, waarmee ook andere bedrijven kunnen zorgen voor een betere, plezierigere en inspirerende werkomgeving. In die blueprint komen een aantal belangrijke aspecten aan de orde.

Cultuur

Volgens Adidas geeft de bedrijfscultuur je bedrijf persoonlijkheid. Een product of een strategie is kopieerbaar, het is echter de cultuur van je werkomgeving die bij succes het onderscheid maakt.

Doel

Een gezamenlijk doel en een werkomgeving die dat belichaamt is volgens Adidas hetgene dat medewerkers verenigt. Het doel stelt iedereen in staat om op zijn eigen manier impact te hebben.

Cultuur en werkomgeving

De werkomgeving is voor een medewerker wat een stadion is voor een atleet. Het moet de perfecte omstandigheden bieden voor de medewerker om hun talenten te ontplooien en om de perfecte prestatie te bieden. Dit geldt van start-up tot multinational. Niet voor niets heet de werkomgeving van Adidas MyArena.

Toekomstige werkomgeving

De toekomstige werkomgeving moet zich aanpassen aan een veranderende wereld. Daarbij zijn drie onderdelen van belang volgens Adidas:

Diversiteit

Als je mensen met verschillende achtergronden samenbrengt in je werkomgeving, krijg je een rijker en breder perspectief.

Mobiliteit

Mobiliteit is voor Adidas de enabler voor de integratie van leven en werk en helpt medewerkers om dankzij hun werk een leven te leiden in plaats van om puur geld te verdienen.

Toekomst

De toekomstige werkomgeving wordt vormgegeven door de medewerkers en hun ervaring zal steeds de vormgeving beinvloeden. Employee experience is daarom de graadmeter voor een werkomgeving. Net als customer experience dat is voor de business.

One size fits no one

Iedereen werkt op een andere manier en een werkomgeving die voor de een werkt, werkt mogelijk voor de ander niet. Een bedrijf moet dus een keuze aan verschillende werkomgevingen bieden. En moet bij de vormgeving van de werkomgeving goed luisteren naar de medewerkers.

Luisteren

Het is de employee experience die de toekomstige werkomgeving vormgeeft. Het is dus cruciaal om aan de hand van de juiste vragen goed naar je medewerkers te luisteren. Een bedrijf moet zich ook realiseren dat een werkomgeving zich voortdurend ontwikkelt.

Vier workplacetrends

Adidas noemt in zijn blueprint vier relevante workplacetrends:

-        Human-centric design waardeert de gevoelens, de passie en het doel van medewerkers meer dan gedwongen effectiviteit

-        Workplaces worden steeds meer experience centres, waar mensen zich thuis en op hun gemak voelen

-        Open-source working en co-creatie bevorderen samenwerking tussen intern en extern talent en leidt tot creatievere ideeen.

-        Horizontale structuren, waarbij afdelingen in elkaar overlopen, helpen teams om van elkaars ervaring te leren.

Lees het hele artikel over de blueprint voor de werkomgeving van Adidas hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven