‘It’s all about the money’
Op 20 september organiseert Smart WorkPlace een Round Table over de voordelen van een gezond gebouw. In de aanloop hiernaar schrijft Nils Bonder, directeur van Smart WorkPlace partner CONSULT drie blogs. Dit is de derde.
In de vorige twee blogs is het voordeel van een gezond kantoor toegelicht. En wie wil nu niet een kantoor waar mensen blij, tevreden en creatief zijn? Iedereen wil zo’n kantoor, maar ‘softe’ definities sneuvelen vaak keihard in de wereld van geld, businesscases en ROI.
In de Round Table van 20 september gaan we dieper in op het valuecase model van Scott Muldavin. Dit model is door CONSULT aangepast en laat zien hoe je de (medewerkers-meer)waarde van een pand bepaalt op basis van enkele kenmerken. De valuecase gaat uit van meerwaardeverhoging door zaken als:
- Productiviteitsverhoging, uit te rekenen op basis van een percentage van de omzet van het bedrijf.
- Ziekteverzuimreductie, uit te rekenen op basis van een percentage van de loonkosten van het bedrijf.
- Marketingwaarde, uit te rekenen op basis van een percentage van de HR-attractie en het retentiebudget. Het gebouw an sich kan tenslotte een aantrekkende werking op medewerkers hebben.
- Korting op de werkgeverslasten van collectieve ziektekostenverzekeringen.
Deze vier zaken zijn voor elk bedrijf uniek en hebben ook elk hun eigen impact. Per bedrijf is dan uit te rekenen wat de financiële meerwaarde is bovenop een normale huursom.
Daarmee zeggen wij niet dat dit maar klakkeloos extra betaald moet worden aan de huurbaas, het is echter een goed model om de onderhandeling met de eigenaar aan te gaan of om toe te voegen aan een businesscase omtrent het vervangen of upgraden van bijvoorbeeld gebouwinstallaties.
En de huidige tijd is in ons voordeel! De wetgever stelt dat wij onze panden moeten verduurzamen (lees: energiezuiniger maken). Er is een groot aantal kantoren waar ‘iets’ aan moet gebeuren om aan die nieuwe wetgeving te voldoen. Verduurzamen naar een C- label is vaak nog een overzichtelijke ingreep, maar de volgende stap (naar een A-label) is vaak complexer. In vele gevallen is het alleen verduurzamen naar een A-label of het verduurzamen naar een A-label MET gezondheidsbevorderende maatregelen even duur.
Voor een gebouweigenaar ontstaat zo de kans om niet alleen geld uit te geven om aan de wet te voldoen. Nee, als een eigenaar zijn investeringen zo pleegt en het contact met haar huurder goed vormgeeft, wordt er ook een kwaliteitsverbetering toegepast voor de huurder met mogelijke huurverhoging, huurverlenging of minder leegstand tot gevolg. Op die manier kan het gezonder maken van vastgoed wel degelijk renderen.
Lees hier de eerste blog uit deze serie: ‘De échte waarde van vastgoed’
Lees hier de tweede blog uit deze serie: ‘Gaat heen en ontzuil u!’
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...