Winnaars tweede editie Creative Heroes Awards  

 

De Creative Heroes Awards is een relevant platform voor creatieve professionals/ondernemers/bedrijven die een blijvende positieve verandering voor mens, maatschappij en/of milieu weten te realiseren.

De Awards werden voor de tweede keer uitgereikt en kennen verschillende schaalniveaus:

De 1:1 Award: impact op persoonlijke schaal

Winnaar: Ronald Carpentier met mindaffect.nl.

Mentaal alert zijn maar toch niet kunnen communiceren met je geliefden, kan extreem frustrerend zijn. Daar moet een oplossing voor komen, dacht Ronald Carpentier van MindAffect. Samen met zijn team heeft hij de eerste Brain Computer Interface (BCI) ontworpen voor zogenoemde locked-in-patiënten. Dit zijn mensen die als gevolg van onder andere ALS of een beroerte, compleet verlamd zijn, niet kunnen praten, en vanwege het niet kunnen controleren van hun spieren, moeilijk hun behoeftes en emoties kunnen overbrengen. Met de baanbrekende technologie die hersengolven detecteert, kunnen ze met de BCI op een eenvoudige manier communiceren met hun omgeving.

De 1:100 Award: impact op kleine sociale schaal (gezin, school, bedrijf, vereniging, etc.)

Winnaars: Pim van Baarsen en Luc van Hoeckel

In niet-ontwikkelde economieën sluit de vraag van de bevolking naar producten en diensten meestal niet aan op het aanbod. Hierdoor worden er minder aankopen gedaan en groeit de economie langzaam. Als alternatief probeert Super Local lokale producties op te zetten. In Malawi realiseerden de ontwerpers onder andere de Care Collection als oplossing voor verouderd ziekenhuismeubilair. Zo vervaardigden ze bedden, operatietafels en nachtkastjes van lokale materialen in lokale werkplaatsen. Super Local verschaft zodoende nieuwe banen die bijdragen aan de groei van de economie. En ziekenhuizen kunnen betaalbare producten aanschaffen van een goede kwaliteit die bovendien eenvoudig te repareren zijn.

De 1:10.000 Award: impact op grote sociale schaal (corporate, franchise/keten, wijk, etc.)

Winnaar: Shahar Livne met shaharlivnedesign.com

De jonge zelfbenoemde ‘conceptuele materiaalontwerper’ Shahar Livne heeft een missie: grote wereldproblemen onderzoeken en aanpakken via de verhalen die verstopt zitten in materialen. Van The Meat Factory, namaakleer van bioplastics op basis van voedseladditieven met varkensbloed van de slager als kleurstof, tot Lithoplast, een kleiachtig nieuw materiaal gemaakt van plastic afval. Shahar ziet plastic als een grondstof van de toekomst, zoals olie dat nu is. Haar research is gebaseerd op voorspellingen van geologen over wat er met plastic in de toekomst gebeurt: het vermengt zich nu al met de natuur.

De 1:100.000 Award: impact op stedelijke schaal

Winnaar: Simone Post met simonepost.nl

Simone Post heeft een eigen designbenadering ontwikkeld die wordt gekarakteriseerd door diepgaand onderzoek en een voorliefde voor kleuren- en materialenexperimenten. Ze heeft een oog voor de esthetiek en de schoonheid van afval waarbij ze het traditionele handwerk en een circulaire manier van denken combineert en vertaalt in nieuwe processen en producten. Hierbij zoekt ze altijd de succesvolle samenwerking met de industrie, zoals ze met Vlisco, Adidas, ECO-oh! en Finsa. Ze weet die bedrijven verder te helpen in een nieuwe manier van denken en omgaan met restafval.

De 1:1.000.000 Award: impact op landelijke schaal

Winnaar: Claudy Jongstra met claudyjongstra.com

Kunstenaar Claudy Jongstra lanceerde dit voorjaar Farm Flower Fragrances, een volledig biologisch parfum op vaste basis van bijenwas, geheel in lijn met haar circulaire beroepspraktijk. Jongstra creëert de omvangrijke kunstwerken in haar Friese studio en boerderij, waar de principes van duurzaamheid, biodiversiteit, inclusiviteit, samenwerking, onderzoek en kennisoverdracht de leidraad vormen. Voor haar kunstwerken verft Jongstra de natuurlijke garens met pigmenten uit ter plekke gekweekte historische plantsoorten. Nu gaan de biologische inheemse bloemen en planten voor Farm Flower Fragrances nog meer kleur en biodiversiteit aan het Nederlandse landschap verlenen. Met inzet van louter lokale bronnen en arbeidskrachten, ook inclusief door betrokkenheid van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, komen de Farm Flower Fragrances op de zuiverste manier en met de grootste impact voor natuur, mens en dier, tot stand.

De 1:1.000.000.000 Award: impact op wereldschaal

Winnaar: Lex Hoefsloot met lightyear.one

Lex Hoefsloot is samen met Martijn Lammers, Qurein Biewenga, Arjo van der Ham en Koen van Ham medeoprichter van Lightyear One, een Nederlandse start-up die op dezelfde dag als de awardavond van de Creative Heroes Award het eerste rijdende prototype van de eerste solar familieauto ter wereld lanceert. Dat betekent niet dat de auto geheel op de in de motorkap en het dak geïntegreerde zonnecellen rijdt. De auto wordt deels opgeladen via het stopcontact. De ambitie is dan ook om de gewonnen energie meer in balans te brengen. Lightyear One heeft de potentie om de CO2-emissie terug te dringen, kan veel zon omzetten in kilometers en is het grootste deel van het jaar zelfvoorzienend. “Dit is onze bijdrage aan een betere wereld”, zeggen de oprichters.

De winnaar van de Super Hero Award: Lex Hoefsloot.

Het belang van Creative Heroes Award

Op hun site leggen de initiatiefnemers het belang van Creative Heroes Award uit:

“De creatieve industrie is in veel opzichten een voorloper. Zowel in haar innovatieve vermogen als in haar manier van werken en bedrijfsvoering. Om het creatieve vermogen van de sector maximaal te benutten, is het van belang dat ze zich verder uitbreidt naar andere sectoren van de Nederlandse economie. Dit geldt voor zowel de individuele creatieve ondernemer, de studio’s/bedrijven als de sector als geheel.

Voor het bedrijfsleven, in de breedste zin van het woord, wordt strategische inzet van design en het samenwerken met creatieven steeds belangrijker. De maakindustrie, branding, design en maatschappelijke ontwikkelingen zijn meer en meer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goede designers en creatieven kunnen die cross-over faciliteren. Wil je daar als creative professional een rol in spelen, dan moet je het spelletje ‘hoe de business werkt’ snappen. Hoe zit het met cijfers? Hoe bewijs je concreet je waarde? Welke maatschappelijke vraagstukken spelen er? En wat zijn de processen, methodes en tools die ontwerpers en bureaus nodig hebben om hun toegevoegde waarde te blijven leveren?

De samenwerking tussen partijen binnen en buiten de creatieve industrie is nog lang niet altijd vanzelfsprekend in inhoudelijke noch in financiële zin. Hun werelden en werkpraktijk naderen elkaar langzaam, maar liggen nog altijd ver uit elkaar. Relevante inzichten en ontwikkelingen uit de creatieve sector vinden nog onvoldoende hun weg buiten de sector. Er is daarom nog een wereld te winnen om het bedrijfsleven buiten de creatieve sector te innoveren met creativiteit als motor.  Wij zien hier een belangrijke rol weggelegd voor Creative Heroes Award.”

Delen:

Meer nieuws

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

donderdag 6 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Terug naar boven