‘De échte waarde van vastgoed’

 

‘De échte waarde van vastgoed’

Op 20 september organiseert Smart WorkPlace een Round Table over de voordelen van een gezond gebouw. In de aanloop hiernaar schrijft Nils Bonder, directeur van Smart WorkPlace partner CONSULT drie blogs. Dit is de eerste.

Als je Googlet op vastgoedwaarde, lees je allerlei termen en definities die te maken hebben met het taxeren en verkopen van vastgoed. Is het pand leeg? Dan is het minder waard. Vol verhuurd? Hogere financiële waarde. En vele lezers zullen ook zijn opgeleid met het credo ‘bij vastgoed gaat het om locatie, locatie, locatie!’ Of een gebouw dus ‘presteert’ wordt dus voor een groot deel bepaald door het feit of het verhuurd is en waar het staat.

Het is echter opvallend dat de waarde van een kantoor vooral wordt beschreven in termen van financiële beleggers- of eigenaarswaarde. Maar wat was ook weer de reden waarom wij een gebouw maakten? We zijn toch geen gebouwen gaan maken om de eigenaar van het gebouw financieel rendement te laten hebben?

Als het goed is maken wij gebouwen, omdat er IN dat gebouw iets bijzonders gebeurt. In dat gebouw komen namelijk mensen samen die (elke dag weer) samen werken aan doelstellingen van een bedrijf, die creatief zijn, die mooie dingen maken en die gemiddeld zo’n 1700 uur per werkend levensjaar doorbrengen in dat gebouw.

En we hebben het voor de mens de afgelopen jaren nog slechter gemaakt. Al vanaf de eerste oliecrisis in de jaren ‘70 van de vorige eeuw is de vervolgfocus op energiegebruik komen te liggen. En hoewel het op zich terecht is dat we zuinig omgaan met de aarde, is vanaf die tijd een nieuwe ‘gebouwprestatie’ toegevoegd: energieverbruik. Deze focus heeft ervoor gezorgd dat wij bijvoorbeeld kleinere ramen zijn gaan toepassen (want, minder energieverspilling) en bijvoorbeeld ventilatievouden zijn gaan terugschroeven (want dan konden we een kleinere luchtbehandelingskast plaatsen) etc. Maatregelen die ervoor zorgen dat we minder energie gebruiken, maar er tevens voor zorgen dat het binnenklimaat voor de medewerkers is verslechterd, met alle gevolgen vandien.

Maar als je de totale uitgaven van een gemiddeld bedrijf beschouwt, zie je dat verreweg de meeste kosten gaan naar het personeel. Zo’n 90% van bedrijfskosten gaan uit naar het arbeidskapitaal, 9 % naar huisvesting en slechts 1% wordt besteed aan energie.

‘De échte waarde van vastgoed’

Om écht waarde toe te voegen, zou een gebouw dus moeten bijdragen aan die 90%; de mensen.

Er is gelukkig al veel onderzoek gedaan naar de impact van diverse ruimtelijke interventies op het presteren van de mens. Het WELL Building Institute heeft al deze onderzoeken gebundeld tot de WELL Building standard en daarmee is deze standaard de eerste vastgoedstandaard die specifiek is geschreven vanuit het oogpunt van (het presteren van) de mens.

De belangrijkste elementen die een gebouw gezond maken zijn:

‘De échte waarde van vastgoed’

Elk van deze elementen beschrijft waaraan een gebouw moet voldoen om gezond te zijn en om de medewerker optimaal te ondersteunen. De tools zijn dus voorhanden! Het bewijs is daar, waarom hebben we dan niet al lang 100 WELL gecertificeerde panden in Nederland?

Dat lees je in de volgende blog.

Delen:

Meer artikelen van Nils Bonder

Meer nieuws

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Terug naar boven