Grootste start-up campus ter wereld heeft ook bijzondere foodcourt
In Parijs is Station F gevestigd, de grootste start-up campus ter wereld. Onderdeel van Station F is La Felicità, een bijzondere Italiaanse foodcourt van 4.500 vierkante meter.
Station F werd eind juni 2017 geopend en is een initiatief van Xavier Niel, aanbieder van low cost triple pay abonnementen (tv, telefoon en internet). Niel liet de Halle Freyssinet, gelegen aan het spoor bij het Gare d’Austerlitz in het dertiende arrondissement, renoveren door de architect Jean-Michel Wilmotte en noemde het Station F vanwege de oorspronkelijke architect, Eugène Freyssinet.
Station F heeft een oppervlakte van 34.000 vierkante meter en biedt ruimte aan zo’n 1.000 start-ups. Station F is verdeeld in drie zones: de share zone, de create zone en de chill zone. De share zone biedt een scala aan evenementenruimten en diensten voor ondernemers, de create zone biedt meer dan 3.000 werkstations en de chill zone is voor ontspanning. Station F biedt een breed scala aan aan start-up programma’s. Ook organiseert Station F 600 evenementen per jaar.
La Felicità maakt onderdeel uit van de chill zone. Het aanbod bestaat uit vijf food & beverage-outlets (waarvan twee in een oude treinwagon; de wagons verwijzen naar de oude functie van het gebouw, een remise voor goederenwagons), drie bars, een bibliotheek en een buitenterras. Bij is La Felicità draait het om de ultieme guest journey. En dat begint al bij de manier waarop bezoekers verwelkomd worden: Iedere lunch en diner staan er rijen voor de deuren. De brigades van de concepten gaan in een erehaag staan en heten iedereen van harte welkom door middel van applaus en joelen. Gasten zoeken daarna een plekje en gaan bestellen bij de concepten. Het aanbod is toegankelijk, divers en kwalitatief erg goed. In La Felicità kunnen zo´n 1.000 personen tegelijkertijd eten.
Om de doorstroom te optimaliseren heeft La Felicità een slimme app bedacht. Op de app krijg je het F&B-aanbod van de outlets te zien. Vervolgens maak je je keuze en reken je af in het digitale betaalsysteem, waaraan je je creditcard hebt gekoppeld. Zodra je bestelling klaarstaat, krijg je een seintje en kun je direct je eten afhalen. Het systeem lost twee problemen op: geen wachtrij meer en geen gedoe met betalingen.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...