'The road to....'

 

'The road to....'

Smart WorkPlace partner TwynstraGudde begeleidt diverse organisaties bij hun huisvestingstraject. Nu gaan ze zelf verhuizen. Waar lopen ze tegenaan? Daarover vertellen ze in een serie blogs. Dit is de eerste.

In onze dagelijkse praktijk begeleiden wij diverse organisaties bij hun huisvestingstraject. In oktober van dit jaar verhuizen wij naar onze nieuwe huisvesting in Amersfoort en doorlopen wij zelf een groot huisvestingstraject. Hoe ervaren wij dit? Waar lopen we tegenaan? Wat leren we hiervan en wat nemen we mee in onze adviezen aan u? In een blogserie nemen we u mee in dit traject. Dit is het eerste blog, waarin we u meer vertellen over onze reis vanaf het moment dat we gingen nadenken over onze nieuwe huisvesting tot waar we nu staan.

Ons avontuur begon ongeveer 2 á 3 jaar geleden, in de zomer van 2016. Ruimschoots van te voren zagen wij de beëindiging van onze huurovereenkomst, per 1 januari 2019, aankomen. Misschien ook wel omdat we er al een tijdje reikhalzend naar uit keken. Niet zo zeer vanwege de plek, maar vooral vanwege het verouderde kantoor en de langlopende (financiële) verplichting. In de zomer van 2016 wisten we dus dat we uiterlijk 31 december 2017 onze huur moesten opzeggen op het Stationsplein (opzegtermijn van 1 jaar). We hadden dus ongeveer anderhalf jaar om te bedenken waarom, hoe en wat we wilden als Twynstra Gudde met onze huisvesting. “Hebben we überhaupt nog wel een kantoor nodig?” was één van de vragen.

Nieuwbouw kantoor

We hebben diverse mogelijkheden verkend: bestaande bouw, herontwikkeling en nieuwbouw. Uiteindelijk hebben we in juli 2017 de overeenkomst ondertekend met projectontwikkelaar Schipper Bosch, waarmee de keuze definitief viel om te verhuizen naar een nieuwbouw kantoor in De Nieuwe Stad in Amersfoort. Daarbij hebben we voor een vernieuwend concept genaamd ‘Vastgoed as a service’ gekozen waarbij we gebruiken maken van ‘pairing’ (binnen een co-working concept). Ook hebben we gekozen voor een duurzaam gebouw op een unieke plek in Amersfoort. We gaan ruim 50% besparen op onze oorspronkelijke huisvestingslasten en zelfs circa 80% op onze jaarlijkse CO2 uitstoot. In een andere blog gaan we hier dieper op in. De (verdere) afstand van het treinstation Amersfoort (circa 10-15 minuten in plaats van 2 minuten heeft ons wel lang doen twijfelen, maar uiteindelijk hebben we toch de knop doorgehakt. So far so good!).

Te optimistisch

Bij de ondertekening van de overeenkomst was een Voorlopig Ontwerp gemaakt van onze nieuwe huisvesting. De planning was dit in het tweede deel van het jaar (2017) uit te werken tot een Definitief Ontwerp en 1 januari 2018 te starten met de bouw, zodat onze nieuwe huisvesting op 1 januari 2019 gereed zou zijn. Een optimistische maar haalbare planning, dachten wij. Dat liep vervolgens toch anders. Het Definitieve Ontwerp was (pas) in mei 2018 gereed waardoor de bouw 5 maanden later aanving. Ons pand wordt nu deze zomer, medio augustus 2019, opgeleverd waarna we er in oktober 2019 onze intrek in zullen doen (9 maanden later). Al met al dus een vertraging van driekwart jaar. Ook hier schrijven we meer over in een ander blog.

Tijdelijke huisvesting

We hadden onze huur aan het Stationsplein natuurlijk al per 1 januari 2019 opgezegd, maar gelukkig konden we dit nog wat verlengen. Wel moesten we onze huur per 1 april 2019 alsnog beëindigen (het was helaas geen 1 april grap). Sinds het begin van het jaar tot en met oktober 2019 zitten we daarom in een tijdelijke huisvesting. Uiteraard een hoop geregel en gedoe maar uiteindelijk een ‘blessing in disguise’, waarover we later ook meer schrijven.

Ons gehele huisvestingstraject heeft straks dus uiteindelijk 3,5 jaar geduurd. In onderstaand overzicht zijn schematisch de verschillende stappen weergegeven.Blog Twynstra Gudde: 'The road to....'

In de komende maanden zullen wij over diverse thema’s en stappen onze ervaringen, hoogte- en dieptepunten, missers en successen met u delen. We gaan onder andere in op: ‘Programma van Eisen in one day’, ‘Vastgoed as a service’, Duurzaamheid, Smart Building, Mobiliteit, Architectuur, de Success, Fails, Do’s and Don’ts.

'The road to....'

Kom onze nieuwe huisvesting zelf bewonderen

Vanaf november 2019 mag u het eindresultaat ook zelf komen bewonderen. We organiseren voor de geïnteresseerden rondleidingen. Houd onze website en blogreeks in de gaten voor data en aanmeldingen.

'The road to....'

Delen:

Meer nieuws

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Terug naar boven