Elektrisch rijden breekt door in de zakelijke markt

 

Zakelijk elektrisch rijden gaat naar verwachting in 2020 echt doorbreken. Dat verwacht Rody de Winter, Business Development Manager bij Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility.

Er komen gunstig geprijsde modellen op de markt die een grotere en meer acceptabele actieradius hebben. Daarnaast neemt ook het aantal openbare laadpalen in Nederland toe.

Kennis verschilt per bedrijf

De hoeveelheid kennis over elektrisch rijden verschilt per bedrijf. “De ene onderneming is er door de CO2-doelstellingen al langer mee bezig, terwijl er ook bedrijven zijn die er nog maar mondjesmaat aandacht aan schenken.” En dat terwijl de vraag van de werknemer naar elektrische auto’s steeds groter wordt. Rody de Winter, Business Development Manager bij Pon Business Mobility: “Er valt wat te kiezen, maar daardoor zien ondernemingen soms door de bomen het bos niet meer. We krijgen daarom steeds meer vragen. De meeste vragen gaan over de actieradius van auto’s, thuis laden, op kantoor en onderweg laden en over de zogeheten total cost of ownership (TCO, red.). Dat laatste gaat over het totaalbedrag aan kosten voor elektrisch rijden. Logisch dat die vragen komen, want elektrisch rijden is nog een relatief nieuw fenomeen.” Een groot deel van de vragen gaat over laadpalen. De Winter: “Wat hebben wij als onderneming nodig om elektrische auto’s te kunnen rijden?”

Situatie per geval bekijken

Het beantwoorden van die zeer terechte vraag, is nog niet zo eenvoudig. De Winter: “Het vraagt om een maatwerkoplossing. Het ene bedrijf kan met 10 tot 15 laadpunten toe. Een ander heeft 50 tot 100 laadpunten nodig om het wagenpark te bedienen. De vraag is ook wat de stroomvoorziening op het terrein van de onderneming aankan. Je wilt niet dat door het opladen van de auto’s, de verlichting het ineens niet meer doet.” Pon Business Mobility en haar externe partners bekijken dan ook vaak de situatie ter plaatse tijdens een schouw. “Daarbij helpt het als de facilitair manager of de wagenparkbeheerder met tekeningen van het terrein en van de stroomvoorziening, een goed inzicht heeft. Naast laadpalen op een bedrijventerrein kunnen we ook laadpunten bij leaserijders thuis installeren.”

Elektrisch rijden nu al goedkoper

Zakelijk elektrisch rijden is populairder dan ooit, beschouwt De Winter. “Wij verkochten in 2014 zo’n 300 volledig elektrische auto’s, bestaande uit Volkswagens e-Up! en e-Golf. Vorig jaar waren dat er al tweeduizend. En dit jaar worden dat er naar verwachting ruim drieduizend.” Dat komt vooral omdat er een aantal obstakels uit de weg zijn geruimd. “Allereerst de actieradius. Een e-Golf kan nu, volgens de WLTP testcyclus, al 230 kilometer halen, terwijl de modellen van volgend jaar, die onder de naam ID. op de markt komen, al 550 kilometer rijden. De definitieve technische specificaties van de Volkswagen ID. worden in een later stadium bekendgemaakt. Maar die 550 kilometer betekent bijvoorbeeld wel dat je naast je woon-werkverkeer, ook tussentijds allerlei klanten kunt bezoeken.” Daarbij komt dat de TCO, het totaalbedrag voor elektrisch rijden, is gedaald. “Waardoor je met bijvoorbeeld een e-Golf inclusief elektriciteit onder de streep goedkoper uit bent dan zijn diesel- of benzinevariant.”

Laadinfrastructuur geen belemmering meer

Daarnaast is ook de laadinfrastructuur geen belemmering meer. De Winter: “Er zijn in Nederland maar liefst 37.000 publieke en semipublieke laadpunten. Met semipubliek bedoelen we bijvoorbeeld een dealer die zijn laadpaal ter beschikking stelt, maar ’s avonds het hek sluit. Naast die 37.000 zijn er nog 967 snellaadpunten. Ook in de rest van Europa kun je op heel veel plaatsen terecht. Zodanig dat ook een vakantie naar Zuid-Frankrijk tot de mogelijkheden behoort.” Daarbij komt dat Volkswagen met het gespecialiseerde bedrijf Ionity een snellaadnetwerk van 400 stations in Europa aanlegt. “De capaciteit daarvan is 350 kilowatt. Elektrische auto’s die met 350 kW kunnen laden, zijn in ongeveer 15 minuten volledig opgeladen. Dat is dus niet veel langer dan een tankbeurt.”

De batterij tot 80% opladen gaat snel

In Nederland laad je bijvoorbeeld een e-Golf met een accucapaciteit van 36 kilowatt via een openbaar laadpunt in 5 uur en 20 minuten op. Met een snellader is die tijd geslonken tot drie kwartier. De Winter: “Het vraagt ook een andere mindset. We raden bedrijven aan om ook bij hun medewerker thuis een laadpaal neer te zetten. Zo kun je je auto’s nachts opladen, zodat je met een volle batterij wegrijdt. Waarna je onderweg zo nodig nog bijlaadt. Hierbij hoef je niet altijd naar 100% te laden. Sterker nog: tot 80% opladen gaat snel. Die laatste 20% gaat langzamer. Je laadt dus gewoon op als je daar behoefte aan hebt.” Speciale navigatie die rekening houdt met hoeveel je waar moet en kunt opladen, maakt het voor de gebruiker nog eenvoudiger.

CSS-stekker de meest gangbare

Wie in een e-Crafter bestelbus rijdt, kan dus altijd wel ergens laden. Bijvoorbeeld in de buurt van de bouwlocatie waar hij aan het werk is. Het gemak daarbij is dat de bestuurder met een laadpas bij alle laadpunten in Nederland terecht kan. De meest gangbare stekker om te laden - en die gebruikt Volkswagen ook - is de Type 2-stekker voor normaal laden. Daarnaast is de Combined Charging System-stekker oftewel de CCS-stekker gemeengoed voor snelladen. Met name Japanse automerken gebruiken de CHAdeMO-stekker. De Winter: “Maar met beide stekkers, CSS en CHAdeMO, kun je overigens prima terecht bij één van de snellaadpunten langs de snelweg.” De snelheid van snelladen ligt naar verwachting in de toekomst tot wel 30 keer hoger dan nu.

In gesprek met eigenaar van het terrein

Wie laadpalen op zijn terrein wil hebben, doet er goed aan om contact op te nemen met de Mobility Consultants van Pon. De Winter: “Want de ene situatie is de andere niet.” Het is ook verstandig om met de eigenaar van het terrein in contact te treden. “Als je eigenaar bent van het bedrijfsterrein heb je zeggenschap, maar dat geldt natuurlijk niet als je ruimte en bedrijfsterrein huurt. Vaak zien we dat verhuurders dit als een service naar hun huurders toe zien. Daarnaast zijn de laadpalen in een aantal jaren afgeschreven. Dus mocht je na een aantal jaren verhuizen, dan kun je altijd de laadpalen tegen boekwaarde laten overnemen. Maar het is verstandig om daar het gesprek over aan te gaan.”

Tot slot constateert De Winter dat de markt voor zakelijke elektrische voertuigen booming is. “Ik verwacht, met de ontwikkelingen van de laadstructuur, de kosten en de grotere actieradius in het achterhoofd, een enorme groei. We staan voor de definitieve doorbaak van elektrische voertuigen in de zakelijke markt.”

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven