Opdrachtgevers en opdrachtnemers bijeen voor circulaire werkplekinrichting

 

Opdrachtgevers en opdrachtnemers bijeen voor circulaire werkplekinrichting

Onze beperkte blik op de wereld sluit soms deling van waardevolle kennis en ervaring uit. ‘Open’ samenwerken leidt tot verrassende inzichten. Zo ook tijdens deze PIANOo-bijeenkomst.

Het ging om de vierde bijeenkomst van het PIANOo-leernetwerk circulaire kantoorinrichting, die op 11 december 2018 in de New World Campus in Den Haag is gehouden. De persoonlijke kennismaking tussen marktpartijen en inkopende partijen levert meer begrip op voor elkaars positie.

Partnership

In die discussies komt ook naar voren dat het aanbod van duurzaam en circulair kantoormeubilair snel toeneemt, maar dat vraag en aanbod elkaar nog niet naadloos vinden. Eén van de rode draden is dat de producenten van kantoormeubilair hopen op meer partnership met overheidsdiensten. Met zo’n partnership wordt de prikkel voor marktpartijen groter om zo duurzaam mogelijk te handelen en écht werk te maken van circulariteit, is de gedachte.

Praktijk weerbarstig

In praktijk blijkt dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan. Zo geeft een inkoper van een provincie aan: "We zien heus wel dat het beter moet en beter kan, maar we moeten het op onze afdeling met steeds minder mensen doen. En dus gooien we steeds meer in 1 pakket, want als je er bijvoorbeeld twee aanbestedingen van maakt, dan is dat gewoon te duur en komen we er niet uit."

Producenten

Ook vanuit de industrie is veel verbetering mogelijk. Inmiddels heeft een groot deel van de Nederlandse kantoormeubelbranche zich middels een convenant achter de principes van de circulaire economie geschaard. Geen overbodige luxe, blijkt in de discussies over ketensamenwerking, want er is nog een wereld te winnen. Bij bijvoorbeeld het refurbishen van meubilair is de (hoge) prijs die wordt gerekend voor reserveonderdelen door de oorspronkelijke fabrikanten een serieuze hindernis. Ook het uitwisselbaar maken van onderdelen kan een belangrijke stap vooruit zijn. Afspraken hierover met de branche zijn zeer welkom.        

Goede tools

Maar gelukkig gaan er ook veel dingen goed. Zo komen er steeds meer tools die helpen om goed geïnformeerde beslissingen te nemen. Een voorbeeld hiervan is het platform INSIDE/INSIDE dat het eenvoudig maakt om de milieu-impact van interieurelementen in kaart te brengen en schaduwkosten gedurende de gehele levensduur te berekenen. 

Lees hier meer over de 'gouden tips' die tijdens de bijeenkomst zijn gegeven. 

Bron: PIANOo
Foto: Humanscale

Delen:

Meer nieuws

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Terug naar boven