'Wie betaalt de kapotte CV'

4 min

 

'Wie betaalt de kapotte CV'

Een kapotte cv, dat is toch gewoon onderdeel van het onderhoudscontract? Erik Tijsma van SWP Partner Solved weet hoe het zit, en geeft een gratis advies en tips in deze blog.

Het is januari. Helaas geen sneeuw, maar een typische Hollandse winter is het wél. U komt ’s ochtends op kantoor en merkt dat het kouder is dan normaal. Eigenlijk best veel kouder. Na enig speurwerk is de conclusie: de verwarming “staat in storing”. Goed, even de beheerder van het gebouw bellen, die zal het wel oplossen. Maar zijn reactie is anders dan u verwachtte: “Conform het huurcontract bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van deze installatie. Goedemorgen. Klik.”

U bent niet de enige die dit onplezierige antwoord krijgt. Maar hoe zit dat nou eigenlijk met onderhoud, herstel en vernieuwing van bijvoorbeeld een CV-installatie?

De spelregels

Uitgaande van de laatste versie van het modelhuurcontract opgesteld door de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ, januari 2015) wordt er onderscheid gemaakt tussen (dagelijks) onderhoud, herstel en vernieuwing van zaken die onderdeel uitmaken van het gehuurde.

De basisregel is klaarblijkelijk eenvoudig en terug te vinden in artikel 11 van de Algemene Bepalingen: de verhuurder draagt de kosten voor onderhoud, herstel en vernieuwing van constructieve onderdelen van het gehuurde, buitenschilderwerk en vernieuwing van onderdelen en vernieuwing (dus geen onderhoud en herstel!) van tot het gehuurde behorende installaties. Alle overige kosten met betrekking tot (dagelijks) onderhoud, herstel en vernieuwing komen dus voor rekening van huurder.

Behoort iets niet tot het gehuurde maar is het door de huurder zelf aangebracht, zoals bijvoorbeeld een extra airco in een serverruimte, dan zijn alle kosten gemoeid met onderhoud, herstel en vernieuwing voor rekening van huurder, tenzij u dat uiteraard anders heeft afgesproken.

De valkuilen

Op basis van bovenstaande spelregels draait u als huurder dus op voor flink wat kosten. Op zich geen ramp, maar wel van belang dat u zich vooraf beseft welke financiële risico’s u loopt. Weet u bijvoorbeeld dat u verantwoordelijk bent voor het vernieuwen van de buitenbeglazing als deze door ouderdom lek is geraakt?

Veel eigenaren van multi-tenant gebouwen zullen het dagelijks onderhoud in eigen beheer uitvoeren en de kosten hiervoor doorbelasten aan de huurders middels de servicekosten. In geval van een storing kunt u dan de beheerder bellen en hij zal e.e.a. dienen te verhelpen. Binnen welke termijn dit gebeurt is een andere vraag, maar hierover hebben we al eens uitvoerig geschreven.

Een alternatief is dat u zelf de regie houdt over het onderhoud en herstel van bijvoorbeeld de CV installatie. Voordelen zijn lagere servicekosten en u houdt controle over de uitvoerende partijen. Klinkt interessant, maar er schuilt ook een fors risico in: in artikel 11.9 van de Algemene Bepalingen is namelijk opgenomen dat de huurder aansprakelijk is voor het onderhoud van de installaties, zelfs als dit is uitgevoerd door een door verhuurder goedgekeurd bedrijf. U kunt zich wel voorstellen welke discussies er gaan ontstaan als de installatie het echt niet meer doet.

Enkele tips

Om uw risico’s te minimaliseren geven wij u hierbij enkele tips:

  • Zorg voor een goed opleveringsrapport aan het begin van de huurtermijn; hiermee is duidelijk welke zaken wel en niet tot het gehuurde behoren en wie er dus verantwoordelijk is voor vernieuwing indien nodig.
  • Indien u voornemens bent zelf het (dagelijks) onderhoud en herstel van installaties uit te voeren, zorg dan dat de verhuurder voor aanvang van de huurovereenkomst een “nulbeurt” laat uitvoeren. Hiermee krijgt beide partijen inzicht in de staat van onderhoud van de installaties en worden discussies later voorkomen.
  • Leg vast dat u geen extra kosten betaalt voor onderhoud als de verhuurder nalaat de installatie te vervangen. Een oude installatie kan uiteraard vaker in storing gaan of hogere onderhoudskosten met zich meebrengen.
  • Zorg ervoor dat u afspraken maakt over de maximale kosten voor “vernieuwing van kleine onderdelen” aangezien deze kosten voor uw rekening zijn en “vervanging van onderdelen” door verhuurder wordt betaald.
  • Leg vast dat u niet aansprakelijk kunt worden gesteld indien in uw beheer de installaties door een erkende en door verhuurder goedgekeurde installateur worden uitgevoerd.

Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Tijdens de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer (23-25 januari 2019, Jaarbeurs Utrecht) diept Solved in een tweetal lezingen dit onderwerp verder uit. Daarnaast zijn de specialisten van Solved te ontmoeten op stand C58.

Bron: Solved

Delen:

Meer nieuws

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

donderdag 6 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Terug naar boven