Ontwikkeling SWP marktonderzoek CO3 van start

Ontwikkeling SWP marktonderzoek CO3 van start

Duidelijkheid en transparanties in coworking-locaties. Daarover gaat het marktonderzoek CO3, waarmee Smart WorkPlace samen met Solved ISS en Saxion onlangs is gestart.

Het project wordt getrokken door Han Kramer van ISS, Silvia de Haan van Solved, Fred Kloet van SWP en afstudeerder Luuk Motshagen van Saxion. Waar het naar het toegaat is in deze eerste fase nog niet duidelijk. Wordt het een benchmarkingtool voor coworkinglocaties? Misschien. In eerste instantie is het doel duidelijkheid en transparantie te brengen in een steeds professionelere en snelgroeiende markt.

Elke werkomgeving anders 

Wij hebben in de loop van de tijd diverse coworking concepten, flexconcepten, ABW-concepten, HNW-concepten, ontmoetingsplekken, etc. in binnen- en buitenland bezocht. Zoals Regus, Tribes, WeWork, SmartHUB, Spaces, B. Building en nog een tiental andere. Elke werkomgeving was anders. Elke sfeer en inrichting ook. De verhouding vaste en flexibele bewoners was verschillend. De aard en cultuur van de aanwezige community had elke keer weer grote invloed. Welke sectoren en beroepen zochten elkaar in welk concept op? Waarom daar? 

Kwaliteit

De aangeboden diensten verschilden. De ontvangen kwaliteit ook. Met welke vaste partners werkt men samen? De hygiëne, het eten, het klimaat en de gastvrijheid varieerden ook sterk. En soms ook de brandveiligheid en ergonomie. De gezondheid en circulariteit van de werkomgevingen is vaak moeilijk te bepalen. En zo ook de prijs. Soms konden we de reden achterhalen, vaak ook niet.

Overzicht van eigenschappen

ISS, Solved en Smart WorkPlace hebben daarom het initiatief genomen voor een jaarlijks marktonderzoek Commerciële Coworking Concepten, ook wel CO3. Wij willen niet oordelen, maar transparantie geven. Een overzicht van eigenschappen van de werkomgeving, geleverde diensten en huurvoorwaarden. Een matrix waarin het aanbod door onafhankelijke experts in kaart wordt gebracht. Met informatieve artikelen, foto’s en video’s worden de aangeboden concepten toegelicht. Online kunnen eindgebruikers oordelen over de in kaart gebrachte eigenschappen van de diverse aangeboden concepten. Fase 1 is de ontwikkeling van het onderzoek met een afstudeerder van Saxion. Fase 2, het eerste onderzoek, start maart 2019. 100% onafhankelijk en objectief.

Het marktonderzoek wordt ontwikkeld door Luuk Motshagen, afstudeerder van Saxion. Samen met Han Kramer van ISS, Silvia de Haan van Solved en Fred Kloet van SWP. Luuk is te bereiken via Luuk@SmartWP.nl

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven