Elektrische mobiliteitsconcepten helpen forens naar het werk
Last-mile of woon-werkverkeer; het kan tegenwoordig een stuk compacter, vindt Volkswagen. En dan hebben we het niet over de nieuwste e-Golf. De Cityskater en Streetmate zijn veel handzamer.
De 11,9 kg wegende Cityskater is ontwikkeld voor ‘de laatste kilometer’. Bijvoorbeeld van busstation of parkeerplaats naar de werkplek. Hij is opvouwbaar en past daardoor in vrijwel elke bagageruimte. Hij heeft twee voorwielen en één achterwiel dat elektrisch wordt aangedreven. Het uitvouwen is secondenwerk. Het starten, accelereren en remmen gebeurt via de stuurstang. Sturen gaat intuïtief door het verplaatsen van het gewicht van het ene op het andere been.
Oplaadbaar in trein
De elektromotor die het achterwiel aandrijft, heeft een vermogen van 450 W. Als de 200 Wh lithium-ion accu voor de helft is geladen, bedraagt de topsnelheid 7,5 km/u. Als hij volledig is geladen zelfs 15 km/u. Een lege accu is via een conventioneel 230V-stopcontact binnen een uur tot 50 procent te laden. Hij kan ook in de auto of de trein worden opgeladen, uiteraard als er geschikte aansluitpunten zijn. De Cityskater is 85 cm lang en 1,17 m hoog (opgevouwen: 33 cm). Het maximale draagvermogen is 120 kg. Hij heeft verlichting voor en achter, een claxon en een schijfrem achter. De Cityskater wordt op dit moment gehomologeerd. Het doel is dat hij in Nederland wordt toegelaten tot fietspaden.
Stadsverkeer
Het Streetmate concept is in de stad een slim alternatief voor de auto. Met deze elektrisch aangedreven scooter zijn opstoppingen eenvoudig te omzeilen en behoren parkeerproblemen tot het verleden. De Streetmate valt op door zijn slanke design en doordat hij zowel staand als zittend is te rijden (dit afhankelijk van geldende wetgeving). De 1,3 kWh lithium-ion batterij bevindt zich in de bodemstructuur. Bij een 500 W laadstation duurt het opladen 2 uur en 15 minuten. De accu is uitneembaar, zodat hij ook thuis of op kantoor is te laden. Een volledig geladen batterij is goed voor een actieradius van 35 km. Dit is te verlengen door de ECO-modus te activeren.
Remenergie
Het remsysteem met geventileerde schijven en ABS zorgt voor veilige vertraging. De remenergie wordt ook gebruikt voor het laden van de accu. Het waterdichte 5,3 inch display op het stuur geeft onder meer de laadstatus van de accu en de resterende actieradius weer. Door een smartphone te koppelen, zijn ook navigatiegegevens weer te geven. De Streetmate kan alleen worden gestart als de app bevestigt dat de gebruiker geautoriseerd is – de smartphone fungeert zo dus als digitale sleutel.
Bron: Volkswagen
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...