De sleutelpositie van Healthy Offices

2 min

 

De sleutelpositie van Healthy Offices

Healthy Offices vormen een sleutelpositie binnen veranderende organisaties en zijn van grote invloed op het welzijn en de productiviteit van medewerkers. Maar hoe kun je een Healthy Office realiseren?

In een artikel in de tweede editie van SWP Magazine vertelt Marjolein Sinke waarom en hoe organisaties voor een Healthy Office kunnen kiezen. Sinke studeerde in 2017 af aan de opleiding Facility Management van de Hogeschool Rotterdam. Ze is inmiddels werkzaam als Facility Coördinator bij Ahold Delhaize.

Welzijn van eindgebruiker

“Healthy Offices is een concept dat zich in de realisatie van huisvesting richt op onzichtbare elementen zoals akoestiek, goede luchtkwaliteit, juiste verlichting, daglicht en organisatiecultuur. Maar naast deze onzichtbare en traditionele elementen is er binnen Healthy Offices ook aandacht voor beweging, ontspanning, diversiteit in werkplekken, groenvoorziening en voeding. Kortom, Healthy Offices is gericht op het verbeteren van het welzijn van de eindgebruiker.

Zelf invloed uitoefenen

Binnen Healthy Offices is het van groot belang dat de gebruiker zelf invloed kan uitoefenen op de werkomgeving. De vormgeving van Healthy Offices kan het beste ontstaan vanuit ‘Human centred design’. Een methode waarin de gebruiker centraal staat en zowel HR als FM nauw zijn betrokken bij het ontwerp.

Databases

Het startpunt van de vormgeving moet liggen bij een analyse van de huidige situatie. Gebruik hiervoor de databases die je organisatie al heeft. In software als een FMIS ligt veel informatie over de eindgebruikers en de wensen, meldingen of klachten die zijn hebben gemeld. 

Met deze informatie kan de huidige situatie vaak al goed in kaart worden gebracht. Stap twee is om te kijken naar de strategie van de organisatie. Adviseer vervolgens welke aanpassingen gedaan moeten worden die aansluiten op deze organisatiestrategie. Denk altijd in het belang van de eindgebruiker en stel deze centraal in de vormgeving.

Meerwaarde

De opbrengsten van de investering in Healthy Offices liggen vaak niet direct op het gebied van Facility Management maar meer op het gebied van HR, imago, productiviteitswinst en verlaging van ziekteverzuim. Wanneer hier kritisch naar gekeken wordt, kan beter onderbouwd en verantwoord worden waarom een investering in Healthy Offices wel degelijk van meerwaarde is. Reden te meer om juist de samenwerking met HR te zoeken en samen de verantwoordelijkheid te nemen voor de eindgebruiker.”

Lees het gehele artikel in de tweede editie van SWP Magazine, dat binnenkort verschijnt en te lezen is op deze website.

Bron: Smart WorkPlace

Delen:

Meer nieuws

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

Terug naar boven