Werknemers FrieslandCampina reizen slimmer dankzij nieuw beleid
FrieslandCampina heeft het mobiliteitsbeleid voor zijn werknemers veranderd: meer eigen verantwoordelijkheid, maar kies wel duurzaam. In SWP Magazine nr. 2 wordt een en ander uit de doeken gedaan.
In een interview met Jan Willem Menkveld, Director Financial Rewards & Industrial Relations bij zuivelgigant FrieslandCampina in de tweede editie van SWP Magazine komt mobiliteitsbeleid ruim aan de orde.
Het mobiliteitsbeleid begint volgens Menkveld ermee dat de medewerker zichzelf bewust de vraag moet stellen of hij wel moet reizen. “Uit oogpunt van duurzaamheid is niet reizen de beste oplossing. Vervolgens kun je kijken of er technische mogelijkheden zijn. Moet je uiteindelijk toch reizen, dan komt eerst OV in beeld en pas daarna de auto. In feite is het hele mobiliteitsbeleid met name een gedragsverandering.”
CO2-footprint
Samen met Shuttel en Alphabet heeft FrieslandCampina het mobiliteitsbeleid vormgegeven, vertlet Arjen Juurlink, Sr Rewards Specialist bij FrieslandCampina, “Daarbij wilden we van het product auto (waar leasemaatschappijen nog sterk op gefocust zijn) naar de dienst mobiliteit.” In de nieuwe regeling kunnen werknemers geld overhouden. Het beleid bevat incentives als medewerkers groener reizen en rijden. “Daarbij kun je zowel je autokeuze als je reis- en rijstijl aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld het hele jaar voor een kleinere auto kiezen en alleen bij de vakantie een grotere auto huren. En dat alles heeft weer invloed op de CO2-footprint die je als bedrijf afgeeft.
Budget over
Inmiddels draait de regeling, die op 1 januari 2017 van start ging, ruim een jaar. De eerste resultaten zijn positief. Juurlink: “Maar liefst 85 procent van de medewerkers met een leaseauto houdt budget over, met bedragen uiteenlopend van 500 tot 1000 euro bruto. Hetzij door een kleinere auto, hetzij door vaker voor het OV te kiezen, hetzij door elders te tanken of door sowieso minder te reizen. Het betekent dat je de gedragsverandering die je wilt realiseren ook daadwerkelijk realiseert.
Zakelijke ritten
Ook bij werknemers die geen leaseauto hebben maar zich wel moeten verplaatsen, speelt bewustwording een grote rol. Menkveld: “Zeker wanneer het om zakelijke ritten gaat, want die gebeuren meestal in opdracht van de onderneming. En daar is een wereld te winnen, want uit onderzoek dat we samen met Shuttel hebben gedaan kwam naar voren dat onze medewerkers substantieel meer zakelijke kilometers maken. Daarbij wordt soms onvoldoende de vraag gesteld of een reis van 150 kilometer wel nuttig is als het gaat om een uurtje vergaderen en of fysieke aanwezigheid wel daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft ten opzichte van bijvoorbeeld een Skype-gesprek. Wij zien ook nadrukkelijk een taak voor teamleiders weggelegd om hun medewerkers daarop te attenderen.”
Lees binnenkort het gehele interview in SWP Magazine nr. 2. Vanaf begin april is deze editie te lezen op deze website.
Bron: Smart WorkPlace
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...