Rijstijl zelfrijdende auto’s getest met virtual reality
Zelfrijdende auto’s kunnen wel eens de game changer zijn op het gebied van mobiliteit, belangrijk voor de zakelijke rijder. Maar voor het zover is, moet er nog veel getest worden.
Een van de zaken die getest moeten worden is of een zelfrijdende - ofwel autonome – auto wel op de weg mag rijden. Daarvoor heeft de RDW, die hierover gaat, het nieuwe bedrijf robotTUNER gevraagd een testmethodiek te ontwikkelen voor het gedrag van zelfrijdende auto’s, om te beoordelen hoe ze interacteren met het overige verkeer. Een zelfrijdende auto moet slagen voor deze nieuwe test om de openbare weg op te mogen en krijgt het net zoals een mens een rijbewijs.
Rijstijl autonome voertuigen
robotTUNER is één van de eerste bedrijven die virtual reality technologie en kunstmatige intelligentie gebruikt voor de beoordeling van de rijstijl van autonome voertuigen. Op dit moment bekijken RDW en robotTUNER of daar een ISO norm uit kan voortkomen, een normerings-traject is gestart onder begeleiding van NEN. Jorrit Kuiper, CEO van robotTUNER: “Dat betekent dat ook andere partijen daarbij betrokken worden. De eerste pilot fase doen we samen met de RDW. Vervolgens wordt gekeken welke partijen erbij kunnen komen.”
Infrastructuur
Een ander project waar robotTUNER zich mee bezig houdt is het testen van voertuigen voor de drie noordelijke provincies. Kuiper: “We kijken hoe de interactie met de infrastructuur en het overige verkeer verloopt. Zo hebben we in opdracht van de provincie Groningen een half jaar lang een voertuig van Easymile in Groningen op twee locaties laten rijden. We kijken hoe het voertuig zich gedraagt en hoe het reageert op zijn omgeving. Op deze manier bepalen we of de voertuigen geschikt zijn om openbaar vervoer taken over te nemen en wat de leveranciers nog kunnen verbeteren.”
5G netwerk
Daarnaast is robotTUNER in Groningen bezig met een initiatief genaamd ‘5G Groningen’. “Het 5G netwerk zou geschikt kunnen zijn om autonome auto’s op afstand te monitoren, maar ook met name de omgeving van autonome auto’s. Je hebt videosignalen nodig met een hoge kwaliteit en een grote bandbreedte. Er moet ook geen vertraging op de lijn zitten, omdat je anders problemen krijgt met het remote besturen van het voertuig. We gaan nu in opdracht van de provincie Groningen testen welke mogelijkheden het 5G netwerk biedt om dit te doen.”
Kijk hier voor meer informatie over robotTUNER. http://www.robottuner.com/
Bron: DITCM
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...