Passie in workplace management levert optimaal team op
‘Passionate people’ zo faciliteren dat ze als team optimaal gaan samenwerken. Dat is de manier hoe Diageo, een mondiale producent van alcoholische dranken gevestigd in Amsterdam, aan workplace management doet.
Dat vertelt Ingrid Boekkamp, Corporate Real Estate Service Manager Continental Europe bij Diageo, in een interview in de eerste editie van Smart WorkPlace Magazine. Deze verschijnt deze week voor het eerst.
Diageo, bekend van merken als Baileys en Guiness, heeft kantoorpanden in noord-Europa. Een van de twee grote kantoorpanden bevindt zich in Amsterdam. Hier werken circa 220 fte’s en 30 nationaliteiten. De bezettingsgraad in Amsterdam zit rond de 50 procent.
Informelere werkplekken
Boekkamp: “Diageo heeft voor de herinrichting in 2015 een benchmark en portfolioanalyse gedaan. Bovendien heeft een centraal team vanuit corporate real estate een visie opgesteld hoe Diageo in de toekomst haar panden wilde zien. Belangrijke uitgangspunten waren dat we de werkplekken informeler wilden maken, dat we de afdelingen overal hetzelfde wilden hebben en dat de werkplekken meer open moesten worden gegooid.” En de bezettingsgraad werd opgetrokken naar 70 procent.
Onder bezettingsgraad
Al snel kwam het bedrijf tot de conclusie, dat het pand, waar het inmiddels al vijftien jaar zit, zich prima leende om de gewenste blauwdruk te realiseren. Er moest alleen een refit plaatsvinden. Na die refit blijkt Amsterdam onder de gewenste bezettingsgraad te zitten. Boekkamp: “Dat heeft onder meer te maken met het feit dat Amsterdam vanwege de functies die er zijn ondergebracht. Amsterdam is veel internationaler en er zijn veel medewerkers met internationale functies. Zo werken in Amsterdam bijvoorbeeld hoofden marketing van de verschillende merken en die hebben teams over de hele wereld zitten. Met als gevolg dat ze veel reizen.”
Beste uit zichzelf halen
Diageo streeft naar gepassioneerde werknemers in het bedrijf te hebben en te houden. Dat past ook het workplace management bij. “Op basis daarvan proberen we met passie op elk terrein het beste te bereiken, op het werk, maar ook in ons privéleven. En voor ons als organisatie betekent het in elke fase van iemands carriëre de optimale omstandigheden creëren zodat mensen het beste uit zichzelf kunnen halen.”
Integrale afdeling
Hoewel Boekkamp naar eigen zeggen een uitgesproken visie heeft waar ze met Diageo naartoe wil, merkt ze in de praktijk dat die visie constant bijstelling behoeft en dat ‘one size fits all’ niet werkt. “Neem de open werkomgeving. Die is niet voor iedereen goed. Je zult je altijd moeten realiseren dat je bij workplace management met mensen werkt. Dat vraagt om een integrale aanpak, waarbij zaken als FM, HR, ICT en bouw bij elkaar komen. Het idee om die zaken die nu nog zijn verspreid over verschillende afdelingen onder te brengen in één afdeling is nog niet bij me opgekomen. De denkrichting spreekt me echter wel enorm aan. Het zou heel mooi zijn als het ooit ervan zou komen.”
Het gehele artikel is te lezen vanaf deze week in de eerste editie van Smart WorkPlace Magazine.
Bron: Smart WorkPlace Magazine.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...