Realisme regeert tijdens Leesman-presentatie

3 min

 

Realisme regeert tijdens Leesman-presentatie

Meten en benchmarken van het functioneren van de mens in zijn werkomgeving is hot. Het nieuwe Leesman-rapport 'The Next 250k' gaat daarover. Vorige week publiceerde Smart WorkPlace hier al over, nu een nadere beschouwing.

Het bevorderen van engagement zou tot productiviteitsbevordering leiden. Maar wat is dan engagement? Dit? Leesman verzamelt al langer meningen van eindgebruikers over hun werkomgeving. Hoe ze dat doen lees je HIER. In Nederland wordt onder andere samengewerkt met ISS, Colliers en RHDHV - alle Founding Partners van Smart WorkPlace.

Op 5 oktober presenteerde Chris Moriarty van Leesman UK & Ierland bij Plantronics in Hoofddorp op Park 20|20 de conclusies van de analyse van de sinds 2013 uitgevoerde 250.000 surveys. In een periode waarin iedereen de waarde van Activity Based Working ter discussie stelt, probeerde Chris tijdens zijn presentatie evidence-based realisme aan te brengen. En dat lukte hem goed. Chris liet eerst zien hoe de verzamelde data is opgebouwd. Bijvoorbeeld dat 14,1 procent afkomstig is uit de sector banken, investeerders en financiële dienstverlening, 11,3 procent uit de zorg en 10,3 procent uit de verzekeringsbranche. Leesman rubriceert de resultaten van haar onderzoek naar werkomgevingen in de typen Catalyst (+), Enabler (+/-) en Obstructor (-). De Catalyst ondersteunt zowel individuele activiteiten als samenwerking. De Enabler alleen de individuele activiteiten.

Beleving

Belangrijke uitkomst van de analyse is dat 27 procent van de werkomgevingen naar mening van de gebruikers hen niet het gevoel geeft dat deze de persoonlijke productiviteit ondersteunt. Leesman meet geen absolute productiviteit, maar de beleving daarvan door de gebruiker. Met name bij individueel concentratiewerk is het verband tussen werkomgeving en productiviteit daarom het duidelijkst meetbaar. Naarmate er meer samenwerking in de rol van de eindgebruiker zit wordt het verband minder duidelijk. De complexiteit van de functie bepaalt daarom in sterke mate het te behalen nivo van engagement en productiviteit.

Generaties

Een andere conclusie van de analyse is dat het generatie-denken sterk overdreven is. De focus op de jongere generaties is misleidend. Slechts 4,4 procent van de eindgebruikers is jonger dan 25 jaar. Interessant voor de media misschien, maar niet goed voor de werkgevers. De belangrijkste groep is de 35 tot 44-jarigen (30,8 procent). Tenminste, hier valt de grootste winst te behalen qua engagement en productiviteit. Alle leeftijdsgroepen vinden de stoel, werktafel, koffie of thee en de mogelijkheid van  individueel geconcentreerd kunnen werken het belangrijkst.

Ook interessant is dat 33 procent van de projecten gericht op een nieuwe werkomgeving niet het beoogde resultaat oplevert. Verbetering van stoel, werktafel, licht en toegankelijkheid van collega’s scoren goed. Klachten ontstaan meestal over geluid, opslag, temperatuur en kunst. Change management verdient hierbij meer aandacht.

En dan de open-plan kantoren. De grote open ruimten waar je misschien wel je eigen plek hebt, maar geen eigen ‘voordeur’. Uit de data-analyse blijkt dat deze wel goed presteren, maar dat belangrijk is te beseffen voor welke specifieke rollen en activiteiten. Hoe meer een rol vraagt om controle, invloed en aanpassing van de werkomgeving, hoe hoger het risico dat de productie daalt als die aanpassing niet goed mogelijk is. Een te hoge bezetting in een kantoortuin is dus contra-productief, tenzij het sterk gestandaardiseerd werk betreft zoals in een call-center. Als de juiste balans gevonden wordt tussen rollen van eindgebruikers en aangeboden faciliteiten kan het bevorderen van de mobiliteit van eindgebruikers helpen de productiviteit te laten stijgen.

Conclusie

Hoe complexer het werk, hoe diverser de benodigde faciliteiten, hoe hoger de mogelijke stijging van productiviteit bij aanbod van een passende werkomgeving en diensten. Kijk daarbij vooral naar de leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar. Deze zitten vaak op hun piek van competenties. Een Activity Based Working-werkomgeving is daarom meestal vooral geschikt voor verhoging van het engagement en de productiviteit van deze groep. 

Delen:

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven