Een horizontale organisatie waar geen plaats is voor ego's
Op 12 oktober hield Pieter Kool, Design Director bij G-Star Raw, tijdens de Smart Work Space Design Summit een gloedvol betoog over hoe medewerkers elkaar in een open werkomgeving kunnen inspireren.
Pieter Kool is de man achter de vele producten van G-Star die niet draagbaar zijn, waaronder het muurloze hoofdkantoor in Amsterdam. Het ontwerp van dit kantoor moet bijdragen aan een interactie tussen de verschillende afdelingen die in het gebouw zijn samengebracht. Tijdens de Smart Work Space Design Summit sprak Pieter Kool over zijn werkproces, de zoektocht naar het perfecte 3D-ontwerp, en wat G-Star RAW maakt tot wat het is. Hij gaf een kijkje in de ontwerpruimtes en productieprocessen die schuilgaan achter het bedrijf. De passie om dingen anders aan te pakken is de rode draad in de nieuwe herfst-/wintercampagne van het merk.
Op zoek naar het beste product
Kool: "G-Star is een mengelmoes van uitgesproken karakters die allemaal hun eigen inbreng toevoegen aan de werkvloer. Ons kantoor is heel open. Wanneer je een rondje loopt door het gebouw kan je overal zien wat mensen aan het doen zijn, en ben je vrij je te mengen in het gesprek. Dit idee van kruisbestuiving, met name tussen mensen met verschillende vaardigheden en achtergronden, is precies waar we naar op zoek zijn. Een productontwikkelaar en een stoffenontwerper die een project bespreken zullen zonder twijfel op nieuwe ideeën komen die onze grenzen verleggen, puur door de multidisciplinaire benadering. Er zijn twee vereisten om dit te laten werken: de afwezigheid van grote ego's en een passie voor productontwikkeling. We zijn op zoek naar het beste product, niet naar namen van ontwerpers op de labels."
Nieuw hoofdkantoor
Kool: "Er waren drie doelen bij de bouw van het hoofdkantoor. Allereerst, kruisbestuiving. Door een hele open en toegankelijke werkomgeving te creëren, kunnen mensen uit verschillende teams en afdelingen van invloed zijn op elkaars werk. Zo ontstaat er constant nieuwe creativiteit. Daarnaast moest het gebouw een super flexibel 'platform voor verandering' zijn, en dus geen oplossing specifiek voor het programma dat we in 2013 hadden. Dit werkt echt. De hele indeling, van de muren en plafonds tot de bureaus en stoelen, is gemaakt voor verandering. We hergroeperen de teams zodra dit is wat het product nodig heeft. Managers hebben geen eigen kantoor, maar zitten te midden van hun teams. Zo besparen we tijd die normaal verloren gaat aan updatevergaderingen en voorkomen we dat kantoren leeg staan. Managers zitten namelijk toch nooit achter hun bureau. Dit was een typische RAW-stap voor de organisatie, waarbij ego geen rol speelt. Alles wordt horizontaal geregeld, en daar zijn we erg blij mee. We werken zo veel efficiënter. Bovendien besloten we dat het gebouw geen interieur moest hebben. Er komen constant zo veel spullen binnen op het kantoor - zoals nieuwe collecties, denimkunstwerken, prototypes, grote testprints, enzovoorts - dat een volledig interieurontwerp hiermee zou botsen. Vandaar dat het gebouw helemaal geen kleur heeft aan de binnenkant. Zo creëren we een podium voor de dingen die we maken, in plaats van ermee te botsen. Het bouwen van een gebouw 'zonder interieur' was een heel RAW-statement.
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...