Niet kopiëren, maar herontwerpen van werkprocessen

 

Niet kopiëren, maar herontwerpen van werkprocessen

Organisaties kopiëren te snel hun offline werkprocessen naar de digitale wereld, terwijl het nu het moment is om te vernieuwen. Dat stelt Anna Oostveen van Smart WorkPlace partner TwynstraGudde in onderstaande blog.

We zijn plots allemaal zeer kundig geworden in digitaal samenwerken. Trainingen via Zoom, vergaderingen via Teams, een pubquiz via Jitsi, ontwerpsessies met Miro en niet te vergeten borrels met vrienden via Houseparty. Ik klik inmiddels net zo makkelijk het knopje videocall aan als dat ik een collega aanspreek bij het koffieautomaat. En toch zie ik om me heen gebeuren dat veel organisaties te snel hun offline werkprocessen kopiëren naar de digitale wereld. Terwijl het een mooi en noodzakelijk moment is om te vernieuwen. Ik deel graag mijn eigen inzicht om uit te zoomen en terug te gaan naar de bedoeling.

Mijn eerste leercurve zat in het ontdekken van alle online tooling, welke je het best waarvoor in kunt zetten en misschien nog wel belangrijker: waarvoor niet. Bijna alles is mogelijk en we hebben met elkaar snel geleerd hoe we onze ‘oude manieren’ van samenwerken kunnen vervangen met digitale instrumenten. Toch hoor ik de laatste tijd steeds vaker de opmerking dat het toch wel prettiger is om offline af te spreken. En ik heb mijzelf aangeleerd dat niet alles met beeld hoeft en dat af en toe ‘gewoon’ bellen veel fijner is. Je kunt dat zelfs tijdens een wandeling doen.

Een fundamentele heroverweging

Mijn tweede leercurve bestond uit een les, waarvan ik merkte dat veel mensen dit over het hoofd zagen (en nog steeds zien): de werkprocessen en diensten die we offline hebben ingericht, kunnen niet zomaar naar een digitale wereld gekopieerd worden. Of het nu gaat om het geven van intervisie, het faciliteren van een training of je wekelijkse vergadering met je team. En zo bestaat een digitale ggz polikliniek uit heel andere werkprocessen dan een gewone polikliniek. Een client gaat bij een digitale ggz polikliniek eerst door een digitale module heen voordat het intakegesprek plaatsvindt. Hammer en Champy schreven hier al in 1993 over onder de term Business Process Redesign: de fundamentele heroverweging en het radicale herontwerp van organisatieprocessen. Jawel, helemaal opnieuw (from scratch). 

We starten nu bijna elke vergadering of sessie netjes met de ‘digitale spelregels’ en dat is niet zonder reden. Digitaal gelden er namelijk ook echt andere spelregels en het blijkt dat we daar nog weinig bedreven in zijn. En zo geldt er digitaal ook een andere samenwerkingscode, een andere manier van omgaan met elkaar. Een dergelijke ingrijpende verandering in de omgeving vraagt dus om het opnieuw inrichten van je processen en diensten. Tegelijkertijd biedt deze herinrichting een mooi momentum om te vernieuwen. Hoe krijg je dat voor elkaar? 

In drie stappen naar het nieuwe normaal

Hammer en Champy definieerden een aantal stappen, met vooral als doel om drastisch te verbeteren op kosten, kwaliteit, dienstverlening en snelheid. Waardecreatie voor de klant was daarbij een achterliggende reden. En ook nu, van offline naar online samenwerken en het verlenen van diensten, hebben Hammer en Champy om een andere reden een belangrijk punt. De urgentie van de veranderende wereld vraagt om het doorlopen van een aantal stappen die te vaak worden overgeslagen.

Stap 1: De bedoeling

Kijk met een frisse blik naar de bedoeling achter de ingerichte systemen. Wat wil je bereiken met je wekelijkse teamvergadering? Waarom geef je een bepaalde training? Waar is het in onze organisatie of in ons team uiteindelijk om te doen?

Stap 2: De mogelijkheden

Welke digitale instrumenten heb je tot je beschikking, wat zijn de mogelijkheden van deze middelen en wat zijn de voor- en nadelen? Zo hebben bepaalde oplossingen veel mogelijkheden die je offline niet tot je beschikking hebt. Het simpelste voorbeeld is dat je door digitaal werken elkaar veel makkelijker en frequenter kunt spreken. Reistijd valt immers weg.

Stap 3: Herontwerpen

Geen zoek en vervang, maar vanuit de bedoeling herontwerpen. Hoe kun je de digitale instrumenten het beste inzetten? Als je bijvoorbeeld een ziekenhuis digitaal zou inrichten, zou het er heel anders uitzien dan waar wij nu aan denken bij een ziekenhuis. Eerstelijnszorg zou er bijvoorbeeld ook bij betrokken worden.

Als je stap 1 overslaat, richt je hetzelfde ziekenhuis digitaal in en maak je niet optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden om te komen tot de bedoeling van je ziekenhuis. En in het klein geldt dit dus ook voor bijvoorbeeld het geven van een training. Kopieer je offline training niet ongewijzigd naar een digitale omgeving, maar gebruik de mogelijkheden van digitale middelen om op creatieve wijze je training anders in te richten. Niet een-op-een kopiëren, maar zorgvuldig omzetten zodat de training passend is bij het online leren. Dat is de uitdaging.

Herken je jezelf hierin of zie je dat jouw zorgorganisatie ook worstelt met de overgang naar digitaal? Ik ga graag met jou het gesprek aan over hoe je op een creatieve manier kunt vernieuwen. Laten we dit momentum aangrijpen als vliegwiel om te digitaliseren en het blijvend ‘anders’ te doen.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven