Gezondheid en gebruiker centraal bij nieuwbouw hoofdkantoor GGD Gelderland-Zuid

3 min

 

Gezondheid en gebruiker centraal bij nieuwbouw hoofdkantoor GGD Gelderland-Zuid

GGD Gelderland-Zuid neemt eind 2023 een nieuw hoofdkantoor in Nijmegen in gebruik. In het gebouw is een belangrijke rol weggelegd voor gezondheid van de drie gebruikersgroepen: cliënten, medewerkers en partners.

Daarnaast speelt het in op werkplekontwikkelingen als activiteitgericht werken, hybride werken en de steeds groter wordende behoefte aan ontmoeten, zowel intern als extern.

Het huidige hoofdkantoor van GGD Gelderland-Zuid bevindt zich aan de Groenewoudseweg en is ruim 40 jaar oud. Er waren drie overwegingen om voor nieuwbouw te kiezen, zegt Jules van Wijngaarden, directiesecretaris en manager directiebureau van GGD Gelderland-Zuid. “De belangrijkste overweging is dat renovatie van het huidige hoofdkantoor of kiezen voor herstructurering van bestaande bouw elders veel duurder was. Daarnaast wilden we een duurzaam gebouw. Bovendien wilde de gemeente Nijmegen heel graag dat we fysiek dichtbij de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid terechtkwamen, een partner waar we inhoudelijk veel mee samenwerken bij de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) en waar we uit oogpunt van efficiency al ruim tien jaar ook de ondersteunende diensten zoals financiën en HRM mee delen.”

Gebruiker centraal

Het nieuwe pand stelt de gebruiker centraal. Die is te verdelen in drie groepen: cliënten, medewerkers en partners van GGD Gelderland-Zuid. “De belangrijkste gebruiker van het gebouw is de burger, want we zijn een publieke dienst”, zegt Van Wijngaarden. “De begane grond van het nieuwe gebouw is dan ook met name bedoeld voor de burgers die komen voor de jeugdgezondheidszorg, algemene gezondheidszorg of een gesprek over bijzondere zorg of Veilig Thuis. Op de vier verdiepingen erboven werkt met name het GGD-personeel.” Daarbij heeft de eerste verdieping nog wel een ‘status aparte’: “Op die verdieping willen we graag medewerkers van samenwerkingspartners – bijvoorbeeld gemeenten, gezondheids- en welzijnsorganisaties of jeugdwerk – de gelegenheid geven om daar aan te landen en te werken. Die verdieping is daarom voorzien van kamers waar ze daarvoor de laptop even kunnen inpluggen. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van het werklunchcafé op de eerste verdieping, bijvoorbeeld om te overleggen. We kregen overigens al langere tijd vanuit de partners de vraag naar zo’n voorziening. Met name gemeentemedewerkers kunnen tussen overleggen dan zaken uitwerken. Daarnaast is het handig omdat ze vaak ook mensen zien die ze nog ergens anders voor nodig hebben. We wilden als GGD Gelderland-Zuid graag nu al aan die behoefte tegemoet komen, maar ons huidige pand leent zich daar slecht voor. Vandaar dat het momenteel nog maar mondjesmaat gebeurt. We hebben er overigens ook als GGD Gelderland-Zuid zelf baat bij, want ons werk wordt steeds meer netwerken en vraagt om ontmoeten. Met onze collega’s, maar ook met onze samenwerkingspartners.”

Behandelen, ontmoeten, samenwerken

Jan Bonnemaijers, die als projectmanager vanuit HEVO sinds eind 2017 is betrokken bij de nieuwbouw van GGD Gelderland-Zuid, vult aan: “In het PvE is dat heel duidelijk gezoneerd: de begane grond is openbaar gebied, waar burgers worden ontvangen en zo nodig behandeld. Vandaar dat er op de begane grond ook veel behandelkamers zijn. In die zin is de begane grond een soort gezondheidscentrum en te vergelijken met een huisartsenpost. De eerste verdieping is een semi-openbaar gebied, waar de ontmoetingen plaatsvinden met de samenwerkingspartners. En de verdiepingen erboven zijn het private gebied, waar medewerkers van GGD Gelderland-Zuid samenwerken. Kortom: beneden behandelen, dan op de eerste verdieping ontmoeten en ten slotte op de verdiepingen erboven samenwerken.”

Het volledige interview met Jules van Wijngaarden van GGD Gelderland-Zuid en Jan Bonnemaijers van HEVO kunt u digitaal lezen in Smart WorkPlace magazine 9 (vanaf pagina 60), dat op 18 november is verschenen en als thema 'human capital' heeft. Leest u liever het magazine in print? Bestel uw nummer dan nu hier.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven