There is no place like...work!

3 min

 

There is no place like...work!

Circa 90% van de dag zitten we in gebouwen, het merendeel daarvan op kantoor of in huis. Thuis mogen we bepalen hoe we de omgeving inrichten. Waarom niet op kantoor?

door Bas Drijfhout, Twynstra Gudde

Het zelf inrichten van onze eigen woonomgeving maakt ons trots, het geeft een gevoel van geborgenheid en eigen identiteit. Op kantoor is het niet altijd vanzelfsprekend dat we de werkomgeving aan onze eigen voorkeuren kunnen aanpassen. Dat is vreemd, toch? Je weet immers zelf het beste hoe jij je optimaal kunt concentreren, in een goede flow komt of op welke manier je kan ontspannen. De organisatie is er ook bij gebaat. Medewerkers werken het beste op een plek die bij hun persoonlijke wensen en behoeften past. Geef de medewerker daarom meer invloed bij het inrichten van de werkomgeving.

Gebruikersbeleving = menselijke maat

De gebruikersbeleving gaat over de perceptie die medewerkers hebben over de werkomgeving. Het is wat medewerkers voelen, ervaren en beleven. Het gaat over emotie. Een werkomgeving die zorgt voor een positieve gebruikersbeleving helpt met het inspireren, boeien en betrokken houden van de medewerkers. Een negatieve gebruikersbeleving zorgt voor irritaties en veroorzaakt stress. De gebruikersbeleving is in de praktijk lastig meetbaar en niet altijd in ratio of normen te vangen. Het is waarom de belevingswereld en de rationele wereld van kaders en normen regelmatig met elkaar botsen, waardoor de medewerker zich niet altijd gehoord en begrepen voelt. Let daarom als facilitair- of huisvestingsmanager niet alleen op de data en normeringen, houd ook rekening met de menselijk maat en de culturele aspecten. Luister naar de eindgebruiker en wees klantgericht.

Gebruikersbeleving = ‘Ik heb de controle’

Hoe zorgt u er vervolgens voor dat medewerkers zich gehoord en begrepen voelen? Hoe geeft u sturing aan de gebruikersbeleving? Geef uw medewerkers meer autonomie. Volgens de bekende auteur Daniel Pink zijn er drie bewezen factoren die ons gelukkig en productief maken in ons werk. Dat zijn zingeving, het hebben van vakmanschap en autonomie. Autonomie richt zich op de mate waarin wij zelf keuzes kunnen maken. De keuzes gaan over hoe wij ons werk inrichten en waar we werken. Door het nieuwe werken is de mate waarin wij zelf keuzes maken flink toegenomen. We zijn vrij in de keuze van onze plek; ga ik thuiswerken of ga ik naar kantoor? Op kantoor is de keuzevrijheid die de medewerker heeft om de omgeving naar zijn of haar hand te zetten beperkt. Factoren als temperatuur, akoestiek, licht en luchtkwaliteit zijn een gegeven. Dit geldt vaak ook voor de indeling en het kleurgebruik van de ruimte. Juist door medewerkers te laten meedenken over het vormgeven van de werkomgeving wordt betrokkenheid gecreëerd.

Gebruikersbeleving = investeren

Door het betrekken van medewerkers in het vormen van de werkomgeving kunnen zij meer betekenis aan het werk en de werkomgeving geven. Dit wordt steeds belangrijker geacht door medewerkers. Investeer in uw medewerkers. Laat ze meedenken en soms zelfs meebeslissen over hoe de werkomgeving kan worden verbeterd. Of breng het nog een stap verder; geef ze de mogelijkheid om de werkomgeving zelf aan te passen. Er is geen ‘one size fits all’. Het gaat er om wat úw mensen belangrijk vinden voor het uitvoeren van hun werk. Wat zijn hun drijfveren? Wanneer voelen ze zich productief? Wanneer werken mensen goed samen? Waar worden ze enthousiast van? Welke zaken lopen ze tegenaan? Probeer dat te achterhalen. De investering die u doet hoeft vervolgens niet altijd omvangrijk te zijn. Soms hebben kleine aanpassingen een groot effect op de manier waarop de werkomgeving wordt beleefd en ervaren. Wanneer medewerkers zich thuis gaan voelen in de werkomgeving, kunnen ze pas echt excelleren.

Bron: Twynstra Gudde 

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven