Blended working: onderken de verschillen en doe je huiswerk

5 min

 

Blended working: onderken de verschillen en doe je huiswerk

De crux bij het goed toepassen van blended working zit in het onderkennen van verschillen tussen diverse bedrijven en je huiswerk doen. Dat stelt Silvia de Haan, workplace consultant bij Smart WorkPlace partner Solved.

Ze baseert zich daarbij onder meer op de Thuiswerkfactor, een tool van Solved, die vanaf de zomer 2020 werd ingezet en die inmiddels door bijna 5000 medewerkers van uiteenlopende organisaties is ingevuld. Bij de Thuiswerkfactor werd onder meer gevraagd naar de thuiswerkomgeving, naar hun activiteiten, de werkcultuur en naar de thuiswerkmiddelen. Ook werd gevraagd in hoeverre en vooral wanneer medewerkers verwachten post-corona weer naar kantoor te komen.

Uitkomsten

“Als je naar de uitkomsten kijkt, zie je bij de overeenkomsten natuurlijk de klassieke ‘open deuren’, maar je ziet toch ook behoorlijke verschillen. En juist die verschillen zijn voor bedrijven interessant om op te kunnen acteren.” Een voorbeeld dat flink verschilt per bedrijf is verbondenheid, zegt De Haan. “Bij het ene bedrijf – een kleine goede-doelen-organisatie – zegt 81 procent van de medewerkers naar kantoor te gaan om zich verbonden te voelen met de organisatie, bij het andere bedrijf – een grote netwerkbeheerder – is dit met 39% minder dan de helft.”

Hetzelfde geldt voor het type werkzaamheden. De Haan: “Overall kun je zeggen dat er een onderscheid is tussen samenwerken, overleggen en individueel werken en dat medewerkers post-corona vooral dat laatste thuis gaan doen. Er zijn echter flinke verschillen tussen de aandelen van de verschillende typen werkzaamheden. Zo geven softwareontwikkelaars aan, een groep die veel scrumt, dat ze 50% van de tijd individueel werken, terwijl bij een advocatenkantoor dat rond de 70% zit.”

Naast de verschillen in type bedrijf en type werkzaamheden heb je nog een derde belangrijk verschil, dat meer op het persoonlijke vlak ligt. “Zo hebben we onder meer gevraagd hoe tevreden men was met de thuiswerksituatie. Daaruit kwam als overall cijfer naar voren dat 63% zijn thuiswerksituatie beoordeelt met 4 sterren of meer. Van de ondervraagden gaf 5% aan de thuiswerksituatie penibel te vinden en deze met 1 ster te beoordelen. Als je kijkt naar de deelnemende bedrijven, varieerde dit tussen de 1 en de 10%.” De Haan wil over deze laatste uitkomst graag twee zaken kwijt: “Ten eerste dat dit de groep is, waar organisaties echt iets mee moeten en ten tweede dat je het probleem wel in perspectief moet zien.”

Want juist dat is de kracht van de Thuiswerkfactor, vindt De Haan: “Het haalt niet alleen op hoe medewerkers het thuiswerken ervaren, maar het stelt organisaties ook in staat om erop te acteren. Enerzijds door HR-beleid – bijvoorbeeld door werkplekken beschikbaar te stellen, wanneer blijkt dat veel medewerkers daar behoefte aan hebben – en anderzijds door beleid te formuleren over wie wanneer naar kantoor komt.”

De Thuiswerkfactor vroeg ook waarom medewerkers thuis werkten en waarom ze naar kantoor kwamen. “Een van de voornaamste redenen om thuis te werken was dat ze zich daar beter konden concentreren. Dat is ook een signaal aan organisaties dat ze daarin op kantoor verbeteringen zullen moeten aanbrengen, als ze hun medewerkers willen verleiden om weer naar kantoor te komen.” Want die behoefte leeft nadrukkelijk bij leidinggevenden, aldus De Haan, omdat ze bang zijn dat anders de verbondenheid van medewerkers met hun organisatie minder wordt. “Uit de Thuiswerkfactor komt overigens naar voren dat die verbondenheid voor leidinggevenden een belangrijker thema is dan voor medewerkers. Bij die medewerkers is ‘gezelligheid’ (67%) een belangrijker thema om naar kantoor te komen. Ideeën wisselen scoort bij hen met 70% overigens nog iets hoger.”

Dat bij het goed toepassen van blended working de crux zit in het onderkennen van de verschillen tussen de verschillende bedrijven, blijkt volgens De Haan ook als wordt gekeken naar wanneer medewerkers in de post-corona toekomst verwachten weer naar kantoor te komen. “Overall geeft 41% aan naar kantoor te zullen komen, met een piek van 55% op dinsdagochtend. Je kunt echter niet van gemiddelden uitgaan, want het verschilt enorm per bedrijf. Zo kennen veel bedrijven vrijdagmiddag een lage bezetting, terwijl het bij consultancybedrijven, waar medewerkers de overige dagen veel bij klanten zitten, juist een ‘terugkommoment’ is. En advocatenkantoren kennen juist vaak een gelijkmatige verdeling over de week met minder uitschieters.”

Gevolgen voor kantoorvolume

Gaan corona en de ervaringen met thuiswerken ertoe leiden dat organisaties vierkante meters kantoorruimte anders gaan inrichten of blijft de hoeveelheid kantoorruimte intact en wordt deze anders ingericht? Bijvoorbeeld om meer ontmoeten te faciliteren of om medewerkers meer ruimte te geven? De Haan ziet in de praktijk allebei gebeuren. “Bij de ene opdrachtgever moet alles op alles worden gezet om efficiënt met de middelen om te gaan. Zij stoten uit noodzaak vierkante meters af, reduceren ook het aantal werkplekken en stimuleren medewerkers om meer thuis te werken. Bij een andere opdrachtgever willen ze het kantoor voor de medewerkers zo comfortabel mogelijk maken. Zij hebben te maken met een ‘war on talent’ met grote tech-companies en willen goede medewerkers ook met het kantoor verleiden om voor hen te kiezen. Zij willen daarom dat het kantoor een fijne basis om naast werken ook te kunnen ontspannen, te relaxen en te feesten. Het kantoor moet voor hen de Habitoor worden waar medewerkers graag naartoe willen. Ook bij deze laatste gaat overigens het aantal werkplekken op kantoor terug en gaan medewerkers meer thuiswerken. De vrijgekomen ruimte wordt echter nadrukkelijk gebruikt om de kantoorwerkplek aantrekkelijker te maken.”

De twee voorbeelden laten zien aldus De Haan waarom een gedifferentieerde aanpak belangrijk is. Bovendien tonen ze het belang van een tool zoals de Thuiswerkfactor aan: “Je kunt er namelijk data aan ontlenen voor zowel je faciliteiten als voor je HR-beleid. Maar het is wel belangrijk als organisatie om die data goed in beeld te hebben. Daarom is mijn credo ook: als organisatie aan de slag met blended working? Doe dan eerst je huiswerk.”

Delen:

Meer reboarding

Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

woensdag 22 juni

Ga met je medewerkers in gesprek en maak het de moeite waard om naar kantoor te komen. Dat is volgens Petra de West van HEYDAY ...

Lees meer

Thuiswerken en hybride werken steeds vaker in vacatureteksten

Thuiswerken en hybride werken steeds vaker in vacatureteksten

vrijdag 8 april

De mogelijkheid om thuis of hybride te werken komt steeds vaker terug in vacatureteksten. Dat zegt Anne van der Put, promovendus ...

Lees meer

Hoe verandert het kantoor?

Hoe verandert het kantoor?

woensdag 6 april

Hoe wordt er vanuit verschillende disciplines gekeken naar de terugkeer naar kantoor? Een Vandaag sprak met hoogleraar Stefan ...

Lees meer

Werkgevers terughoudend bij loslaten coronamaatregelen op werkvloer

Werkgevers terughoudend bij loslaten coronamaatregelen op werkvloer

woensdag 9 maart

Werkgevers zijn opgelucht, maar ook terughoudend en voorzichtig met het loslaten van de coronamaatregelen op de werkvloer. ...

Lees meer

<span class='hscoswrapper'><span>Versoepeling thuiswerkadvies: let op deze vijf aandachtspunten</span></span>

Versoepeling thuiswerkadvies: let op deze vijf aandachtspunten

woensdag 16 februari

Op de persconferentie van 15 februari werd het thuiswerkadvies gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar ...

Lees meer

Het meest gelezen nieuwsbericht van 2021

Het meest gelezen nieuwsbericht van 2021

vrijdag 31 december

2021 was voor de duurzame en gezonde werkomgeving een enerverend jaar. Deze week de drie meest gelezen nieuwsberichten van ...

Lees meer

Hybride werken en pogingen daartoe

Hybride werken en pogingen daartoe

vrijdag 17 december

Hoe ging het in 2021 met hybride werken en de pogingen daartoe en wat zijn de verwachtingen voor 2022? Daarover gaat de ...

Lees meer

Optimalisatiekansen voor het thuiswerken uit onderzoeken

Optimalisatiekansen voor het thuiswerken uit onderzoeken

donderdag 9 december

Thuiswerken zal ook bij het hybride werken belangrijk blijven. Daarom zet Smart WorkPlace expert Rianne Appel een aantal ...

Lees meer

Van office first naar virtual first

Van office first naar virtual first

donderdag 11 november

Over vijf jaar is het virtual first en kijken we terug naar de coronacrisis als het omslagpunt naar een andere manier van ...

Lees meer

Tweederde bedrijven heeft afspraken over hybride werken

Tweederde bedrijven heeft afspraken over hybride werken

vrijdag 8 oktober

Tweederde van de bedrijven heeft al afspraken gemaakt over het hybride werken. Bedrijven hebben vooral behoefte aan goede ...

Lees meer

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

vrijdag 17 september

Hoe, en in hoeverre, gaat het thuiswerken veranderen en welke gevolgen heeft dat naar verwachting voor de kantorenmarkt, ...

Lees meer

De tien trends van het hybride werken in moderne kantoren 

De tien trends van het hybride werken in moderne kantoren 

woensdag 8 september

Wat zijn de tien belangrijkste trends met betrekking tot het hybride werken in moderne kantoren? Expert Willem Adriaanssen ...

Lees meer

Nederlandse medewerkers actief betrokken bij het vormgeven van de ideale werkplek

Nederlandse medewerkers actief betrokken bij het vormgeven van ...

dinsdag 31 augustus

Bijna alle Nederlandse organisaties betrekken medewerkers bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Dat blijkt uit ...

Lees meer

Hoe manage je een duurzame carrière?

Hoe manage je een duurzame carrière?

maandag 30 augustus

Hoe manage je duurzaam je carrière in de hedendaagse werkomgeving? Daarop promoveerde Maral Darouei aan de Universiteit ...

Lees meer

Spacewell lanceert Opportunity Simulator voor kantoren

Spacewell lanceert Opportunity Simulator voor kantoren

maandag 23 augustus

Smart WorkPlace partner Spacewell lanceert het  Opportunity Simulator-dashboard voor de postpandemische werkplek. Daarmee ...

Lees meer

Gemeente Tilburg nieuwe partner Smart WorkPlace

Gemeente Tilburg nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 16 augustus

Verder pionieren om het begrip hybride werken te kunnen laden en concreet te maken in de praktijk. Deze ambitie licht Ilse ...

Lees meer

Hybride werken voor gemeente Alphen aan de Rijn

Hybride werken voor gemeente Alphen aan de Rijn

dinsdag 10 augustus

De gemeente Alphen aan de Rijn staat samen met Smart WorkPlace partner Aestate voor de uitdaging om de werkomgeving te optimaliseren, ...

Lees meer

Whiteboardwebcam met AI-functies

Whiteboardwebcam met AI-functies

woensdag 4 augustus

Logitech introduceert de whiteboardwebcam Scribe. Scribe heeft AI-functies om bijvoorbeeld de hand van een presentator transparant ...

Lees meer

Back to Work Check draagt bij aan veilig reboarden

Back to Work Check draagt bij aan veilig reboarden

vrijdag 30 juli

Onlangs voegde premier Rutte in het coronadebat ventileren toe als vierde basisregel. Ventilatie speelt ook een belangrijke ...

Lees meer

Van sociale ongemakkelijkheid naar plezier bij terugkeer op kantoor

Van sociale ongemakkelijkheid naar plezier bij terugkeer op kantoor

donderdag 15 juli

Hoe kunnen we bij reboarding de sociale ongemakkelijkheid omzetten in plezier? Justin Timmer van Smart WorkPlace partner ...

Lees meer

Terug naar boven