Nederlandse medewerkers actief betrokken bij het vormgeven van de ideale werkplek

3 min

 

Nederlandse medewerkers actief betrokken bij het vormgeven van de ideale werkplek

Bijna alle Nederlandse organisaties betrekken medewerkers bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Dat blijkt uit de Benchmark Facility Management van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management.

Na ruim anderhalf jaar te leven met de gevolgen van de coronapandemie, denken steeds meer werkgevers na over de ideale werkplek na corona. Medewerkers zijn in groten getale gewend geraakt aan het thuiswerken. Daarnaast verandert de functie van het kantoor. Het kantoor is niet alleen een plek om gefocust te kunnen werken; het wordt steeds meer een ontmoetingsplek als een soort clubhuis.

Daarom betrekken bijna alle Nederlandse organisaties (93%) medewerkers bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Op die manier blijft het kantoor een relevante functie vervullen bij de nieuwe manier van werken. Dit blijkt uit de Benchmark Facility Management van facilitair dienstverlener HEYDAY, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect.

Verlies van vierkante meters

Er wordt gedacht dat medewerkers, mede door de snelle acceptatie van het thuiswerken, minder vanuit kantoor gaan werken. Daardoor verwacht een overgrote meerderheid, drie op de vijf organisaties (59%), de vierkante meters aan kantoorruimte in de komende jaren af te schalen. Daarentegen verwacht 30 procent van de respondenten het aantal vierkante meters (grotendeels) te behouden. Er zijn echter ook organisaties (11%) die de vierkante meters verwachten op te schalen.

“Deze tweesplitsing zorgt hoe dan ook voor een veranderend gebruik van de kantooromgeving en daarmee ook de inzet van facilities”, vertelt Roland van Herk, Directeur HEYDAY Interim & Consultancy. “In het onderzoek van dit jaar verwachten de respondenten een daling in de bezetting van 33% ten opzichte van de bezetting voor corona. Een jaar geleden was de gedachte nog dat dat die daling op 20% zou blijven hangen. Facilitaire management organisaties zitten er daarom bovenop.”

Oog voor medewerkers

Maar liefst 93 procent van de organisaties betrekt haar medewerkers nu actief bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Van Herk: “Het betrekken van medewerkers is essentieel om tot de ideale werkplek na corona te komen.” Hierbij draait het om afspraken over de werk-privébalans (45%), de omgang met elkaar (42%) en het werkplekconcept (39%). Deze afspraken gaan bijvoorbeeld over wat medewerkers dienen te doen tijdens werkafspraken op kantoor, de werkstructuur en het gebruik van de vergaderruimtes.

Hoewel alle respondenten aangeven dat er afspraken worden gemaakt over het werken tijdens én na corona, blijkt uit de benchmark dat deze afspraken niet altijd betrekking hebben op de kantoorbezetting. Bij drie op de tien werkgevers (30%) is de kantoorbezetting volledig gebaseerd op vrije keuzes van medewerkers. Eén op de vijf respondenten (20%) geeft aan dat medewerkers een willekeurig aantal dagen per week naar kantoor mogen komen. Eric de Wit, Manager Vastgoed & Huisvesting bij HEYDAY: “Door duidelijke afspraken met elkaar te maken, ook over de kantoorbezetting en werkplekken, kunnen werkgevers eventuele overvolle kantoorruimtes voorkomen.”

Positief signaal

In aanloop naar de mogelijke terugkeer naar kantoor, zijn een aantal factoren van belang. Dit zijn onder meer de visie van de organisatie, de werkcultuur en de behoeften van medewerkers. Daarom is het een positief signaal dat Nederlandse organisaties hun medewerkers betrekken bij het vormgeven van een nieuwe werkomgeving. Zo vindt ook De Wit. “Het komt voor iedere organisatie neer op maatwerk, passend bij het eigen DNA. Blijf naar medewerkers luisteren en betrek ze tijdens het proces. Zo ontstaat er een unieke en ideale werkplek die iedereen motiveert én inspireert.”

Over de Benchmark Facility Management

De Benchmark Facility Management van HEYDAY Facility Management onderzoekt wat de impact van de coronacrisis is op de manier waarop de (toekomstgerichte) werkplek wordt ingericht. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect  onder ruim 300 facilitair professionals die verantwoordelijk zijn voor de prestatie van hun facilitaire organisatie of hier invloed op hebben. Het onderzoek heeft plaatsgevonden tussen 10 en 24 juni 2021 met behulp van een kwantitatieve, online methodiek. Op basis van alle deelnemende respondenten zijn de antwoorden met een zekerheid van 95% en een nauwkeurigheid van 6% generaliseerbaar naar de doelgroep.

Delen:

Meer reboarding

Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

woensdag 22 juni

Ga met je medewerkers in gesprek en maak het de moeite waard om naar kantoor te komen. Dat is volgens Petra de West van HEYDAY ...

Lees meer

Thuiswerken en hybride werken steeds vaker in vacatureteksten

Thuiswerken en hybride werken steeds vaker in vacatureteksten

vrijdag 8 april

De mogelijkheid om thuis of hybride te werken komt steeds vaker terug in vacatureteksten. Dat zegt Anne van der Put, promovendus ...

Lees meer

Hoe verandert het kantoor?

Hoe verandert het kantoor?

woensdag 6 april

Hoe wordt er vanuit verschillende disciplines gekeken naar de terugkeer naar kantoor? Een Vandaag sprak met hoogleraar Stefan ...

Lees meer

Werkgevers terughoudend bij loslaten coronamaatregelen op werkvloer

Werkgevers terughoudend bij loslaten coronamaatregelen op werkvloer

woensdag 9 maart

Werkgevers zijn opgelucht, maar ook terughoudend en voorzichtig met het loslaten van de coronamaatregelen op de werkvloer. ...

Lees meer

<span class='hscoswrapper'><span>Versoepeling thuiswerkadvies: let op deze vijf aandachtspunten</span></span>

Versoepeling thuiswerkadvies: let op deze vijf aandachtspunten

woensdag 16 februari

Op de persconferentie van 15 februari werd het thuiswerkadvies gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar ...

Lees meer

Het meest gelezen nieuwsbericht van 2021

Het meest gelezen nieuwsbericht van 2021

vrijdag 31 december

2021 was voor de duurzame en gezonde werkomgeving een enerverend jaar. Deze week de drie meest gelezen nieuwsberichten van ...

Lees meer

Hybride werken en pogingen daartoe

Hybride werken en pogingen daartoe

vrijdag 17 december

Hoe ging het in 2021 met hybride werken en de pogingen daartoe en wat zijn de verwachtingen voor 2022? Daarover gaat de ...

Lees meer

Optimalisatiekansen voor het thuiswerken uit onderzoeken

Optimalisatiekansen voor het thuiswerken uit onderzoeken

donderdag 9 december

Thuiswerken zal ook bij het hybride werken belangrijk blijven. Daarom zet Smart WorkPlace expert Rianne Appel een aantal ...

Lees meer

Van office first naar virtual first

Van office first naar virtual first

donderdag 11 november

Over vijf jaar is het virtual first en kijken we terug naar de coronacrisis als het omslagpunt naar een andere manier van ...

Lees meer

Tweederde bedrijven heeft afspraken over hybride werken

Tweederde bedrijven heeft afspraken over hybride werken

vrijdag 8 oktober

Tweederde van de bedrijven heeft al afspraken gemaakt over het hybride werken. Bedrijven hebben vooral behoefte aan goede ...

Lees meer

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

vrijdag 17 september

Hoe, en in hoeverre, gaat het thuiswerken veranderen en welke gevolgen heeft dat naar verwachting voor de kantorenmarkt, ...

Lees meer

De tien trends van het hybride werken in moderne kantoren 

De tien trends van het hybride werken in moderne kantoren 

woensdag 8 september

Wat zijn de tien belangrijkste trends met betrekking tot het hybride werken in moderne kantoren? Expert Willem Adriaanssen ...

Lees meer

Hoe manage je een duurzame carrière?

Hoe manage je een duurzame carrière?

maandag 30 augustus

Hoe manage je duurzaam je carrière in de hedendaagse werkomgeving? Daarop promoveerde Maral Darouei aan de Universiteit ...

Lees meer

Spacewell lanceert Opportunity Simulator voor kantoren

Spacewell lanceert Opportunity Simulator voor kantoren

maandag 23 augustus

Smart WorkPlace partner Spacewell lanceert het  Opportunity Simulator-dashboard voor de postpandemische werkplek. Daarmee ...

Lees meer

Gemeente Tilburg nieuwe partner Smart WorkPlace

Gemeente Tilburg nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 16 augustus

Verder pionieren om het begrip hybride werken te kunnen laden en concreet te maken in de praktijk. Deze ambitie licht Ilse ...

Lees meer

Hybride werken voor gemeente Alphen aan de Rijn

Hybride werken voor gemeente Alphen aan de Rijn

dinsdag 10 augustus

De gemeente Alphen aan de Rijn staat samen met Smart WorkPlace partner Aestate voor de uitdaging om de werkomgeving te optimaliseren, ...

Lees meer

Whiteboardwebcam met AI-functies

Whiteboardwebcam met AI-functies

woensdag 4 augustus

Logitech introduceert de whiteboardwebcam Scribe. Scribe heeft AI-functies om bijvoorbeeld de hand van een presentator transparant ...

Lees meer

Back to Work Check draagt bij aan veilig reboarden

Back to Work Check draagt bij aan veilig reboarden

vrijdag 30 juli

Onlangs voegde premier Rutte in het coronadebat ventileren toe als vierde basisregel. Ventilatie speelt ook een belangrijke ...

Lees meer

Van sociale ongemakkelijkheid naar plezier bij terugkeer op kantoor

Van sociale ongemakkelijkheid naar plezier bij terugkeer op kantoor

donderdag 15 juli

Hoe kunnen we bij reboarding de sociale ongemakkelijkheid omzetten in plezier? Justin Timmer van Smart WorkPlace partner ...

Lees meer

Meer zeggenschap over werktijden geeft betere aansluiting bij thuissituatie

Meer zeggenschap over werktijden geeft betere aansluiting bij ...

woensdag 14 juli

Door thuiswerken groeit de zeggenschap over werktijden. Daardoor kunnen werknemers hun werk gemakkelijker laten aansluiten ...

Lees meer

Terug naar boven