'Het toekomstig kantoor. Een glazen bol of noodklok'

 

'Het toekomstig kantoor. Een glazen bol of noodklok'

Inzicht in de werkzaamheden, de bedrijfscultuur en uw visie zijn nodig om de juiste keuzes hierin te maken. Dat betoogt expert Silvia de Haan van Smart WorkPlace partner Solved in onderstaande blog.

Iedereen is futuroloog. Straks als we weer volledig terug mogen naar kantoor omdat een vaccin gevonden is, kan het 1,5 meter-kantoor van alle coronaregels en stickers worden ontdaan. De wereld zal er anders uitzien; en hoe ziet het kantoor er dan uit?

Architecten schetsen vergezichten van werkomgevingen die totaal nieuw ontworpen zijn. Makelaars komen met beelden van werkplekken in grote cirkels van 1,5 meter en rekensommen van het aantal meer benodigde meters, klaar voor de volgende pandemie. En meubelleveranciers komen met vernuftige oplossingen voor thuiswerkers. In deze periode, waarin al het onmogelijke plots mogelijk lijkt geworden, klinken utopische ideeën realistisch.

Als de wereld zo snel verandert, is het verleidelijk om met grote stappen naar de toekomst door te denken. En wat voert dan de boventoon: de kwaliteit van de werkplek of de gedachte om geld te kunnen besparen?

De afgelopen weken heeft Solved veel werkomgevingen coronaproof gemaakt, waarbij we verlaten kantoren inspecteerden. Op een enkeling na werkte iedereen thuis. De afdeling finance, waarvan altijd werd gezegd dat ze bij hun dossiers moeten zitten, werkt thuis – evenals de juristen. Een rondgang bij een andere klant laat zien dat zelfs de medewerkers van de verlaten ‘control room’ met de grote schermen ook thuis aan de slag zijn. Thuiswerken is voor veel meer afdelingen en organisaties mogelijk dan voorheen gedacht werd. De schatting over hoeveel er straks thuisgewerkt wordt lopen sterk uiteen, van 49% (onderzoek Intermediair, 11 mei 2020) tot 25% (Kennis Instituut voor Mobiliteit – 30 mrt 2020). Beide percentages zullen correct zijn, maar van toepassing voor verschillende organisaties.

Welk percentage hoort bij uw organisatie? En worden de thuiswerkdagen verspreid door de week of worden de eerste uren thuis besteed en rijdt iedereen na de file naar kantoor en is het kantoor in de middag alsnog vol? En waarom gaat men überhaupt naar kantoor? Lastige vragen waarvoor toch even stilgestaan moet worden. Van u wordt misschien leiderschap gevraagd, snelle acties en schakelen. We zien bij meerdere klanten dat besluiten snel genomen worden. Met gemak wordt gesteld dat 2 dagen per week thuiswerken de norm gaat worden, ongeacht dat iedereen nu een vaste werkplek op kantoor heeft. De snelheid van beslissen spreekt ons aan, maar omdat de grond mist waarop besluiten genomen worden, luiden we toch de noodklok. Want de ervaring leert dat je nog zo’n mooi kantoor kan hebben; als het niet past bij de werkzaamheden, bedrijfscultuur en uw visie schiet het alsnog zijn doel voorbij.

Om snel en gegrond inzicht te krijgen in hoeveel en wanneer er thuis en op kantoor gewerkt wordt, heeft Solved een routekaart gemaakt. De routekaart is voor ieder bedrijf hetzelfde, maar de uitkomst verschilt. Passend bij het bedrijf.

Routekaart

 1. Breng de werkzaamheden/activiteiten in kaart.

Focus: Vaak blijkt uit onderzoek bij bedrijven dat meer dan 50% van de tijd gefocust gewerkt wordt. Deep work en proces work heet dat ook wel. Stap 1 is inzicht in hoeveel tijd hieraan besteed wordt bij uw organisatie. En stap 2 is om een onderscheid te maken in de plek waar de medewerker dit het beste uit kan voeren. Uit onderzoek van Okla blijkt dat 57% van de mensen thuis productiever is. In tegenstelling tot de kantoortuin kan er thuis efficiënt en gefocust gewerkt worden. Althans, door degenen zonder kinderen met thuisonderwijs en een ruime woning… De conclusie dat je thuis je stukken maar moet uitwerken is te kort door de bocht. Thuiswerken is niet voor iedereen mogelijk of geliefd. Bij een advocatenkantoor werkt de ene advocaat prima digitaal terwijl de ander boodschappentassen vol dossiers door het huis sleept. Soms moet je een persoonlijke werkwijze accepteren. En als werkgever hoor je plaats te bieden aan mensen die naar kantoor komen voor een rustige werkplek.

Samenwerken: De laatste weken lijkt de behoefte aan samenwerken en overleg groter. Bij organisaties met een overlegcultuur staan de agenda’s vol met video calls. Hierin zal straks gelukkig de variatie terugkomen van virtueel en fysiek vergaderen. Te denken valt aan een virtuele team meeting thuis aan het begin van de dag en samenwerksessies op kantoor later op de dag. Wederom is stap 1 het krijgen van inzicht in de tijdsbesteding aan samenwerken en stap 2 is de zoektocht naar een manier om dit in te vullen.

Ontmoeten: Naast de kapper en de terrassen, worden de collega’s het meest gemist, vindt 60% van de Intermediair-respondenten. Het praatje bij de koffie, even je hart luchten, een zorg delen, een collega complimenteren of schaterlachen is onmisbaar en onvervangbaar gebleken. Oude termen als het kantoor als clubhuis en broedplaats komen weer terug en zijn broodnodig om tunnelvisie en burn-outs te voorkomen. En wat te denken van nieuwe medewerkers die nog nooit op kantoor zijn geweest, hoe gaan deze kennisnemen van bedrijfscultuur, gewoonten en merkwaarde?

2. Breng de cultuur in kaart

Een van onze klanten had uitvoerig onderzoek gedaan naar de werkzaamheden van de organisatie en kon daaruit concluderen dat thuiswerken mogelijk en gewenst was door de medewerkers. Het aantal werkplekken reduceren leek logisch. Wat vergeten werd, was de hiërarchische cultuur van het bedrijf. Naar kantoor gaan betekende ook in het zicht zijn van leidinggevenden. Als dat niet gewenst is, valt dit alleen te doorbreken als een leidinggevende hierin het voorbeeld geeft met veelvuldig thuiswerken en het inzetten van het hele scala aan communicatiemiddelen zodat er draagvlak gecreëerd wordt bij de managers.

3. Wat is de visie?

Het belangrijkste is om helder te hebben waar we het allemaal voor doen. Wat is het doel waaraan huisvesting kan bijdragen? Elk doel is legitiem, zolang het maar oprecht is. Is kostenvermindering de driver? Fair enough. Of moet het kantoor de binding met het bedrijf verstreken? Of ‘gewoon de beste werkplek ter wereld’ zijn om de beste mensen aan te trekken?

Vorige week meldde de CEO van Twitter, Jack Dorsey, dat ‘werknemers van Twitter zo lang mogen thuis blijven werken als ze willen’. Het bericht werd gretig overgenomen en ging een eigen leven leiden. Als Twitter dat kan, dan kan iedereen dat geheel of gedeeltelijk. Echter de reden waarom het bij Twitter waarschijnlijk wel gaat lukken en bij andere bedrijven niet is de visie die erachter zit. Al eerder had de CEO aangegeven dat hij ontevreden was dat vrijwel alle medewerkers in San Francisco wonen en dat hij een bredere spreiding van zijn werknemers wilde hebben. Daarin helpt het om het kantoor los te koppelen van je woonplek, als je niet meer naar kantoor hoeft te komen kan je overal wonen en wordt de spreiding groter. Een goed voorbeeld van het koppelen van je visie aan huisvesting.

Kort samengevat, de toekomst van het kantoor zal veranderen. Thuiswerken zal niet meer verdwijnen. Bewijs dat er thuis echt wel gewerkt wordt is niet meer nodig en veel van het overleg kan goed op afstand. Iedereen kan met digitale tools overweg. Maar hoe groot de impact is op uw kantoor valt niet te lezen uit de krant. Inzicht in de werkzaamheden, de bedrijfscultuur en uw visie zijn nodig om de juiste keuzes hierin te maken. Solved ontwikkelt hiervoor een tool die we binnenkort met u zullen delen. We kijken graag met u mee naar de toekomst!


Delen:

Meer reboarding

Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?

woensdag 22 juni

Ga met je medewerkers in gesprek en maak het de moeite waard om naar kantoor te komen. Dat is volgens Petra de West van HEYDAY ...

Lees meer

Thuiswerken en hybride werken steeds vaker in vacatureteksten

Thuiswerken en hybride werken steeds vaker in vacatureteksten

vrijdag 8 april

De mogelijkheid om thuis of hybride te werken komt steeds vaker terug in vacatureteksten. Dat zegt Anne van der Put, promovendus ...

Lees meer

Hoe verandert het kantoor?

Hoe verandert het kantoor?

woensdag 6 april

Hoe wordt er vanuit verschillende disciplines gekeken naar de terugkeer naar kantoor? Een Vandaag sprak met hoogleraar Stefan ...

Lees meer

Werkgevers terughoudend bij loslaten coronamaatregelen op werkvloer

Werkgevers terughoudend bij loslaten coronamaatregelen op werkvloer

woensdag 9 maart

Werkgevers zijn opgelucht, maar ook terughoudend en voorzichtig met het loslaten van de coronamaatregelen op de werkvloer. ...

Lees meer

<span class='hscoswrapper'><span>Versoepeling thuiswerkadvies: let op deze vijf aandachtspunten</span></span>

Versoepeling thuiswerkadvies: let op deze vijf aandachtspunten

woensdag 16 februari

Op de persconferentie van 15 februari werd het thuiswerkadvies gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar ...

Lees meer

Het meest gelezen nieuwsbericht van 2021

Het meest gelezen nieuwsbericht van 2021

vrijdag 31 december

2021 was voor de duurzame en gezonde werkomgeving een enerverend jaar. Deze week de drie meest gelezen nieuwsberichten van ...

Lees meer

Hybride werken en pogingen daartoe

Hybride werken en pogingen daartoe

vrijdag 17 december

Hoe ging het in 2021 met hybride werken en de pogingen daartoe en wat zijn de verwachtingen voor 2022? Daarover gaat de ...

Lees meer

Optimalisatiekansen voor het thuiswerken uit onderzoeken

Optimalisatiekansen voor het thuiswerken uit onderzoeken

donderdag 9 december

Thuiswerken zal ook bij het hybride werken belangrijk blijven. Daarom zet Smart WorkPlace expert Rianne Appel een aantal ...

Lees meer

Van office first naar virtual first

Van office first naar virtual first

donderdag 11 november

Over vijf jaar is het virtual first en kijken we terug naar de coronacrisis als het omslagpunt naar een andere manier van ...

Lees meer

Tweederde bedrijven heeft afspraken over hybride werken

Tweederde bedrijven heeft afspraken over hybride werken

vrijdag 8 oktober

Tweederde van de bedrijven heeft al afspraken gemaakt over het hybride werken. Bedrijven hebben vooral behoefte aan goede ...

Lees meer

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

vrijdag 17 september

Hoe, en in hoeverre, gaat het thuiswerken veranderen en welke gevolgen heeft dat naar verwachting voor de kantorenmarkt, ...

Lees meer

De tien trends van het hybride werken in moderne kantoren 

De tien trends van het hybride werken in moderne kantoren 

woensdag 8 september

Wat zijn de tien belangrijkste trends met betrekking tot het hybride werken in moderne kantoren? Expert Willem Adriaanssen ...

Lees meer

Nederlandse medewerkers actief betrokken bij het vormgeven van de ideale werkplek

Nederlandse medewerkers actief betrokken bij het vormgeven van ...

dinsdag 31 augustus

Bijna alle Nederlandse organisaties betrekken medewerkers bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Dat blijkt uit ...

Lees meer

Hoe manage je een duurzame carrière?

Hoe manage je een duurzame carrière?

maandag 30 augustus

Hoe manage je duurzaam je carrière in de hedendaagse werkomgeving? Daarop promoveerde Maral Darouei aan de Universiteit ...

Lees meer

Spacewell lanceert Opportunity Simulator voor kantoren

Spacewell lanceert Opportunity Simulator voor kantoren

maandag 23 augustus

Smart WorkPlace partner Spacewell lanceert het  Opportunity Simulator-dashboard voor de postpandemische werkplek. Daarmee ...

Lees meer

Gemeente Tilburg nieuwe partner Smart WorkPlace

Gemeente Tilburg nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 16 augustus

Verder pionieren om het begrip hybride werken te kunnen laden en concreet te maken in de praktijk. Deze ambitie licht Ilse ...

Lees meer

Hybride werken voor gemeente Alphen aan de Rijn

Hybride werken voor gemeente Alphen aan de Rijn

dinsdag 10 augustus

De gemeente Alphen aan de Rijn staat samen met Smart WorkPlace partner Aestate voor de uitdaging om de werkomgeving te optimaliseren, ...

Lees meer

Whiteboardwebcam met AI-functies

Whiteboardwebcam met AI-functies

woensdag 4 augustus

Logitech introduceert de whiteboardwebcam Scribe. Scribe heeft AI-functies om bijvoorbeeld de hand van een presentator transparant ...

Lees meer

Back to Work Check draagt bij aan veilig reboarden

Back to Work Check draagt bij aan veilig reboarden

vrijdag 30 juli

Onlangs voegde premier Rutte in het coronadebat ventileren toe als vierde basisregel. Ventilatie speelt ook een belangrijke ...

Lees meer

Van sociale ongemakkelijkheid naar plezier bij terugkeer op kantoor

Van sociale ongemakkelijkheid naar plezier bij terugkeer op kantoor

donderdag 15 juli

Hoe kunnen we bij reboarding de sociale ongemakkelijkheid omzetten in plezier? Justin Timmer van Smart WorkPlace partner ...

Lees meer

Terug naar boven