CSU start met facilitaire adviestak
Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen rondom actuele maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of de inzet van (schaarse) medewerkers.
Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort tactisch-strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten; CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, Manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.
CSU Facilitair Advies is actief sinds april van dit jaar. Wat was de aanleiding om deze afdeling in het leven te roepen?
“De timing hangt samen met een wijziging van de organisatiestructuur die CSU in april van dit jaar doorvoerde. Het doel en de ambitie daarbij is om krachtig en snel te reageren op ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, en tevens meer wendbaar te zijn door verdere digitalisering. Ook het verder ontwikkelen van vakmanschap voor klanten en medewerkers speelt daarbij een rol. De achterliggende aanleiding is dat er steeds meer vraagstukken op ons pad komen die het karakter hebben van strategische adviesvragen. Vaak werden die ergens in de organisatie opgepakt, maar daar zat verder weinig samenhang in. Er was geen logische plek in de organisatie waar we dat bij elkaar konden brengen, om zo ook onze kennis verder te ontwikkelen. De plek is er nu wel: CSU Facilitair Advies.”
Wat zijn typische vraagstukken waar jullie je op richten?
“Deels gaat het om belangrijke trends in de markt waar wijzelf en onze klanten mee te maken krijgen. Denk aan verduurzaming in de meest brede zin, robotisering, datagedreven schoonmaak, spanningen op de arbeidsmarkt, werk/privébalans, enzovoorts. Klanten verwachten van ons dat wij daar een visie op hebben. Belangrijke bronnen daarvoor zijn grote onderzoeken, zoals het Facility & Workplace Management-onderzoek van TwynstraGudde, de Toekomstvisie op de werkomgeving van vakvereniging FMN en recent PwC-onderzoek naar ontwikkelingen op het gebied van onder meer big data en kunstmatige intelligentie. Voor een ander deel zijn het heel concrete klantvragen, die soms op het eerste gezicht helemaal niet tactisch-strategisch lijken, maar dat uiteindelijk wél blijken te zijn. Ook dat soort vragen komen nu bij ons terecht.”
Kun je daar een voorbeeld van geven, van een dergelijke vraag?
“Neem bijvoorbeeld de nieuwe wetgeving ten aanzien van single used plastics. Dat lijkt een puur operationeel probleem: plastic bekertjes voor eenmalig gebruik mogen niet meer. Maar al snel komen klanten erachter dat het uitfaseren ervan impact op allerlei facilitaire processen. En dan komen ze ineens met heel andere vragen, zoals: wat is nu meest duurzame alternatief? En hoe kunnen we dat organisatorisch en logistiek het beste inrichten? Wat en wie hebben we daarvoor nodig? Waarna duidelijk wordt dat er behoefte is aan ketenoplossing, en aan een partij die zo’n transitie ook echt kan organiseren.”
Dat laatste is bij jullie onderdeel van het advies?
“Absoluut. We willen niet alleen een adviespartij zijn die een rapport oplevert en een factuur stuurt. In veel organisaties zien we dat FM-afdelingen regieorganisaties zijn geworden die verder afstaan van de operatie. Dus wij willen ook echt het advies handen en voeten geven en een transitie tot stand brengen. Niet voor niets is onze propositie De Facilitaire Coalitie onderdeel geworden van CSU Facilitair Advies. Dat is een integraal model, dat begeleid wordt door een Facilitair Verbinder en gericht op de perfecte ketensamenwerking. Een werkwijze die al helemaal is uitgekristalliseerd en waarmee we al veel ervaring hebben.”
Je noemde aan het begin van dit gesprek het issue spanningen op de arbeidsmarkt. Kun je daar wat meer over zeggen?
“Een van de meer tactisch-strategische issues waar bedrijven mee kampen is een gebrek aan vakkrachten. Dat speelt onder meer heel erg in de zorg, maar ook elders. Dat leidt tot allerlei vragen omtrent het aanwezige medewerkerspotentieel, taakverbreding en functiedifferentiatie, maar ook of bepaalde werkzaamheden bij ons kunnen worden ondergebracht bij CSU. Daar proberen we zo goed mogelijk op in te spelen, deels in het belang van onze klanten, maar deels ook in ons eigen belang. Want veel mensen zien een baan bij CSU vooral als een startfunctie, om van daaruit verder te kijken. Er is dus veel verloop en dat maakt dat wij er belang bij hebben om ook interessantere banen te creëren. De schoonmaakmedewerker wordt dan tevens een facilitair medewerker die bijvoorbeeld ook bijspringt in de keuken of de post rondbrengt.”
Facilitair Advies als dienstverlening is nieuw voor CSU. Hebben jullie last van een bepaald imago in de markt?
“Zoals gezegd: we deden versnipperd over de organisatie al heel veel advisering, maar we zijn er misschien wat al te bescheiden over geweest. Veel klanten weten nog niet wat we op dit gebied kunnen. Maar ook jonge mensen die een facilitaire opleiding hebben afgerond denken niet snel aan CSU voor een startfunctie. Met CSU Facilitair Advies bieden we voor het eerst ook een interessant podium voor starters. Je kunt je hier ook ontwikkelen in strategisch klantmanagement. Bovendien werken we als afdeling samen met kennisdragers op innovatie, op duurzaamheid, op gebouwbeleving en hospitality, enzovoorts. We kunnen putten uit heel veel expertise op heel veel terreinen, en op basis daarvan ook echt oplossingen voor de praktijk ontwikkelen. Daar zijn we denk ik wel uniek in.”
Toekomstbestendige zorg met Facilitair Advies
Krimpende budgetten, een toenemende vraag naar en afnemend aanbod van verpleegkundigen, veranderingen in wet- en regelgeving (onder andere MDR) en meer druk op hygiëne dwingen zorginstellingen om processen anders in te richten.
Tegelijkertijd hebben ziekenhuizen en zorginstellingen waar CSU Facilitair Advies mee samenwerkt, hoge ambities op het gebied van toekomstbestendige zorg. In de transitie die zij daarvoor doorvoeren staat het begrip taakdifferentiatie centraal. Zorgmedewerkers zullen zich in de nabije toekomst meer en meer gaan richten op directe zorgtaken. De overige taken, nu nog uitgevoerd door medewerkers van de zorginstelling, zouden dan uitgevoerd moeten worden door andere medewerkers en partners.
CSU Facilitair Advies is gevraagd deze taakdifferentiatie vorm te geven. Dat begon met een zogeheten situatiescan op de verpleegafdelingen, uitgevoerd door de zorgspecialist van CSU Facilitair Advies. In deze scan is geïnventariseerd welke kerntaken er zijn, en welke bijbehorende handelingen: administratie, eten en drinken, huishoudelijke, logistieke en schoonmaak- werkzaamheden, hospitality, medische hulpmiddelen, zorghandelingen en alle andere zorg-ondersteunende werkzaamheden.
Op basis daarvan heeft CSU Facilitair Advies een nieuw ontwerp van de dienstverlening gepresenteerd, rekening houdend met de bestaande verschillende operationele inrichtingen en medewerkersgroepen die een rol vervullen. Dat leidt tot een optimaal ingericht ondersteunings-proces waarbij de bestaande organisatie (mensen en middelen) de verpleegkundigen maximaal ondersteunen. CSU schoolt inmiddels ook de eigen medewerkers voor een aantal nieuwe taken.
Meer artikelen van CSU Groep
FMXXL Facilitair Management maakt voor het tweede jaar op rij ...
maandag 27 november
FMXXL is voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot een van de 927 snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...