De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving
De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe kunnen we AI inzetten in werkomgevingen? Rever licht toe.
In deze blog van Rever ontdekken en bespreken ze de mogelijkheden van AI in de werkomgeving.
De mogelijkheden
AI omvat verschillende technologieën, waaronder spraak- en beeldherkenning, expertsystemen, robotica en machine learning. Vanwege de diversiteit aan technologieën zijn er ook talloze toepassingen die je kunt benutten binnen je werkomgeving. Hieronder worden enkele voorbeelden beschreven. Met spraakherkenning kun je systemen opdrachten laten uitvoeren, waardoor je door middel van spraak verschillende teksten (foutloos) kunt schrijven. Naast spraakherkenning is er ook beeldherkenning, waarmee een computer handgeschreven documenten kan lezen en omzetten naar digitale bestanden. Beeldherkenning kan ook worden gebruikt om bijvoorbeeld het aantal aanwezige mensen op kantoor in kaart te brengen en de meest gebruikte ruimtes te identificeren.
Naast het uitvoeren van opdrachten zijn er ook technologieën die in staat zijn om zelf te denken en te handelen, zoals chatbots. Deze worden steeds vaker ingezet op websites van organisaties. Deze chatbots moeten uiteraard eerst getraind worden om veelvoorkomende vragen snel en gemakkelijk te kunnen beantwoorden, wat de efficiëntie van de organisatie ten goede komt. Een systeem dat momenteel veel aandacht krijgt, is ChatGPT, ontwikkeld door het bedrijf OpenAI. Dit systeem functioneert op een vergelijkbare manier als een chatbot, maar beschikt over veel meer kennis. Naast het beantwoorden van eenvoudige vragen kan ChatGPT zelfs complete blogs en verhalen schrijven.
Ook voor fysieke beroepen kan AI een uitkomst zijn. Robotica kan een goede aanvulling zijn voor branches waarin personeelstekort is of voor functies waarin het werk op latere leeftijd te zwaar wordt. Voorbeelden hiervan zijn industriële, medische en logistieke robots.
AI in de toekomst
De ontwikkelingen op het gebied van AI zullen naar verwachting blijven groeien, en als mensheid zullen we er zeker mee te maken krijgen. Het is waarschijnlijk dat er meer regelgeving zal komen rondom de ontwikkeling van AI-software. Daarnaast zullen we ook op de werkvloer steeds vaker AI-toepassingen tegenkomen. Niet iedereen is bezorgd over deze ontwikkelingen; AI wordt ook gezien als een waardevolle aanvulling op de werkvloer. Het is mogelijk dat AI een oplossing kan bieden voor het personeelstekort in cruciale beroepen en fysieke taken gemakkelijker kan maken. Hoe AI er precies uit zal zien in de toekomst, valt nog niet te voorspellen.
Benieuwd naar de voordelen, nadelen en gevaren van AI? Lees de volledige blog van Rever hier.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...