Nederlandse medewerkers actief betrokken bij het vormgeven van de ideale werkplek
Bijna alle Nederlandse organisaties betrekken medewerkers bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Dat blijkt uit de Benchmark Facility Management van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management.
Na ruim anderhalf jaar te leven met de gevolgen van de coronapandemie, denken steeds meer werkgevers na over de ideale werkplek na corona. Medewerkers zijn in groten getale gewend geraakt aan het thuiswerken. Daarnaast verandert de functie van het kantoor. Het kantoor is niet alleen een plek om gefocust te kunnen werken; het wordt steeds meer een ontmoetingsplek als een soort clubhuis.
Daarom betrekken bijna alle Nederlandse organisaties (93%) medewerkers bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Op die manier blijft het kantoor een relevante functie vervullen bij de nieuwe manier van werken. Dit blijkt uit de Benchmark Facility Management van facilitair dienstverlener HEYDAY, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect.
Verlies van vierkante meters
Er wordt gedacht dat medewerkers, mede door de snelle acceptatie van het thuiswerken, minder vanuit kantoor gaan werken. Daardoor verwacht een overgrote meerderheid, drie op de vijf organisaties (59%), de vierkante meters aan kantoorruimte in de komende jaren af te schalen. Daarentegen verwacht 30 procent van de respondenten het aantal vierkante meters (grotendeels) te behouden. Er zijn echter ook organisaties (11%) die de vierkante meters verwachten op te schalen.
“Deze tweesplitsing zorgt hoe dan ook voor een veranderend gebruik van de kantooromgeving en daarmee ook de inzet van facilities”, vertelt Roland van Herk, Directeur HEYDAY Interim & Consultancy. “In het onderzoek van dit jaar verwachten de respondenten een daling in de bezetting van 33% ten opzichte van de bezetting voor corona. Een jaar geleden was de gedachte nog dat dat die daling op 20% zou blijven hangen. Facilitaire management organisaties zitten er daarom bovenop.”
Oog voor medewerkers
Maar liefst 93 procent van de organisaties betrekt haar medewerkers nu actief bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Van Herk: “Het betrekken van medewerkers is essentieel om tot de ideale werkplek na corona te komen.” Hierbij draait het om afspraken over de werk-privébalans (45%), de omgang met elkaar (42%) en het werkplekconcept (39%). Deze afspraken gaan bijvoorbeeld over wat medewerkers dienen te doen tijdens werkafspraken op kantoor, de werkstructuur en het gebruik van de vergaderruimtes.
Hoewel alle respondenten aangeven dat er afspraken worden gemaakt over het werken tijdens én na corona, blijkt uit de benchmark dat deze afspraken niet altijd betrekking hebben op de kantoorbezetting. Bij drie op de tien werkgevers (30%) is de kantoorbezetting volledig gebaseerd op vrije keuzes van medewerkers. Eén op de vijf respondenten (20%) geeft aan dat medewerkers een willekeurig aantal dagen per week naar kantoor mogen komen. Eric de Wit, Manager Vastgoed & Huisvesting bij HEYDAY: “Door duidelijke afspraken met elkaar te maken, ook over de kantoorbezetting en werkplekken, kunnen werkgevers eventuele overvolle kantoorruimtes voorkomen.”
Positief signaal
In aanloop naar de mogelijke terugkeer naar kantoor, zijn een aantal factoren van belang. Dit zijn onder meer de visie van de organisatie, de werkcultuur en de behoeften van medewerkers. Daarom is het een positief signaal dat Nederlandse organisaties hun medewerkers betrekken bij het vormgeven van een nieuwe werkomgeving. Zo vindt ook De Wit. “Het komt voor iedere organisatie neer op maatwerk, passend bij het eigen DNA. Blijf naar medewerkers luisteren en betrek ze tijdens het proces. Zo ontstaat er een unieke en ideale werkplek die iedereen motiveert én inspireert.”
Over de Benchmark Facility Management
De Benchmark Facility Management van HEYDAY Facility Management onderzoekt wat de impact van de coronacrisis is op de manier waarop de (toekomstgerichte) werkplek wordt ingericht. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect onder ruim 300 facilitair professionals die verantwoordelijk zijn voor de prestatie van hun facilitaire organisatie of hier invloed op hebben. Het onderzoek heeft plaatsgevonden tussen 10 en 24 juni 2021 met behulp van een kwantitatieve, online methodiek. Op basis van alle deelnemende respondenten zijn de antwoorden met een zekerheid van 95% en een nauwkeurigheid van 6% generaliseerbaar naar de doelgroep.
CSU start met facilitaire adviestak
maandag 27 november
Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak ...
FMXXL Facilitair Management maakt voor het tweede jaar op rij ...
maandag 27 november
FMXXL is voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot een van de 927 snelst groeiende bedrijven van Nederland.