Terug van vakantie, terug naar kantoor de thuiswerkplek! (1/2)
Bij post-corona werken is er geen sprake van ‘het nieuwe normaal’, maar zal veel blijvend veranderen. Daarover reflecteert Ernst-Willem van Drumpt van Smart WorkPlace partner Alliander in een tweedelige blog.
Na een aantal roerige corona maanden keken veel mensen uit naar 1 september. De verwachting was toch dat we dan onze kantoren met de nodige versoepelingen weer wat intensiever zouden kunnen gebruiken. Op 18 augustus waren de woorden van onze minister-president echter duidelijk: “Werk zoveel mogelijk thuis”.
Dat was toch wel even een flinke domper voor velen. Je komt terug van vakantie waarbij je meer dan voorheen thuis bent gebleven en dan wil je toch even je collega’s zien. Even bijpraten hoe de vakanties zijn geweest, wat er in de tussentijd is gebeurd en elkaar gewoon weer even fysiek ontmoeten. Daarmee wordt het gemis van collega’s, de sociale component van werken, in deze tijd heel duidelijk onderstreept.
Het gedwongen experiment van massaal thuiswerken heeft de afgelopen maanden laten zien hoe wendbaar we zijn in onze manier van werken. Keihard is er gewerkt door IT-afdelingen om virtueel samenwerken maximaal te ondersteunen. De woorden ‘teams’, ‘zoomen’ en ‘call’ worden kinderen ineens met de paplepel ingegoten en zijn niet meer weg te slaan uit ons dagelijks vocabulaire. Ik ben nu al benieuwd naar ‘het woord van 2020’.
Prachtig ook om te zien hoe organisaties nadenken over de toekomst van werken, de ondersteuning van de thuiswerkplek, welke faciliteiten we op kantoor inzetten en hoe we die gaan inzetten om de gestage groei van medewerkers die naar kantoor komen te ondersteunen. Vanuit mijn rol gaaf om hier als Facilities samen met IT en HR gezamenlijk naar te kijken, waarbij de succesfactor Communicatie zeker niet over het hoofd mag worden gezien. Een integrale aanpak is dan ook randvoorwaardelijk om de actuele vraagstukken de kop te bieden.
Maar ja, de tijd van brandjes blussen en zorgen dat iedereen door kan met zijn werk is zo langzamerhand wel voorbij en dus denken we na over hoe de wereld er post-corona uitziet. Er is wat mij betreft geen sprake van ‘het nieuwe normaal’, want heel veel zal blijvend veranderen. En juist dat maakt dat een simpel antwoord op de vraag hoe onze manier van werken en daarmee de functie van het kantoor verandert onmogelijk is. We weten het simpelweg niet, maar dat het anders wordt staat vast. Geen reden om achterover te leunen en af te wachten wat er op ons afkomt wat mij betreft, maar juist hét moment om scenario’s uit te werken en keuzes te maken. En ongetwijfeld zitten daar keuzes bij die achteraf misschien niet handig blijken, maar niks doen is geen optie. We moeten door, want er ligt een enorme potentie om dingen structureel anders te gaan doen!
Daar waar in het begin van de coronacrisis diverse (tech) bedrijven heel stoer riepen dat dit het bewijs was dat kantoren niet of slechts heel beperkt nodig waren, komen we daar wel een beetje op terug. De functie van het kantoor is zoveel meer dan het bieden van een werkplek en een kop koffie uit de automaat. Juist de sociale cohesie, de binding met de organisatie, creativiteit en innovatie en niet te vergeten het leren van collega’s, zijn belangrijke factoren waar het kantoor een duidelijke meerwaarde biedt ten opzichte van bijvoorbeeld de thuisomgeving. Het is natuurlijk niet voor niets dat ZZP’ers elkaar, ook pre-corona, opzoeken in flex offices. Mijn conclusie is dan ook dat we kantoren keihard nodig blijven hebben, maar dat we de functie van het kantoor moeten heroverwegen.
En dat gebeurt natuurlijk ook volop, waarbij we ons veelal baseren op data uit generieke onderzoeken. Ik geloof absoluut dat we generiek kunnen zeggen dat mensen meer thuis gaan werken, dat het kantoor transformeert naar een ontmoetings- en samenwerkplek, dat we qua reistijd andere keuzes maken en dat we de deur open hebben gezet voor het maken van keuzes in je privé-werk balans. Het is immers inmiddels geaccepteerd, we weten dat mensen thuis ook heel productief kunnen zijn (soms zelfs productiever) en dat minder reizen veel tijd oplevert én ook nog eens ontzettend bijdraagt aan onze klimaatdoelstellingen.
Dit is deel 1 van de tweedelige blog van Ernst-Willem van Drumpt. Op 22 september verschijnt deel 2.
Ernst-Willem van Drumpt is Manager Facilities bij Alliander. Alliander geeft vorm aan de energietoekomst van Nederland door het ontwikkelen en beheren van energienetten. Ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven zijn aangesloten op elektriciteit, gas en warmte via het netwerk van Alliander. Met 7.000 collega’s zorgt Alliander ervoor dat het licht brandt, de huizen warm zijn en de bedrijven draaien. Dit doet Alliander vanuit het maatschappelijk belang om energie voor iedereen betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden.
Manager Facilities, Alliander
Meer artikelen van Ernst-Willem van Drumpt
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...