De waarde van data, drones … en bots

De waarde van data, drones … en bots

De toekomst verandert snel, data, drones, bots en nog veel meer begint nu echt vorm te krijgen. Michel Pan vertelt hoe dit voor bedrijven een grote impact kan maken.

“In deze blog bespreekt Michel Pan de waarde van data, drones en chatbots voor bedrijven. Hij onderzoekt hoe deze technologieën kunnen worden ingezet om efficiënter te werken en beter te presteren. Michel gaat in op de verschillende manieren waarop data en drones kunnen worden gebruikt en de mogelijke valkuilen die daarbij komen kijken. Zo krijg je als lezer een goed beeld van de mogelijkheden en uitdagingen van deze innovatieve technologieën.”

Deze inleiding is in 3 seconden geschreven. Maar niet door mij. Mocht u het gemist hebben, een initiatief van de alomtegenwoordige Elon Musk is in december als een bom ingeslagen. Omdat u lezer bent van Smart Workplace is de kans vrijwel 100% dat u dagelijks teksten consumeert of produceert. Sinds december 2022 heeft u er een digitale vriend bij. Of een vijand, daar zijn de experts nog niet helemaal uit.(1)

ChatGPT, marketing-technisch gezien een onhandige naam voor een teksttovenaar, is een chatbot die werkt op basis van artificiële intelligentie. ChatGPT plundert in rakettempo het internet, zoals Google, maar is vervolgens in staat om accurate teksten uit miljoenen woorden verbazingwekkend maatwerk samen te stellen. In meerdere talen, grammaticaal foutloos, met een logische zinsopbouw. Reclameteksten, rapsongs of liefdesgedichten: verzin het en je krijgt het.  

ChatGPT geeft ook antwoord op complexe vragen. Ik wilde weten wat de essentie is van het begrip bewustzijn volgens Tertullianus en wat Kant en Hegel daar tegenover stelden. De bot hoestte binnen luttele seconden een artikel op waar ik met behulp van Russels “Geschiedenis van de Westerse Filosofie” geen gat in kon schieten. In mijn blog(2) over de invloed van data en robots op workplace management, schreef ik dat er nog te weinig is nagedacht over de impact van die dingen op onze business. Ik eindigde met dit statement:

“Het ziet er naar uit dat (…) het steeds minder om de mens gaat. Dat brengt me op de valkuil waar experts consequent in stappen: het naïeve uitgangspunt dat robots alleen simpel werk overnemen. Ik noem dat ‘de mythe van de menselijke maat’.”(2)

ChatGPT toont het gelijk van deze stelling aan. Niet alleen de “simpele” operationele uren van dienstverlening staan onder druk, ook overhead-werk lijkt in ijltempo minder waardevol te worden. Er zijn intussen ook hyper geavanceerde ontwerpprogramma’s actief.(3) Het wachten is op financiële pakketten. Kunnen dus naast sales-, marketing- en design- binnenkort financiële medewerkers hun biezen pakken?

Nou, zo’n vaart zie ik het voorlopig niet lopen.

Informatie in je eigen bubbel

De reden is, zoals de inleiding van ChatGPT bij deze blog aantoont, dat er zouteloze informatie uit die dingen komt. Deze robot is een verzamelaar van letters. En die plaatst het in de volgorde die de lezer wil lezen. Wat precies interesseert de bot geen bal. ChatGPT kent geen emotie, moraliteit of creativiteit. Vraag deze IJzeren Hein om een lofdicht op het Forum voor Democratie als stralend parlementair lichtpunt en je wordt op je wenken bediend. Als je echter een tweet nodig hebt van 100 woorden waarin Thierry Baudet op één lijn wordt gesteld met Benito Mussolini dan krijg je die ook. Er kan (nog) geen objectieve waarde aan ChatGPT’s teksten worden verbonden, voor zover dat, filosofisch gezien, überhaupt al mogelijk is. Deze bot biedt je maatwerk-informatie in je eigen bubbel.

Is dat erg? Tja, als je onzin wilt, dan kan je die krijgen. In een wereld die bol staat van fake news, halve waarheden en hele leugens kunnen we deze machine er ook nog wel bij hebben. De vraag is hoe je technologie wilt gebruiken. Ben je oprecht en serieus, dan voegt zo’n programma echt iets toe. De beleidsmakers in Den Haag mogen lekker uitvogelen waar de juridische grenzen gesteld moeten worden. Dat kan dus nog wel even duren.

Dennis, die bij ons offertes schrijft, kan met ChatGPT een fors deel van zijn werktijd besparen. Ben, die dagelijks vacatures online plaatst, ook. Zij zijn normaliter veel tijd kwijt aan standaardteksten, maar houden nu tijd over om creatieve waarde toe te voegen. Technologie biedt hulp. Het ontlast in deze tijden van arbeidstekorten de ploeterende mens. Maar de emotie die ontstaat door een aanraking, een lach, een compliment of oprechte warmte, kan door een robot nooit worden vervangen. Laat ik nou werken voor een bedrijf dat dát als de essentie van dienstverlening beschouwt…

Hologram

Afsluitend, ik ga de komende maanden A.I. en robots proberen toe te passen binnen ons vakgebied. Mét behoud van de emotie. In het WTC Amsterdam komt een ‘holo-box’ waarin onze Hospitality Host in 3D, real life en op ware grootte onze gasten te woord kan staan. Onze host is alleen niet op het WTC aanwezig. Ze werkt in de studio op ons kantoor in Amstelveen en kan als hologram meerdere locaties bedienen.

Met TPEX, onze partner(4) die óók met bots op basis van A.I. werkt verkennen we de financiële en kwalitatieve mogelijkheden voor onze opdrachtgevers.

Maar daarover in de volgende blog meer.

Noten

  1. The Economist doet een poging om de literaire waarde van ChatGPT te doorgronden (How good is ChatGPT?”, The Economist, 8 december 2022). Het Financieel Dagblad kijkt naar de financiële waarde (“Hoe gaat ChatGPT zijn geld verdienen? “, FD, 2 januari 2023 en reflecteert over de ethische kanten (“Beteugel AI met constructief wantrouwen”, FD, 3 januari 2023). The Guardian belicht vrijwel alles, waaronder de consequentie voor creatieve beroepen. Zie www.theguardian.com vanaf december 2022.
  2. De waarde van data en drones (1), Michel Pan, Smart Workplace, juli 2022
  3. 3.     Zie Youtube. (“Graphic Designer VS AI DALL·E 😩 Is This The End?”)
  4. Persbericht D&B en TPEX, 15 december 2022
Delen: Twitter LinkedIn Facebook
Michel  Pan

Michel Pan

Director Business Strategy, D&B The Facility Group

»

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven