Bijna kwart kenniswerkers vindt werkomgeving kantoor verslechterd sinds corona

4 min

 

Bijna kwart kenniswerkers vindt werkomgeving kantoor verslechterd sinds corona

Uit onderzoek in opdracht van Sodexo blijkt dat ruim een derde (36%) van de kenniswerkers vindt dat de huidige werkomgeving op kantoor veranderd is in vergelijking na corona.

Het online kwantitatief onderzoek is in oktober 2022 uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok onder 1.107 kenniswerkers (werknemers van 18 t/m 67 jaar die minimaal een halve werkdag achter een computer of bureau werken). Ruigrok, onderzoek & advies is een gecertificeerd onderzoeksbureau (Research Keurmerkgroep).

Bijna een kwart (22%) van deze groep vindt dat deze verslechterd is. 39% van de groep waarvan de werkomgeving is veranderd, mocht (zeer) weinig meepraten of meedenken over deze veranderingen van de werkomgeving op kantoor. Tegelijkertijd vindt 43% van de kenniswerkers die wel eens thuis werken dat die thuiswerkomgeving juist verbeterd is vergeleken met de periode voor de coronamaatregelen. Dit blijkt uit onderzoek* van onderzoekbureau Ruigrok dat is uitgevoerd in opdracht van Sodexo.

Verslechteringen op kantoor sinds corona (meest genoemd, meer antwoorden kiezen was mogelijk)

  1. De kantoorinrichting is niet aantrekkelijker (sfeer, indeling, kleur, inrichting van de werkplekken) (43%)
  2. Te weinig beschikbare werkplekken (39%)
  3. Slechte klimaatbeheersing (26%)
  4. Te weinig bel- en vergaderruimtes (24%)
  5. Te weinig parkeervoorzieningen (15%) 
  6. Slechte eetfaciliteiten (zoals een bedrijfsrestaurant) (14%)

Verbeteringen thuis sinds corona door werkgever (meest genoemd, meer antwoorden kiezen was mogelijk)

  1. Betere ergonomische zaken (stoelen, beeldschermen, etc.) (47%)
  2. Betere online werkfaciliteiten ((webcams, headsets, etc.) (32%)
  3. Betere ICT-zaken (internetverbinding, laptop, etc.) (28%)
  4. Meer (beweeg)ruimte (ruim bureau, inrichting van kantoor of werkplek) (19%)
  5. Meer aandacht voor fysiek welzijn (bijv. lunchwandeling, sportfaciliteiten) (12%)
  6. Meer aandacht voor mentale welzijn (bijv. psychologische hulp of coaching) (11%)

Inspraak

Het onderzoek laat flinke verschillen zien tussen kenniswerkers die wel en zij die niet mochten meepraten en -denken over de veranderingen van hun werkomgeving op kantoor. Meepraten leidt tot aanzienlijk meer tevredenheid over de werkgever en de werkplek. Werknemers die (zeer) veel mogelijkheden hebben gehad om mee te praten of -denken versus die die mogelijkheid niet hadden:

  • Bevelen hun werkgever vaker aan vanwege de faciliteiten op kantoor (70% versus 45% (zeer) waarschijnlijk)
  • Voelen vaker meer verbinding met werkgever dan voor de coronamaatregelen (27% versus 4%)
  • Zijn vaker (veel) positiever naar hun werkgever gaan kijken (68% versus 18%)

Thomas Jespers, Hoofd productontwikkeling & innovatie bij Sodexo: “Kenniswerkers hechten groot belang aan zowel de kantoor- als thuiswerkomgeving. In dit onderzoek zien we bij die keuze voor een volgende werkgever dat 71% van de kenniswerkers de kantoorfaciliteiten (zeer) belangrijk vindt en 68% vindt de thuiswerkfaciliteiten (zeer) belangrijk. Als werkgever moet je dat dus goed op orde hebben om aantrekkelijk te zijn. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt die samen met corona de aanjagers zijn voor werkplektransformaties. Dit onderzoek leert ook dat het mee laten praten en mee laten denken van werknemers over veranderingen van de werkomgeving op kantoor zich stevig uitbetaald. Dat bijna veertig procent van de werknemers waarvan de werkomgeving is veranderd, aangeeft dat het helemaal niet mocht meepraten is met deze kennis nog schokkender. In onze mensgerichte aanpak, we noemen dat Vital Spaces, organiseren we daarom onder andere workshops bij opdrachtgevers om te horen van werknemers wat zij te vertellen hebben over hun werkplek en wat de wensen zijn bij verandering van die werkplek.”

Opvallend

  • 59% van alle kenniswerkers is ontevreden over de kantooromgeving omdat ze het te druk en luidruchtig vinden en zich daardoor niet kunnen concentreren, 46% omdat ze de kantoorinrichting niet aantrekkelijk vinden, 40% vanwege de slechte klimaatbeheersing, 19% omdat de ergonomische zaken niet goed geregeld zijn.
  • Sinds de hoge energieprijzen was links en rechts de verwachting te lezen dat daardoor werknemers meer op kantoor zouden gaan werken in de winter. Toch geeft maar 15% van de kenniswerkers aan ‘om thuis energiekosten te besparen’ aan als reden om op kantoor te gaan werken. De meest genoemde redenen zijn ‘face-to-face overleg of samenwerking met collega’s’ (50%) en (spontaan) contact met collega’s (48%)..
  • De meest genoemde reden (57%) om thuis te werken is het ‘geen reistijd meer hebben’.
  • De helft van de kenniswerkers zou hun werkgever (zeer) waarschijnlijk aanbevelen bij anderen vanwege kantoor- (50%) en thuiswerkfaciliteiten (47%). 
  • Thuiswerken doet 22% aan de keukentafel of eettafel. 37% werkt thuis in de woonkamer. 

Het onderzoeksrapport met alle cijfers kunt u hier lezen.

Delen:

Meer onderzoek

Ontdek het perspectief van de opdrachtgever

Ontdek het perspectief van de opdrachtgever

dinsdag 19 november

De wensen van opdrachtgevers in de cateringmarkt veranderen snel. Hoe spelen cateraars hierop in en wat zien we terug in ...

Lees meer

Onderzoek belicht verschillende perspectieven cateringbranche

Onderzoek belicht verschillende perspectieven cateringbranche

woensdag 16 oktober

Bestaat de ideale cateringoplossing en hoe pas je die in jouw organisatie toe? The Food Office deed onderzoek naar de Nederlandse ...

Lees meer

Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

maandag 11 maart

Ieder jaar wordt in opdracht van FMN het Facility & Workplace Marktonderzoek uitgevoerd door TwynstraGudde. Het onderzoek ...

Lees meer

Ongezond binnenklimaat als reden om andere baan te zoeken

Ongezond binnenklimaat als reden om andere baan te zoeken

donderdag 29 februari

Voor één op de vijf Nederlanders is een ongezond binnenklimaat op de werkvloer een reden om een andere baan ...

Lees meer

Trendrapport 2024: trends binnen kantoor & werken

Trendrapport 2024: trends binnen kantoor & werken

dinsdag 20 februari

Werkomgevingen hebben de afgelopen jaren veel veranderingen doorgemaakt. In dit trendrapport zet Rever de meest prominente ...

Lees meer

Een nieuwe rol: Chief Hybrid Officer

Een nieuwe rol: Chief Hybrid Officer

woensdag 31 januari

De adoptie van hybride werken leidt tot een nieuwe C-level rol: de Chief Hybrid Officer. Zo blijkt uit de whitepaper 'The ...

Lees meer

Samenwerken, creativiteit en welzijn topprioriteiten in toekomstige werkomgeving

Samenwerken, creativiteit en welzijn topprioriteiten in toekomstige ...

woensdag 31 januari

Medewerkers willen zelf steeds meer beslissen waar, wanneer en hoe ze werken. Dat heeft grote impact op de manier van werken ...

Lees meer

Whitepaper: De echte kosten van CO2

Whitepaper: De echte kosten van CO2

donderdag 11 januari

CO2-impact is een veelbesproken onderwerp in de kantooromgeving. In dit Whitepaper legt Solved uit hoe je de 'echte' CO2-uitstoot ...

Lees meer

Op weg naar integrale en waardengerichte businesscases

Op weg naar integrale en waardengerichte businesscases

dinsdag 5 december

Ingrepen in huisvesting gaan vaak gepaard met forse investeringen. Een businesscase moet inzicht geven in een gezonde verhouding ...

Lees meer

De intelligente geconnecteerde werkplek

De intelligente geconnecteerde werkplek

woensdag 22 november

Vastgoedteams over de hele wereld hebben te maken met onzekerheden. De meeste medewerkers willen nu deels vanuit huis werken. ...

Lees meer

Grote financiële onzekerheid voor gemeenten

Grote financiële onzekerheid voor gemeenten

donderdag 16 november

De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) heeft een opmerkelijk advies gegeven aan gemeenten over hun begrotingen vanaf ...

Lees meer

Analysetools effenen de weg voor duurzamere gebouwen

Analysetools effenen de weg voor duurzamere gebouwen

woensdag 8 november

Klimaatverandering is hét thema van onze tijd. We weten dat de gebouwde omgeving een van de grootste uitstoters is ...

Lees meer

Ook TNO ziet hybride werken als blijvend

Ook TNO ziet hybride werken als blijvend

woensdag 1 november

Na de lockdowns werkt een op de drie Nederlanders nog steeds regelmatig vanuit huis. Daarbij gaat het vooral om hybride ...

Lees meer

Hoe facilitymanagement de weg kan wijzen

Hoe facilitymanagement de weg kan wijzen

woensdag 25 oktober

Nu de vraag naar meer transparantie en verantwoord ondernemen steeds luider klinkt, heeft de CRE-strategie zich snel moeten ...

Lees meer

Whitepaper: Gids voor slimme gebouwen

Whitepaper: Gids voor slimme gebouwen

woensdag 11 oktober

Hoe verhoog je de waarde van je huidige gebouwen? In deze gids zet Spacewell-consultant Erik Ubels de belangrijkste aspecten ...

Lees meer

Whitepaper: Het pad naar een hybride werkmodel

Whitepaper: Het pad naar een hybride werkmodel

woensdag 4 oktober

Hoe bewandel je met je organisatie het pad naar een succesvol hybride werkmodel? In deze whitepaper, geschreven door Memoori ...

Lees meer

<span class='hero-whale__top__title__text '>Stressklachten van hogeschool-docenten reduceren</span>

Stressklachten van hogeschool-docenten reduceren

vrijdag 28 juli

Burn-out klachten zijn prominenter dan ook, hoe kan de werkomgeving hier invloed op uit oefenen? Onderzoekers Liesbet Rabbinge ...

Lees meer

René Keijzer (DCMR): 'Iedereen is altijd welkom in de herberg'

René Keijzer (DCMR): 'Iedereen is altijd welkom in de ...

dinsdag 18 juli

Is maatwerk voor hybride werken nodig? Volgens René Keijzer van DCMR Milieudienst Rijnmond wel. Met CfPB bespreekt ...

Lees meer

Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

maandag 17 juli

We zitten in de meest ingrijpende bedrijfstransformatie in 50 jaar, zo klinkt het onderzoek van adviesbureau Boston Consulting ...

Lees meer

Behoefte aan echt samenwerken

Behoefte aan echt samenwerken

woensdag 7 juni

Relationeel samenwerken in Facility Management. We willen het wel … Maar hoe dan? Joris van Eijkeren, Commercieel ...

Lees meer

Terug naar boven