Op weg naar integrale en waardengerichte businesscases

3 min

 

Op weg naar integrale en waardengerichte businesscases

Ingrepen in huisvesting gaan vaak gepaard met forse investeringen. Een businesscase moet inzicht geven in een gezonde verhouding tussen kosten en baten. Maar welke kosten en baten worden precies meegenomen?

Tekst: Jan Gerard Hoendervanger en Theo van der Voordt. Dit artikel is te lezen in het SWP Magazine.

Professionalisering van het vakgebied vraagt om verbreding van de scope, waarbij een scala aan invalshoeken, effecten, stakeholdersbelangen en een langere tijdshorizon in de afweging worden meegenomen.

Businesscases

In dit artikel bespreken we de inhoud van een businesscase, de beweging richting meer integrale en waardengerichte businesscases, en consequenties voor de besluitvorming. Het artikel sluit af met een oproep om praktijkervaringen met businesscases met elkaar te delen, en hiermee de besluitvorming over huisvestingsprojecten verder te verbeteren. Zelfs voor doorgewinterde managers en bestuurders, die dagelijks allerlei knopen doorhakken, is besluitvorming over huisvesting van een buitencategorie.

Er spelen veel factoren en belangen een rol. Er is vaak veel geld mee gemoeid en er kunnen zich allerlei risico’s voordoen. De lange-termijn-effecten en de combinatie van rationele overwegingen en emotionele betrokkenheid van een groot aantal actoren vergroten de complexiteit van de besluitvorming. Voor een ‘GO’ is een gedegen onderbouwing in de vorm van een businesscase daarom een must. Geen wonder dus, dat de term businesscase in de praktijk regelmatig valt. Wat er precies mee wordt bedoeld, varieert nogal. Soms gaat het om een puur financiële onderbouwing, soms om een veel bredere afweging. De term wordt ook wel gebruikt ter promotie van een visie of product. Het is, naast een vakterm die verschillend wordt geïnterpreteerd, ook een buzzword geworden. Gezien het evidente belang van businesscases binnen ons vakgebied, biedt de wetenschappelijke literatuur opmerkelijk weinig houvast.

Voor een recente literatuurstudie verzamelden Rianne Appel-Meulenbroek en Vitalija Danivska 52 artikelen over businesscases uit 41 wetenschappelijke tijdschriften. De artikelen gaan voornamelijk over investeringen in ICT, duurzaamheid en gezondheidszorg; niet één artikel gaat specifiek over huisvestingsprojecten. Er is wel de nodige vakliteratuur met praktische tips voor het opstellen van businesscases.

Integrale besluitvorming

Hoe bepaal je op basis van financiële en niet-financiële impact en input of een project een GO verdient? We hebben negen verschillende uitkomsten gevisualiseerd in figuur 3. Zowel voor de financiële als de niet-financiële impact kan een ondergrens worden gehanteerd. Een project moet financieel verantwoord zijn (in relatie tot de investeringsruimte en alternatieve bestedingsdoelen), anders is het sowieso een NO GO. Ook moet eventuele negatieve niet-financiële impact (denk aan milieuschade, overlast of imagoschade) acceptabel zijn. Als aan beide randvoorwaarden is voldaan, kan een businesscase een GO krijgen omdat de resultaten financieel interessant zijn, omdat de niet-financiële meerwaarde significant is, of allebei. Wanneer er onvoldoende basis is voor een GO, kan het project mogelijk worden aangepast om tot een betere balans van financiële en niet-financiële impact te komen.

Het onderscheid tussen financieel gedreven projecten en waardengedreven projecten is wezenlijk voor de implementatie en ook voor de manier waarop beslissers de GO toelichten. In het eerste geval wordt het project gelegitimeerd door de financiële voordelen die het voor de organisatie oplevert. De eindgebruikers zullen hier waarschijnlijk niet direct van profiteren, terwijl zij wel impact ondervinden in hun dagelijks functioneren. Toelichten dat het project belangrijk is om financieel gezond te blijven en ongewenste bezuinigingen (zoals op personeelskosten) te vermijden, is in deze context belangrijk om weerstanden te beperken. Bij een waardengedreven project is van belang dat er ook echt op waardencreatie wordt gestuurd (en niet alleen op het beheersen van de GROTIK aspecten). Dit vraagt om een dialoog met relevante stakeholders en om evaluatie en bijsturing op basis van outcome-metingen, in een proces dat doorloopt na de oplevering van het project.

Over de auteurs en noten

Jan Gerard Hoendervanger is zelfstandig adviseur huisvesting & organisatie onder de naam JGH advies en hoofddocent van de Workplace Academy. Theo van der Voordt is emeritus universitair hoofddocent in corporate real estate en facilities management aan de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft, afdeling Management in the Built Environment, en voormalig senior onderzoeker bij het Center for People and Buildings in Delft.

Het volledige artikel is hier te lezen. In het volledige artikel zijn ook de noten en figuren te vinden. Wil je een fysieke versie van het magazine? Kijk dan hier!

Delen:

Meer onderzoek

Ontdek het perspectief van de opdrachtgever

Ontdek het perspectief van de opdrachtgever

dinsdag 19 november

De wensen van opdrachtgevers in de cateringmarkt veranderen snel. Hoe spelen cateraars hierop in en wat zien we terug in ...

Lees meer

Onderzoek belicht verschillende perspectieven cateringbranche

Onderzoek belicht verschillende perspectieven cateringbranche

woensdag 16 oktober

Bestaat de ideale cateringoplossing en hoe pas je die in jouw organisatie toe? The Food Office deed onderzoek naar de Nederlandse ...

Lees meer

Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

maandag 11 maart

Ieder jaar wordt in opdracht van FMN het Facility & Workplace Marktonderzoek uitgevoerd door TwynstraGudde. Het onderzoek ...

Lees meer

Ongezond binnenklimaat als reden om andere baan te zoeken

Ongezond binnenklimaat als reden om andere baan te zoeken

donderdag 29 februari

Voor één op de vijf Nederlanders is een ongezond binnenklimaat op de werkvloer een reden om een andere baan ...

Lees meer

Trendrapport 2024: trends binnen kantoor & werken

Trendrapport 2024: trends binnen kantoor & werken

dinsdag 20 februari

Werkomgevingen hebben de afgelopen jaren veel veranderingen doorgemaakt. In dit trendrapport zet Rever de meest prominente ...

Lees meer

Een nieuwe rol: Chief Hybrid Officer

Een nieuwe rol: Chief Hybrid Officer

woensdag 31 januari

De adoptie van hybride werken leidt tot een nieuwe C-level rol: de Chief Hybrid Officer. Zo blijkt uit de whitepaper 'The ...

Lees meer

Samenwerken, creativiteit en welzijn topprioriteiten in toekomstige werkomgeving

Samenwerken, creativiteit en welzijn topprioriteiten in toekomstige ...

woensdag 31 januari

Medewerkers willen zelf steeds meer beslissen waar, wanneer en hoe ze werken. Dat heeft grote impact op de manier van werken ...

Lees meer

Whitepaper: De echte kosten van CO2

Whitepaper: De echte kosten van CO2

donderdag 11 januari

CO2-impact is een veelbesproken onderwerp in de kantooromgeving. In dit Whitepaper legt Solved uit hoe je de 'echte' CO2-uitstoot ...

Lees meer

De intelligente geconnecteerde werkplek

De intelligente geconnecteerde werkplek

woensdag 22 november

Vastgoedteams over de hele wereld hebben te maken met onzekerheden. De meeste medewerkers willen nu deels vanuit huis werken. ...

Lees meer

Grote financiële onzekerheid voor gemeenten

Grote financiële onzekerheid voor gemeenten

donderdag 16 november

De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) heeft een opmerkelijk advies gegeven aan gemeenten over hun begrotingen vanaf ...

Lees meer

Analysetools effenen de weg voor duurzamere gebouwen

Analysetools effenen de weg voor duurzamere gebouwen

woensdag 8 november

Klimaatverandering is hét thema van onze tijd. We weten dat de gebouwde omgeving een van de grootste uitstoters is ...

Lees meer

Ook TNO ziet hybride werken als blijvend

Ook TNO ziet hybride werken als blijvend

woensdag 1 november

Na de lockdowns werkt een op de drie Nederlanders nog steeds regelmatig vanuit huis. Daarbij gaat het vooral om hybride ...

Lees meer

Hoe facilitymanagement de weg kan wijzen

Hoe facilitymanagement de weg kan wijzen

woensdag 25 oktober

Nu de vraag naar meer transparantie en verantwoord ondernemen steeds luider klinkt, heeft de CRE-strategie zich snel moeten ...

Lees meer

Whitepaper: Gids voor slimme gebouwen

Whitepaper: Gids voor slimme gebouwen

woensdag 11 oktober

Hoe verhoog je de waarde van je huidige gebouwen? In deze gids zet Spacewell-consultant Erik Ubels de belangrijkste aspecten ...

Lees meer

Whitepaper: Het pad naar een hybride werkmodel

Whitepaper: Het pad naar een hybride werkmodel

woensdag 4 oktober

Hoe bewandel je met je organisatie het pad naar een succesvol hybride werkmodel? In deze whitepaper, geschreven door Memoori ...

Lees meer

<span class='hero-whale__top__title__text '>Stressklachten van hogeschool-docenten reduceren</span>

Stressklachten van hogeschool-docenten reduceren

vrijdag 28 juli

Burn-out klachten zijn prominenter dan ook, hoe kan de werkomgeving hier invloed op uit oefenen? Onderzoekers Liesbet Rabbinge ...

Lees meer

René Keijzer (DCMR): 'Iedereen is altijd welkom in de herberg'

René Keijzer (DCMR): 'Iedereen is altijd welkom in de ...

dinsdag 18 juli

Is maatwerk voor hybride werken nodig? Volgens René Keijzer van DCMR Milieudienst Rijnmond wel. Met CfPB bespreekt ...

Lees meer

Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

maandag 17 juli

We zitten in de meest ingrijpende bedrijfstransformatie in 50 jaar, zo klinkt het onderzoek van adviesbureau Boston Consulting ...

Lees meer

Behoefte aan echt samenwerken

Behoefte aan echt samenwerken

woensdag 7 juni

Relationeel samenwerken in Facility Management. We willen het wel … Maar hoe dan? Joris van Eijkeren, Commercieel ...

Lees meer

De vierdaagse werkweek, is het haalbaar?

De vierdaagse werkweek, is het haalbaar?

dinsdag 11 april

In het Verenigd Koninkrijk is dit jaar een groot onderzoek afgerond naar de vierdaagse werkweek. Bijna 3000 medewerkers ...

Lees meer

Terug naar boven